Hej,

Skal nedtage en bærende væg i blåbeton og har brug for hjælp med bjælke/limtræsberegning.

Spændvidden er ca. 7,3m mellem ydervæggene.
Midt i forlænges væggen fra køkkenet og fungerer da som støtte.

Huset er et étplans villa med kælder, under den bærende væg findes en tilsvarende væg i kælderen.

Huset ligger i Stockholm.

Hvilken bjælke/limtræ kan jeg anvende?

Tak på forhånd
/Lars

Det er svært at vide præcis, hvad der hviler på den væg i dag, da husformen med vinklen komplicerer det. Hvis køkkenvæggen, som kan være en støtte, havner præcis i midten, drejer det sig om en bjælke i størrelsen 90x270 mm. Uden mere præcise oplysninger ville jeg dog ikke stole på den oplysning. Fjerner du en del af hjertevæggen i vinkeldelen, kan der være en spær ovenover, som mister sit midterleje. Det skal du kontrollere.

Tak for svar.
Svært at få fat i flere oplysninger da der ikke findes flere tegninger til rådighed.
Mener du limtræsbjælke i dimension 90x270?
Hvad svarer det i så fald til i stålbjælke?

At bære op koldloftet med spær på to åbninger med søjler der står på væggen i kælderen med spændvidden 360cm, hvad kræver det for bjælke hvis vi ser bort fra vinkelafsnittet af huset og regner væggen jeg tager ned som en ydervæg?

En limtræbjælke i dimensionen 90x270 svarer til en stålbjælke med et inertrigsmoment på mindst 914x10^4 mm4, f.eks. en HEA 140.

Hvis du beregner væggen som en ydervæg, får jeg en linjelast på omkring 7,5 kN/m. (Meget omtrentligt, da jeg ikke har de præcise mål, men jeg har visse margener i stedet) En limtræbjælke med et spændvidde på 3,6 m skal så have dimensionen 90x270 for at holde nedbøjningen under 1/300 af spændvidden.

Hvis du kan gå op på det kolde loft til vinkeltagen og tage et foto, kan man måske få en idé om, hvordan det ser ud?

Loft med træspær og tykt lag isolering, set ovenfra køkkenet. Begrænset synlighed på grund af isoleringens tykkelse.
Loft over køkkenet
Loft med isolering, brædder og stablede plader under skrå tagbjælker.
Loft over stue + soveværelse
Loft med træbjælker og en halv meter isolering, hvilket gør det svært at se detaljer i strukturen. Loft med halvmeter isolering, der dækker gulvet under taget. Træbjælker og et rør ses under et støvet miljø.
Ikke så let at se noget, der er en halv meter isolering på loftet.

Hvis vi regner med, at taghældningen er ca. 32 grader, kunne jeg så bruge limträbalk 115x225mm ?

140x225 ligger tættere på 90x270.

Sådan blev det, HEA-Balk indklædt.

• Indendørs stue med en stor kobberfarvet lysekrone i loftet, støvsuger og børneting på gulvet, inklædt HEA-bjælke.
Altid rart med feedback!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.