Medlem
· Västragötalanslän
· 342 indlæg
Har en regelvæg mellem soveværelse og stue, som jeg vil tage ned, men er i tvivl om den er bærende. Det er en langsgående væg i et 1 1/2 plans hus på første sal. Ser, at der mellem overlæggeren på væggen og loftet ligger kiler af masonit, hvilket føles mærkeligt, hvis det var en bærende væg. Det er et rækkehus, og jeg har tjekket med to naboer, hvoraf den ene har sat en limtræsbjælke ind, da de tog væggen ned, og den anden nabo siger, at der hverken var væg eller limtræsbjælke, da de flyttede ind. Så man bliver jo i tvivl, og det er desuden de 2,5 meter nærmest gavlen. Hvordan finder man virkelig ud af sådan noget?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Det kan fremgå af konstruktionstegningen, hvis du har en sådan.
Ellers må man kigge på husets konstruktion, og specielt hvordan tagspærene er opbygget.
Ramverkstagspærene skal nok normalt have understøttelse på midten, især hvis "loftetagen" er indrettet.
Derefter gør jeg en anden fortolkning end du angående masonitstykkerne.
Jeg ser det som, at det er kilet for at bære tagspærenes underrammer og mellemstræberne,
som udgør bjælkelaget mellem under- og overetage.
At en nabo har sat en limtræsbjælke ind taler jo også for dette.
Ellers må man kigge på husets konstruktion, og specielt hvordan tagspærene er opbygget.
Ramverkstagspærene skal nok normalt have understøttelse på midten, især hvis "loftetagen" er indrettet.
Derefter gør jeg en anden fortolkning end du angående masonitstykkerne.
Jeg ser det som, at det er kilet for at bære tagspærenes underrammer og mellemstræberne,
som udgør bjælkelaget mellem under- og overetage.
At en nabo har sat en limtræsbjælke ind taler jo også for dette.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 indlæg
Har desværre ingen sådan tegning, forsøger at få fat i kommunen om dette men har ikke lykkedes endnu.
Det er spærkonstruktion med en indrettet overetage og loft over dette. Gulvet mellem etagerne er ca. 30 cm tykt og ovenover denne væg findes en tynd væg af 45x45 reglar alene.
Vil fortsætte forsøge at få fat i kommunen alligevel, for de plejer vel at have konstruktionstegninger hvis jeg har forstået det rigtigt?
Det er spærkonstruktion med en indrettet overetage og loft over dette. Gulvet mellem etagerne er ca. 30 cm tykt og ovenover denne væg findes en tynd væg af 45x45 reglar alene.
Vil fortsætte forsøge at få fat i kommunen alligevel, for de plejer vel at have konstruktionstegninger hvis jeg har forstået det rigtigt?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Hvorfor ikke høre med naboerne lidt.
De med limträbalken: Hvorfor har I sådan en?
De uden: bliver ikke gulvet deroppe vaklende?
Måske har en af naboerne tegninger.
Og prøv at hoppe jævnt på overetagen hos naboen uden bjælke
De med limträbalken: Hvorfor har I sådan en?
De uden: bliver ikke gulvet deroppe vaklende?
Måske har en af naboerne tegninger.
Og prøv at hoppe jævnt på overetagen hos naboen uden bjælke
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 indlæg
Fik fat i kommunen, og den er bærende. Men nogen kan have fravalgt væggen, da huset blev bygget, og der kan være lavet forstærkning i taget, som jeg forstod det. Men man burde kunne lave et hul mellem nogle regler måske og sætte to smalle vinduer ind. Det kan vel ikke skade noget? Jeg vil nemlig gerne have mere lys fra det ene rum til det andet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
At sætte en bjælke ind over 2,5 m synes jeg lyder håndterbart.
Den behøver nok ikke være så avanceret for en så kort afstand.
Gæt (men bare et gæt!) så klarer du dig med en almindelig 220 x 45 C24.
Den behøver nok ikke være så avanceret for en så kort afstand.
Gæt (men bare et gæt!) så klarer du dig med en almindelig 220 x 45 C24.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 indlæg
Men problemet er, at jeg ikke vil have det helt åbent, jeg tænkte først, at jeg skulle sætte spaljé i stedet for væggen snarere. Åbningen ville ellers blive 3,5m da det er væggen plus en dør for øjeblikket.
Overvejer dog om min første tanke er mulig for at gøre det så enkelt selv som muligt.
1 Fjern gipsen på begge sider
2 Sæt nye 95mm reglar mellem de eksisterende liggende på gulv og i loft. Med 100mm mellemrum som en spaljé og samtidig fjerne de eksisterende 70 reglar efterhånden som de bliver i vejen.
3 Sæt klodser mellem hver stående regel for at skjule skruer og de liggende reglar
4 Spartle og male alt
Da mister væggen aldrig sin bæreevne, hvis jeg tænker rigtigt. Lyder dette som en fornuftig idé?
Overvejer dog om min første tanke er mulig for at gøre det så enkelt selv som muligt.
1 Fjern gipsen på begge sider
2 Sæt nye 95mm reglar mellem de eksisterende liggende på gulv og i loft. Med 100mm mellemrum som en spaljé og samtidig fjerne de eksisterende 70 reglar efterhånden som de bliver i vejen.
3 Sæt klodser mellem hver stående regel for at skjule skruer og de liggende reglar
4 Spartle og male alt
Da mister væggen aldrig sin bæreevne, hvis jeg tænker rigtigt. Lyder dette som en fornuftig idé?
Senest redigeret:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Helt klart fornuftigt!Originalet sagde:
Men jeg ville gerne have en "klods" mellem reglarne halvvejs oppe også, altså på ca. 1,25 m højde.
Det som plejer at blive kaldt en kortling.
For at udfylde den funktion som de revne vægs plader havde, nemlig at afstive reglarne så de ikke bøjer ud i den gamle vægs retning, på den led reglarne kun er 45 mm tykke.
Klik her for at svare