Hej!

Har ej fået adgang til nykøbte villa, men lavede en tråd om dette for nogle dage siden.
Nu slog det mig, at eftersom dørkarmene er en del af konstruktionen ifølge tidligere ejer, hvordan påvirker dette væggenes bærende evne?
Da dørkarme sidder sammen, er det en modul. Karm og lister i ét. Der findes altså ingen karmeskrue eller lignende.

De eksisterende karme er nogle centimeter kortere end de nye, jeg tænkte at købe. Så jeg må tage op ca. 3-4 cm ovenover for at få ind den nye karm. Da jeg ikke har en anelse om, hvad der sidder rundt om dørene, eller ovenover, tænkte jeg, at nogen af jer måske ved det?

Formentlig er det som et medlem skrev indfræsede spor i karmen, hvor troltex plader sidder. Men hvordan påvirker dette væggenes bærende evne? Jeg vedlægger lidt billeder. Det er frem for alt de bageste to døre, jeg er lidt bekymret for.

Hvad tror I?

Gang med trægulv, hvide vægge og træloft. Trædøre og metal loftventilator synlige. Rækværk adskiller gang fra trappe. Plantegning af en villa med tre soveværelser, køkken, stue, badeværelse, WC, bryggers og terrasse. Værelser markeret med tekst som Sovrum, Kök og Vardagsrum. Plantegning af hus med forskellige rum markeret såsom gillestue, sovrum, tvättstuga og bastu. Trapper fører til en øvre etage.
Plantegning af et hus, viser tre soveværelser og et badeværelse med kvadratmeterangivelser. Gulnet plantegning af et hus med værelser som køkken, badeværelse og soveværelse markeret med tekst og symboler.

Senest redigeret:
Jeg har aldrig hørt, at karmene i sig selv skulle være bærende !?
Det plejer, hvis det er en bærende væg, at sidde en forskalling ovenover, som tager belastningen og fordeler den ned til forskallingerne i væggen ved siden af i så fald...

/K

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Siger som Klas. Hjertvæggen, den lodrette som går i princippet gennem hele huset kan sandsynligvis være bærende, ligesom så reglar over og ved siden af døråbninger i denne (Køkken/spiseplads, midt i stuen, soveværelse 2), men ikke selve dørkarmene.

• Synes
FreQa
  • Laddar…
Hvorfor vil du skifte døre og dørkarme?

Karmene er ikke bærende, men der vil komme skader rundt omkring, inden de er fjernet. Derefter skal nye lægter tilpasses rundt om, og de nye karme skal installeres.
Hvis de gamle døre og karme er af nogenlunde god kvalitet, kan man reparere mange skader på dem med samme arbejdsmængde som et skift. Hvis de gamle døre er beklædt med krydsfiner (plywood), er de endda af bedre kvalitet end nutidens døre.

Jeg tror ikke, du har nogen bærende indervægge på øverste plan. "Hjärtväggen" ser for tynd ud til det på tegningen, og desuden har jo nogen revet væggen ned til køkkenet. Gissningsvis er det fribærende fackverkstakstolar. Men det kan du enkelt undersøge, når du flytter ind.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Tak for svar! Jeg tager nogle billeder på loftet og lægger dem op, så I kan se, hvordan det ser ud.
Væggen mellem stuerne er ikke bærende, den er ikke engang med på originaltegningen. Så den er kommet til senere.

Grunden til, at jeg vil skifte karmene, er, at dørene ikke passer godt i karmen, de er meget slidte og har mange mærker i sig, to af dørene har huller så store som en coca cola bund (dåse), så det føles som meget arbejde at få dørene pæne, det skulle gå hurtigere at fjerne dørene, åbne lidt op i toppen, indfælde reglar rundt om og sætte en karm i.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Ser ud som et hultfredshus.
Hvis det er tilfældet, er hjertvæggen ikke bærende, da det er fagværkstagstolper.
Ingen problemer med at bytte karme i de vægge. Fæld lidt nyt træ ind, når karmen er væk, og monter derefter karm og foder.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
verktygsgurun sagde:
Ser ud som et hultfredshus.
Hvis det er tilfældet, er hjertevæggen ikke bærende, da det er fagverkstagspær.
Ingen problemer med at skifte karme i de vægge. Fæld lidt nyt træ ind, når karmen er væk, og monter derefter karm og foder.
Tak for svar! Jeg kiggede på originaltegningen, og du har ret, det er et hultsfredhus. Meget imponerende. Mange tak!
Så når et hus har fagverkstagspær, er ingen vægge bærende? Uden det er frit frem at tage ned det, man vil?
En arkitekttegning fra Hultsfreds Industri AB, markeret med datoen 15. november 1971.

Ja, hvis det er almindelige W-spær, så er det sådan.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.