Kan en væg af letbeton være bærende?

Eller er det bare at rive ned?

Ja, selvfølgelig kan letbeton være bærende!

Ved du, at det er letbeton? Ved du, hvad letbeton er?

Hvis det er letbetonvæg med betonbjælkelag, så er den ikke bærende.

Matti_75 sagde:
Om det er letbetonvæg med betonbjælkelag, så er den ikke bærende.
Lyder som en kraftig generalisering, som i dette tilfælde kan være forbundet med livsfare. Har letbeton(hulbeton) i samtlige indvendige vægge i stueetagen i et 150m2 hus med betonbjælkelag. At nogen af disse ikke skulle være bærende, er en fysisk umulighed.

Senest redigeret:
Hulbeton er vel dog ikke det samme som letbeton?!

Har 149 naboer med letbetonvægge og betonbjælkelag så som tidligere sagt er det farligt at generalisere. Var meget almindeligt i visse konstruktioner fra 60'erne (fx småstugebyråns) af letbeton at man valgte et (nogle gange prefab) betonbjælkelag.

Matti_75 sagde:
Om det er letbeton væg med betonbjælkelag så er den ej bærende.

injonil sagde:
Hulbeton er vel dog ikke det samme som letbeton?!
Du har ret, det er mig der blander de to. Men betonhulsten som det hedder er alligevel forholdsvis let og hvis jeg kan blande den sammen med letbeton så kan nok andre gøre det samme og så kan det blive vanskeligt hvis man begynder at rive...

Okay.. Rummet er ca. 4x2 m, og i midten, altså 2 m fra en anden væg, står væggen, jeg tror er af letbeton.

Når jeg går og banker på væggene på "siderne" samt den lige frem (bør nok lave en tegning), så lyder de som "rigtig" beton. Væggen i midten lyder som letbeton og ser også sådan ud, når man borer i den. Hvordan finder man ud af, om man kan rive den ned? Hyre et byggefirma?

sled sagde:
Hur går man til værks for at finde ud af, om man kan rive den ned?
1 Hvor tyk er væggen?
2 Hvilken type bjælkelag ligger over væggen?

Lav gerne en enkel skitse/tegning, det vil gøre det lettere. Stor betydning har det, hvor væggen er placeret.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.