Har længe læst på forummet men har ikke tidligere haft brug for at spørge om hjælp, men har fundet ud af det på den ene eller anden måde via forummet eller andet.
Fik i dag adgang til en ny lejlighed, eller rettere sagt, bygget i 20'erne.
Har forsøgt at finde ud af via bygningsinspektionen om væggen dette drejer sig om er bærende eller ej.
Ikke fået nogle svar, heller ikke foreningen ved det. fik bare svaret "måske".
Rev i dag i det mindste overfladerne og kom til dette. Tykke stolper lodret, bag disse mærkelige stolper vandret. At den er bærende føles ganske naturligt. Ellers er det den mest overarbejdede væg nogensinde. Huset er tre etager. Følger jeg væggen op til tagryggen i huset, fortsætter den ikke gennem tagrummet. Min teori er så, at den er til for at stabilisere i sideled uden at være nogen konstruktør.
I loftet fastgøres de lodrette planker til en træregel, der går vandret inde i loftet. De vandrette og lodrette "planker" er sømmet sammen med hinanden. De vandrette planker er meget svagt tilpasset til reglen i loftet. Store sprækker lidt her og der. Derudover er nogle sammensat. Når jeg har savet i dem, virker det ikke som om der er noget tryk nedad.
Vedhæfter lidt billeder. Hvad tror I? Føles spontant som om at reglen, der er i loftet samt at lade en regel pr. side, er nok?
Og begynd ikke at råbe "ansæt en konstruktør"=)
Det bør tilføjes, at foreningen selv ved, at den væg er revet i flere lejligheder men ikke er blevet oprejst.
Stående plank er helt normalt, selv i ikke-bærende vægge i et tyveårshus. Så det er ikke muligt at sige noget om dette uden at se på hele husets konstruktion.
Hvad vil du gøre?
Er det inde- eller ydervæg?
Har du nogen tegning?
Hvad er ovenpå loftet (overetage/loft), hvordan går spærrene?
Har du et billede af hele væggen?
Ville sige, at på det første billede er der ingen bæring over dørkarmen. De horisontale lægter forbinder jo helt tæt og har ikke noget støtte på de stående lægter. Riv lignende vægge i et 50'er hus, og det så præcis sådan ud på vægge, som garanteret ikke var bærende. Men lidt flere forudsætninger om huset er nok nødvendige for at drage nogle større konklusioner.
Endnu en, der skal have "åben planløsning"?
Det må være vidunderligt at høre køkkenmaskinerne samtidig med, at man forsøger at bruge dagligstuen til noget andet. *jisses*
Tak så meget for dit svar.
Altid rart når man kan få svar fra en fagmand.
Nej, det handler ikke om åben planløsning, det er en helt ny trend, som er opstået, som jeg har opsnappet, hvor jeg tænkte at flytte væggen mellem dagligstue og soveværelse, så soveværelset bliver mindre, og dermed bliver dagligstuen også større. Kalder det for "lukket planløsning".
Så er jeg enig med dig, jeg måtte opsøge en ørelæge pga formodet tinnitus, da min induktionskogeplade i forrige lejlighed støjede noget enormt i den åbne planløsning.
Og som svar til øvrige, den rives nok dog i dag helt og holdent da formanden gav mig frit frem at bruge den kære mukkert.
Hvis nogen er interesseret, kan jeg fortælle, at væggene er blevet revet ned, og en ny væg er sat op for at gøre soveværelset mindre. Efter billedet blev taget, er elarbejdet udført, og alt er blevet spartlet op!
Det skal tilføjes, at det var et totalt helvede at få væggene fjernet, tykke planker i begge retninger, som jeg aldrig har set være så godt sammenhømrede. Hertil pudsede vassvægge, hvor man ikke har været beskeden med pudset. 600 kg puds og beskadigede lunger trods ansigtsmaske, så var de væk :x
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.