Hej. Vi tænkte bygge om kattvinden til sovalkove. Er der nogen risiko for, at væggen er bærende? Jeg tror ikke det, men taknemmelig for tips.

Pennan ligger der, hvor vi har tænkt os at åbne væggen til kattvinden.

Ville I sige, at man behøver at lave et skelet først, eller kan man lægge på spånplader, som det er? Undskyld min uvidenhed.

• Krybekælder med skråt loft, halv væg med blyant markeret, barneseng ved siden af. Potentielt sted for at åbne væggen til alkove.
  • Plantegning med hvid pen peger på væg mellem allrum og sovrum. Væggen planlægges revet til opbygning af en sovealkove i kattviden.
  • Loft med træramme, isolering i taget og opbevaringskasser i plastik; planlagt ombygning til sovealkove.
  • Væg med træramme og en grå plastikslange monteret langs den. En blå pen markerer stedet for planlagt åbning til katteloft.
  • Væg- og loftkonstruktion med isolering set udefra, pen markerer planlagt åbning til katteloft.
Støttebenene er bærende.

• Synes
Christopher83 og 3 andre
  • Laddar…
namnbyte
Kan lade sig gøre, men du skal aflaste vægten fra de støtteben, du skærer over. Tag en konstruktør ind, hvis du er usikker på hvordan.

Der er en fyr herinde, som rask væk skar alle støtteben over og derefter lavede et indlæg i forummet om, at hele overetagen svajede, og så blev det pludselig stille. Tror ikke, det gik så godt for ham.

• Synes
Robris og 1 anden
  • Laddar…
Tak for alle svar, er noget overrasket faktisk men jeg går ud fra I har ret 👍

namnbyte namnbyte sagde:
Kan gøres, men du skal aflaste vægten fra de støtteben, du skærer. Tag fat i en konstruktør, hvis du er usikker på hvordan.

Der er en fyr herinde, der uden videre skar alle støttebenene og derefter lavede et indlæg i forummet om, at hele overetagen svajede, blev så helt pludselig tavs. Tror ikke, det gik så godt for ham.
Læste det, men flere brugere troede, det var falsk (hans indlæg)

Jeg er ikke overbevist om, at den er bærende. Det ser ud til at være regelsat efter, at glespanelet er sat, og reglerne linjerer heller ikke med tagspærerne. Hvordan ser det ud mod gulvet. Står den ovenpå spånpladerne eller hvad du nu har for gulv?

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Er enig med ovenstående, ud fra billederne ser væggen ikke ud til at være bærende, væggen ser jo ud til at være reglet efter plasten og glespanelen.

Vi har brug for at se sektionstegningen. Den tegning, du har lagt op, viser ikke, hvad der er bærende.

Anna_H Anna_H sagde:
Vi behöver se sektionsritningen. Den ritning du lagt upp visar inte vad som är bærende.
Er dette rigtigt? Finner ingen flere tegninger… tak

• Planløsning og sektionsvisning af et hus med mål og materialebetegnelser. Entré- og boareal er angivet.
  • Synes
namnbyte
  • Laddar…
J Johnsvi sagde:
Jeg er ikke overbevist om, at den er bærende. Ser ud til at være reglet efter at spredningspanelet er sat, og reglarne linjerer heller ikke med spær. Hvordan ser det ud mod gulvet. Står den ovenpå spånpladerne eller hvad du nu har for gulv?
Ser ud så mod gulvet

Tilstrækkeligt tydeligt ?

• Trævægstruktur mod gulv med spånplade og støvikker.
BirgitS
I så fald bør
C Christopher83 sagde:
Er dette rigtigt? Kan ikke finde flere tegninger… tak
Normalt tegner konstruktøren kun bærende vægge på sektionsplanen, og den type af spær har normalt støtteben, som fremgår af artiklen jeg linkede til tidligere.

Hvis du vil være sikker på, at der ikke er nogen bærende støtteben i skunkvæggene, bør du nok hyre en bygningskonstruktør, som kan se, hvordan det er lavet på stedet. En sådan kan også give grundlag for en byggeanmeldelse for at afveksle en eller flere støtteben, hvis du vil gå videre med at fjerne skunkvæggen, selvom der er støtteben i den.

• Synes
Christopher83
  • Laddar…
C Christopher83 sagde:
Er dette korrekt? Kan ikke finde flere tegninger ... tak
Ja, det er den rigtige tegning og du ser på den at skunkvægene er indtegnet, hvilket betyder at du ikke kan fjerne dem uden at tage en ingeniør ind som beregner hvad du skal indsætte for en tagbjælke for at afveksle vægten fra taget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.