Jeg har en lejlighed i en gammel murstensbygning, hvor alle vægge (yder- og indermure) er i mursten. Lejlighedens plantegning ligner det danske flag, med ydervægge langs de korte sider og tilstødende lejligheder langs de lange sider. Indervæggene er som det gule kors. Den kortere af disse indervægge er meget tyk (ca. 30-35 cm), mens den der går på kryds er ca. 10 cm tyk.

På den væg, der er 10 cm tyk, er der en døråbning mellem soveværelse og dagligstue, som jeg har lyst til at flytte til et andet sted på samme væg. Kan man gå ud fra, at væggen ikke er bærende, da den er så tynd?

Mvh
Rickard

Ja, det bør ikke være nogle bærende vægge, der går fra kortside til kortside i lejligheden, de bærende vægge går langs med tagryggen, dvs. den korte, tykke indervæg. Som måske heller ikke er bærende, men kan indeholde stammer og sådan.

Som sagt, når det gælder stenhuse kan man få en ret stærk indikation på, hvad der er bærende, ved at kigge på vægtykkelsen....
MEN, jeg ville ligesom dig absolut kontakte en bygningsingeniør for konsultation. Af hende/ham får du et certifikat, som du har brug for for at få tilladelse til ændringer i planløsningen fra bestyrelsen (hvis det er en brf). Videre, hvis noget skulle ske som en konsekvens af, at du har pillet i den forkerte væg, ligger man nok ikke så godt juridisk. Det kan f.eks. blive sætningsskader eller endda kollaps som konsekvens af sådanne ting...
Det skal også udføres af kompetent personale, der først scanner væggen for at kontrollere, at ingen faste installationer går i væggen.

Held og lykke!:)

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.