Hvordan ved jeg om en væg er bærende eller ej. Er i gang med at renovere et lille køkken og vil fjerne en del væg.
Har ingen tegninger af huset.
Kan man kontakte nogen på kommunen for tegninger?
Eller måske kan nogen se direkte på billederne om det er bærend?

Jeg er helt vildfaren

• Væg i træ med synlige søm og bjælker i et renoveringsprojekt i køkken. Potentielt bærende væg uden tilgængelige husplaner.
  • Væg og loft i træ i et hjem under renovering, muligt bærende element i et lille køkken.
  • En trækonstruktion med synlige bjælker over en døråbning i et køkken under renovering.
BirgitS
Velkommen til forummet!

Der kan findes tegninger hos kommunen.

Hvor gammelt er huset?
Er det loft eller etage ovenover?

Jeg ville gætte på, at hvis de sidder under "planktagets", er de ikke bærende (sat op senere), mens hvis planktaget er sat efter væggene er rejst, så er de bærende.

BirgitS BirgitS sagde:
Velkommen til forummet!

Der kan findes tegninger hos kommunen.

Hvor gammelt er huset?
Er det loft eller etage ovenover?
Huset er bygget i 1945, og der er en etage plus loft ovenover.

BirgitS
Var der nogen enkel tegning i prospektet fra mægleren?

BirgitS BirgitS sagde:
Fanns det någon enkel ritning i prospektet från mäklaren?
Vi fik en lys tegning, som vi smed væk efter noget tid, da den var så lys, at den var ulæselig.

Men hvis jeg får fat i en tegning, burde det stå der, hvilke vægge der er bærende?

Dit hus har en plankstomme. Hverken dine billeder eller nogen tegning kan man direkte se, hvilke vægge der er bærende. Men man har brug for en tegning at tage udgangspunkt i for at tolke husets bærende struktur. Dette kræver viden og erfaring. Hvis huset ligger i en by, er der sandsynligvis tegninger hos kommunen, ellers er det mere usikkert, da huset er bygget før 1947, hvor det blev et krav med byggetilladelse i alle kommuner. Hvis der ikke findes tegninger hos kommunen, kan du lave enkle sådanne selv. Grundplanen med grove mål og vinduesplaceringer vil man komme langt med.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.