Hej!

Efter en lang tids læsning her på forumet, er det tid til det første spørgsmål :) Vi har renoveret vores tømmer(og planke)hus de seneste to år, og nu er det endelig tid til, at køkkenet får en omgang. Tanken er, at vi skal afløfte en planke væg, som skiller det nuværende køkken og et gammelt soveværelse.

Det drejer sig om en planke væg, der er indvævet i ydervæggens tømmer, hvilket ser ud som en efterkonstruktion under en af alle ombygningerne før os. Selvfølgelig skulle vi have gjort dette, da vi lagde gulvet på plan to, men alt var desværre ikke gennemtænkt på det tidspunkt :(

Vores tanke er at bevare en del af planke væggen ca. 700 mm, så vi dels kan lægge en limtræbjælke (115x225?) til afløftningen på den, men også fordi vi mistænker, at den hjælper med at forhindre tømmer væggen i at bøje udad. Manglen på konstruktører, der påtager sig sådanne beregninger for privatpersoner, ser ud til at være total for øjeblikket, hvilket betyder, at vi bliver nødt til at stole på tømrere, men vi tænker også, at det er godt at se, hvad I på forummet mener om planen.

Vi bor i snezone 1-2 på vestkysten og har forsøgt at tegne op forudsætningerne før og hvordan vi har tænkt, at det skal se ud efter afløftningen. Hvad synes I? Burde vi erstatte 115x225 med et stål alternativ? Kan vi gå ned i dimension? Som det ser ud nu, bliver lofthøjden under bjælken kun 2.10, hvilket vi nok kan leve med, men mere ville selvfølgelig være rart.

Før:
3D-model af byggeri med mål for tømmer- og plankeplacering. Plankevæg og tømmerkonstruktion vist fra oven med dimensioner i millimeter.

Efter med afløftning med 115x225 og en limtræpæl 90x90 i enden, hvor der ikke tidligere fandtes nogen væg:
3D-tegning af et hus med detaljerede mål, der viser planen om at erstatte en væg med en limtræsbjælke og plankevæg afstivning.

Billeder taget fra tidligere soveværelse, nuværende malerrum og kommende køkken, på sammenvævningen. Planke til højre og tømmer til venstre i billedet

Vægovergang med plank til højre og tømmer til venstre, set i rum, hvor interiørdetaljer og vindue også er synlige. Tømmervæg til venstre og planke til højre med synlig sammenfletning, del af et renoveret husprojekt.

Meget taknemmelig for jeres meninger

En bedre løsning er at lade limtræsbjælken fortsætte hele vejen hen til ydervæggen og der hvile på en søjle. Din idé, hvis jeg har forstået den rigtigt, tror jeg ikke virker.

J justusandersson sagde:
En bedre løsning er at lade limtræsbjælken fortsætte hele vejen bort til ydervæggen og der hvile på en søjle. Din idé, hvis jeg har forstået den korrekt, tror jeg ikke fungerer.
Vi er bekymrede for, at plankevæggen hjælper med at holde tømrevæggen på plads, både en bygningsantikvar og snedkeren, som har været og kigge, påpegede, at det nok var sådan, at den er nødvendig for tømrevæggen. Hvordan mener du, at forskellen bliver mellem at limtræsbjælken hviler på plankevæggen som i mit forslag og at den hviler på en søjle?

Jeg forstår ikke helt det rødringede parti. Hvorfor fortsætter limträbalken ikke hele vejen? Nu ser det ud til, at den hænger i luften.

• Bygningstegning med limtræbalk, der stopper før ende, omringet af rød cirkel. Diskussion om konstruktionens struktur og støtte.
J justusandersson sagde:
Jeg forstår ikke rigtig det rødringede parti. Hvorfor fortsætter limtræsbjælken ikke hele vejen? Nu ser det ud til, at den hænger i luften.
Ja det var jo en dum vinkel, jeg viste min idé fra! Bjælken fortsætter der, men ses ikke i den vinkel, eftersom en bjælke fra før, ligger i vejen. Her er, når man ser på det nedefra, det som man så mellem gulvbjælkerne er den gamle planke som bjælkerne er forsænket i, formentlig bliver det bare ekstraarbejde at fjerne det så havde sparet det på tegningen, hvilket nok blev lidt forvirrende også.

3D-tegning af loftkonstruktion med synlige bjælker og en enkelt tværgående bjælke. Perspektivet er nedefra mod loftet.

oppefra:

3D model af bygningsstruktur set ovenfra, viser gulvbjælker og dimensioner; inkluderer sparrede plankevægge og træstolper, med mål i millimeter.

Ja, det ser meget bedre ud! Hvor lang er bjælken?

J justusandersson sagde:
Ja, det ser myccket bättre ud! Hvor lang er bjælken?
Bjælken bliver i dette tilfælde 3990mm

Bedste svar

Jeg foreslår 115x315 mm. Alternativet er 165x270 mm.

Tak for hjælpen @justusandersson, skal tjekke med snedkerne om de kan forsænke den i gulvbjælkelaget så den kommer op lidt, eftersom den bliver ret høj!

Nu er afviklingen afsluttet, og jeg tænkte, at der altid er nogen, der er interesserede i resultatet med tanke på valget af bjælke og de samlede omkostninger for afviklingen!

Vi besluttede os for at gå med løsningen, som @justusandersson foreslog, med en limtræsbjælke af størrelsen 165x270 mm og bruge stolper med målene 160X160 mm. Vi forberedte så meget vi kunne, inden vi tog håndværkere ind for at udføre selve afviklingen fra køkkendelen set:
En væg er blevet fjernet, og man ser en limtræsbjælke og stempler på trægulvet i et rum under renovering.
En væg under renovering med træstrukturer synlige, afstøtninger og stålbjælker er på plads, materiale som plastdække kan ses indsat mellem bjælker.
fra den anden side:
En renoveret køkkenvæg uden vægbeklædning med synlig træstruktur og placeret limtræsbjælke. Køkkenindretning i baggrunden.

Vi lejede lidt støtte, som vi begyndte med

Renoveringsprojekt med synlig limtræsbjælke og støttestolper i et rum med trægulv og store vinduer. Byggeredskaber og materialer ses rundt omkring.

da håndværkerne kom, gik det med en forrygende fart, og det blev svært at nå at tage billeder
Rum med limträbalk på plats, stöttad av byggstämpar. Väggar delvis rivna och fönster synliga. Renoveringsprocess i hem.

da væggen var væk, var det bare at udskære bjælkerne i bjælkeloftet, så limtræsbjælken kunne hejses ind, nedenfor er bjælke og stolper på plads
Renoveret rum med træbjælker og støttepæle synlige, vindue og stiger i baggrunden, byggeudstyr og affaldsmaterialer på gulvet.
resultatet efter:
Renovering af rum med limtræsbjælke og stolper, byggematerialer og værktøj spredt omkring, spart i gang, plastik hænger fra loftet. Renoveret rum med træbjælker og trinlåge, synlig vindue mod have, stuktur rundt om vindue er delvist færdigt, værktøj og stige i baggrunden.

og hvis man kigger på omkostningerne, endte vi på følgende:
Limtræsbjælkerne (skulle specialbestilles, da størrelsen ikke var lagervare) endte på 4858,00
Håndværkere, bilgodtgørelse og lidt savklinger (en dags arbejde for to personer) 7 315,00 efter rot
Støtte ca. 300
dette arbejde indgik i en større byggetilladelse, så jeg ved ikke, hvad omkostningen kan ende på, hvis man kun skulle anmelde dette

så de samlede omkostninger for denne afvikling endte på 12473kr

• Limtræsbjælker og stolper er installeret i det gamle rum med stempløsninger for afstivning. Der er byggematerialer og værktøj synligt.
  • Synes
Markus P og 3 andre
  • Laddar…
JanneJanne123
Sjovt med feedback!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.