Hej! Overvejer at rive en indervæg i et funkishus fra 42. Væggen, der er tiltænkt at rive, er den mellem køkken og rum til højre for murstokken for at få en mere åben planløsning. Spørgsmålet er nu, om denne er bærende, se tegning. Er der nogen, der ved det? Hvad skal jeg tænke på?
Med venlig hilsen,
Tobias
Med venlig hilsen,
Tobias
Er det mellem køkkenet og et rum i stueetagen? Hvis du har mulighed for det, så marker gerne på billedet hvilken væg der menes.
Ja, væggen i stueetagen er sandsynligvis bærende, og så skal du have en konstruktør til at kigge på, hvordan du kan forstærke væggen, hvis der skal skabes en åbning.
Det ser ud til at være et dejligt hus.
Ja, væggen i stueetagen er sandsynligvis bærende, og så skal du have en konstruktør til at kigge på, hvordan du kan forstærke væggen, hvis der skal skabes en åbning.
Tak for svar! Ja det er i stueetagen mellem køkken og rum, har desværre ikke mulighed for at farve den nu, men skal prøve at præcisere. Så evt. konstruktør og byggetilladelse?B basseman sagde:Er det mellem køkkenet og rum i stueetagen? Hvis du har mulighed, så marker gerne på billedet hvilken væg der menes.
Ja, væggen i stueetagen er sandsynligvis bærende, og så har du brug for at få en konstruktør til at se på, hvordan du kan forstærke væggen, hvis der skal laves en åbning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er en bærende såkaldt hjertvæg. Vil du fjerne den, skal du erstatte den med en bjælke og søjle (i hvert fald nærmest skorstenen). Foranstaltninger, der vedrører den bærende konstruktion, kræver en byggeanmeldelse.
I beskrivelsen af huset, som jeg har fået fra byplanlægning, står der, at indervæggene består af 2” ligesom ned 50mm planker, og derefter beklædt med treetex.
Indervæggen er 74mm tyk, er det ikke lidt for at være bærende eller en Sk. Hjertvæg?
Tak for al støtte i spørgsmålet
Indervæggen er 74mm tyk, er det ikke lidt for at være bærende eller en Sk. Hjertvæg?
Tak for al støtte i spørgsmålet
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Absolut ikke. Det var standard på den tid. Plankevæggen består af tre tommer tykke (75 mm) og sandsynligvis 6 tommer (150 mm) brede fer og not planker, der er skråspikrede i hinanden med 6 tommers søm.T Tobiasam sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med den korte spændvidde, der er aktuel, er det tale om en limtræsbjælke i størrelsesordenen 90x225 mm. Det store arbejde er at trække alle sømmene ud af plankevæggen.
Medlem
· Blekinge
· 12 212 indlæg
At rive en sådan væg kræver sin mand. Jeg skulle lave en døråbning i en sådan væg, omtrent samme årgang. Det føltes som om de havde søm-VM i mit hus på byggetidspunktet.J justusandersson sagde:
Overvej flere gange. Åbne planløsninger er overreklamerede. Støj og madlugt breder sig uhæmmet.
Klik her for at svare