Hej alle,
Ny her og tænkte, at I eksperter måske kan hjælpe mig
Jo så her er det, vi har lige købt hus (som vi ikke er flyttet ind i endnu) og har lidt overvejelser om at åbne op fra køkken til stue. Vi har ikke fået tegninger på huset, men forhåbentlig kan sælgeren finde dem frem. Jeg vender tilbage med opdatering, når/hvis vi får bygningsplaner.
I hvert fald er huset fra begyndelsen af 70'erne og bygget af Skanska.
Har plantegning fra da vi købte huset, hvis det hjælper, men forstår, hvis det er svært at sige noget uden rigtige tegninger.
Vedhæfter to billeder, det første er hvordan huset ser ud i dag, og det andet er, hvordan vi tænker at gøre, hvis det kan lade sig gøre.
Spørgsmålet er, om I tror, at væggen vi overvejer at åbne mellem køkken og stue er bærende eller ej?
Hvis den er det, må vi løse det med en bærende bjælke, åbningen tænker vi skal være ca. 4-5 m.
Hvis det ikke går, er det ikke verdens ende, men det ville være sjovt
Den røde tekst er der, vi overvejer at rive ned, og den grønne tekst er der, vi vil bygge væggen op igen.
Tak på forhånd!
Ny her og tænkte, at I eksperter måske kan hjælpe mig
Jo så her er det, vi har lige købt hus (som vi ikke er flyttet ind i endnu) og har lidt overvejelser om at åbne op fra køkken til stue. Vi har ikke fået tegninger på huset, men forhåbentlig kan sælgeren finde dem frem. Jeg vender tilbage med opdatering, når/hvis vi får bygningsplaner.
I hvert fald er huset fra begyndelsen af 70'erne og bygget af Skanska.
Har plantegning fra da vi købte huset, hvis det hjælper, men forstår, hvis det er svært at sige noget uden rigtige tegninger.
Vedhæfter to billeder, det første er hvordan huset ser ud i dag, og det andet er, hvordan vi tænker at gøre, hvis det kan lade sig gøre.
Spørgsmålet er, om I tror, at væggen vi overvejer at åbne mellem køkken og stue er bærende eller ej?
Hvis den er det, må vi løse det med en bærende bjælke, åbningen tænker vi skal være ca. 4-5 m.
Hvis det ikke går, er det ikke verdens ende, men det ville være sjovt
Den røde tekst er der, vi overvejer at rive ned, og den grønne tekst er der, vi vil bygge væggen op igen.
Tak på forhånd!
Svært at sige uden tegninger men i den retning bør den ikke være bærende.
Så skal man vide at vægge også har andre egenskaber, noget som gerne glemmes, afstivende f.eks. nu tror jeg heller ikke det i dette tilfælde. Men der kan findes installationer osv også selvfølgelig som man skal finde en anden vej til.
Eller bare bærende for overliggende bjælkelag.
Men op med tegninger, gerne K... så ved man.
Så skal man vide at vægge også har andre egenskaber, noget som gerne glemmes, afstivende f.eks. nu tror jeg heller ikke det i dette tilfælde. Men der kan findes installationer osv også selvfølgelig som man skal finde en anden vej til.
Eller bare bærende for overliggende bjælkelag.
Men op med tegninger, gerne K... så ved man.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der er sikkert bjælker i loftet eller i bjælkelaget, der går oppefra og ned på tegningen. Den rødmarkerede væg kan være understøtning for én eller begge af disse. Man skal kontrollere, hvordan disse bjælker går, inden man går videre. Med lidt held kan bjælkerne ses i loftet. Disse tegninger er typiske ejendomsmæglertegninger og derfor ikke pålidelige, når det gælder denne type vurderinger.
Klik her for at svare