Er der nogen her, der kan hjælpe mig med lidt overvejelser? Vi har en væg, vi ønsker at fjerne, men jeg er usikker på, om den er bærende eller ej. Den er med på en plan af huset, men ikke på en anden. Placeringen af den gør også, at den ikke føles særlig bærende, men materialet i den får mig alligevel til at tvivle. Der er en form for "sten"-materiale i den. Derudover er der så lavt til loftet, at det er dørkarmen, der går hele vejen op til loftet over døren...
På billederne nedenfor ses rummet/rummene på de to planer, jeg har. Væggen, som jeg vil have væk, er indrammet med blå farve.
Så, kan jeg tage den store hammer frem, eller skal jeg lade være?
# bror
På billederne nedenfor ses rummet/rummene på de to planer, jeg har. Væggen, som jeg vil have væk, er indrammet med blå farve.
Så, kan jeg tage den store hammer frem, eller skal jeg lade være?
# bror
Den indrammede blå vægdel på el.tegningen over kælderen er bærende. Den anden tegning viser, hvordan dæk (af btg.) over kælderetagen er armeret. Som du ser af stregerne på den tegning ligger jernene med enderne på den væg, du vil fjerne. De er skåret lige af (burde egentlig have en lille kort streg på enden i 45 graders vinkel), hvilket betyder, at det er kamstål af styrkeklasse KS40 eller bedre. (Havde det været glatte jern, ville de have haft en lille krølle over væggen, du vil fjerne.) Huset er da sandsynligvis ikke bygget tidligere end 1950.
Fjerner du væggen, risikerer du kollaps i btg.dækket. At døren går op til loftet, betyder kun, at kælderhøjden er lav, og så har de lagt ekstra jern over døråbningen i u.k. plade parallelt med væggen, du vil fjerne, som jernene fra tilstødende plader er baseret på.
Korrektion: Fejl af mig. Det er næste væg, der er bærende for dækket. Den blå indrammede væg er da ikke bærende og kan fjernes.
Fjerner du væggen, risikerer du kollaps i btg.dækket. At døren går op til loftet, betyder kun, at kælderhøjden er lav, og så har de lagt ekstra jern over døråbningen i u.k. plade parallelt med væggen, du vil fjerne, som jernene fra tilstødende plader er baseret på.
Korrektion: Fejl af mig. Det er næste væg, der er bærende for dækket. Den blå indrammede væg er da ikke bærende og kan fjernes.