10,817 læst ·
24 svar
11k læst
24 svar
Bærende væg? 70'er-hus
Altvidende
· Stockholm
· 3 063 indlæg
Jeg har svært ved at orientere mig.
Når jeg kigger på sektions tegningen.
Og tegningen med planløsningen.
Jeg får det til at være kortsiden, hvor køkkenet er. I sådanne tilfælde burde det være væggen mellem køkken og hall. Det føles mere sandsynligt end væggen mellem køkken og stue. Bærende vægge plejer ofte at være, som mellem hall og køkken. Eftersom bjælkelag går langs med kortsiden.
Når jeg kigger på sektions tegningen.
Og tegningen med planløsningen.
Jeg får det til at være kortsiden, hvor køkkenet er. I sådanne tilfælde burde det være væggen mellem køkken og hall. Det føles mere sandsynligt end væggen mellem køkken og stue. Bærende vægge plejer ofte at være, som mellem hall og køkken. Eftersom bjælkelag går langs med kortsiden.
Altvidende
· Stockholm
· 3 063 indlæg
Jeg har svært ved at se den væg som bærende, i hvert fald hvis jeg har tænkt rigtigt med huset. For går huset som jeg tænker, at gavlen er der køkkenet og indgangen. Så indebærer det, at den væg ikke kan Være bærende. Da tagbjælker går langs med gavlen.J justusandersson sagde:
Men hvis jeg har tænkt forkert, så har du ret.
Køkken og stue ligger på kortsiden på billedet "facade mod vest", det lille og det store vindue der er i køkkenet, så går væggen mod stuen lige til højre for det store vindue. Det er altså den væg der så skal rives.B Byggdjuret sagde:Jeg har svært ved at orientere mig.
Når jeg kigger på sektionstegningen.
Og tegningen med plantegningen.
Jeg får for at det er kortsiden der køkkenet er. I sådanne tilfælde burde det være væggen mellem køkken og hall. Det føles mere sandsynligt end væg mellem køkken og stue. Bærende vægge får oftest sådan som mellem hall og køkken. Eftersom bjælkelag går langs med kortsiden.
Altvidende
· Stockholm
· 3 063 indlæg
Du vil rive den væg, der går mod stuen? Den burde ikke være bærende. Som jeg har forstået det, går den langs med tagbjælkerne. Så burde dens bærende funktion være lille. Hvis du derimod ser på væggen, der går mellem køkkenet og hallen, så mistænker jeg, at den er bærende. Den er markeret i sektionsplanen. Desuden er den placeret sådan, at den holder bjælkerne oppe. Så længe I ikke rører den væg, er der ingen problemer.M moa.berglund sagde:
Men det er en god måde at tænke på, at en væg, der går tværs imod tagbjælkerne, med største sandsynlighed er bærende. Går den langs med, er det modsat.
Så fortsæt I....
Senest redigeret:
Altvidende
· Stockholm
· 3 063 indlæg
Pudel risiko
Nu må jeg have misset noget her. Jeg fik for mig, at kortsiden var imod mig på tegningen.
Men hvis det er så, at kortsiden er det, jeg troede var kortsiden. Så har jeg absolut forkert.
Altså... en pudel fra mig. Jeg beklager, at jeg fik trukket nogen på næsen.
Så kan den væg absolut være bærende. Der er en bjælke tegnet ind. Dog er der for mange døre tæt på hinanden til virkelig at være bærende. Men reglerne er enkle, eftersom det går tværs imod tagbjælkerne, så er den bærende. (meget forenklede regler) Så kan det være, at der ikke er nogle problemer ved at rive væggen ned. Dens bærende funktion er måske ikke så stor. Men det tænker jeg at overlade til en professionel.
Nu må jeg have misset noget her. Jeg fik for mig, at kortsiden var imod mig på tegningen.
Men hvis det er så, at kortsiden er det, jeg troede var kortsiden. Så har jeg absolut forkert.
Altså... en pudel fra mig. Jeg beklager, at jeg fik trukket nogen på næsen.
Så kan den væg absolut være bærende. Der er en bjælke tegnet ind. Dog er der for mange døre tæt på hinanden til virkelig at være bærende. Men reglerne er enkle, eftersom det går tværs imod tagbjælkerne, så er den bærende. (meget forenklede regler) Så kan det være, at der ikke er nogle problemer ved at rive væggen ned. Dens bærende funktion er måske ikke så stor. Men det tænker jeg at overlade til en professionel.
Nu har vi besluttet os for at tage fat i en fagmand, som kan kigge på det og komme med en løsning. Mange tak for svar allesammen!
Klik her for at svare