Hej!

Jeg har et lille dilemma og kunne bruge forumets hjælp til at finde ud af, hvad jeg kan gøre.

Jeg skal renovere køkkenet, og dette arbejde indebærer at fjerne en væg mellem spisestuen og køkkenet (markeret med rødt på billedet).
Jeg har målt og fundet ud af, at væggen er 24 cm tyk (tegl/sten/beton). Og ifølge oplysningerne bærende og vil kræve afveksling med en bjælke.

I dag er køkkenet 349 cm i længden, og hvis jeg regner med, at jeg kan udnytte "rummet", der bliver tilbage, når væggen er væk, får jeg 373 cm til køkkenet.
Med disse enormt værdifulde 24 cm får jeg præcis den planløsning, jeg ønsker at få i køkkenet (vedhæftet billede fra IKEAs planlægningsværktøj). Køkkenets længde i alt er 370 cm ved den væg.

Men, og det er et stort MEN (som let's Dance fyren ville have sagt), så kræver det, at jeg ikke har nogen søjle ved ydervæggen, hvor væggen rives.

Kan man afskære væggen med en bjælke uden søjle på nogen måde?
At have en søjle på den modsatte side (skorstenspiben) er ikke et problem. Ydervæggen er også sten (bor i et stenhus fra 1938), hvis det hjælper.

Disclaimer: Jeg vil ikke lave arbejdet selv, men hyre folk, der kan ordne dette. Jeg har bare brug for at vide, om det er muligt at gøre, som jeg har tænkt, for planlægningens skyld.

• Plantegning af hjem viser køkken og spisestue med rød markering langs væggen, der skal fjernes for renovering og skabe åben planløsning.
  • 3D-tegning af et planlagt køkken med hvide skabe, træbordplader, ovn, køleskab og to vinduer. Layoutet viser en åben L-formet plan.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.