Bor i et 1-plans murstenshus med kælder. Byggeår 1963. Hvordan finder jeg ud af, hvilke vægge der eventuelt kunne være bærende. Det fremgår ikke af husets tegning. Kan det være så, at det kun er skorstenen og ydervæggene, der er bærende? Findes der en fagmand, man kan hyre til at undersøge det?
MVH Kristian
MVH Kristian
Visst kan det være sådan, at du ikke har nogle bærende vægge. Og murstocken er nok ikke bærende. Den står ligesom for sig selv i huset. Men det er svært at være helt sikker. Det kan være sikrest at lade en bygningsingeniør eller en kyndig tømrer tjekke det, inden du begynder at rive.
Jeg undrer mig over en væg i min kælder, som jeg ønsker at fjerne. Væggen er ca. 100mm og pudset. Loftet i kælderen er store betonplader (betondæk), og denne væg sidder ca. 2000mm ind fra en ydervæg (i alt er huset ca. 7000mm). Kan man bære sådanne plader? Garagen ligger lige før rummet, og hvis man forlænger væggen, ville den dele garagen midt over, om man så må sige. Jeg kan vedhæfte billeder senere, men jeg vil sætte pris på, hvis nogen kan udtale sig og berolige mig
inden jeg svinger forhammeren.
Klik her for at svare