Hej

Vi skal dræne, og så vil vi selvfølgelig dræne under entretrappen også.

Helst vil jeg rive siderne på trappen, så man kommer under den, og jeg tror, at det skal gå. Siderne er murede med mursten i to lag, og det føles som om det er lavet efterfølgende, da der sidder et kældervindue midt i.

Hvad tror I? Kan jeg fjerne siderne uden at risikere, at hele trappen falder sammen? En betontrappe ved et hus med træbeklædning, snedækket jord, synligt kældervindue, og en lanterne på trappen.

Svær spørgsmål. Hvad siger, at ikke hele trappen, inkl. støttemurene, er lavet samtidig, og at derfor sidemurene er mere eller mindre bærende? Med tanke på vinduet kan man antage, at den oprindelige trappe var mindre, eller som du antager, at støttevæggene er tilføjet senere, og at trappen er original og fritbærende.

Hvor gammel er huset?
Findes der gamle naboer, som kan huske, hvordan det har set ud tidligere? (Hvis du nu ikke kan spørge de gamle ejere.)
Tegninger hos byggesagsafdelingen?

Hvad jeg se på gamle tegninger så fandtes ikke de to søjler med men virker til at være tilføjet senere. på søjlerne er et lille tag monteret.

Kan det ske, at man murede op siderne for at kunne bære de to søjler? Trappen synes at være støbt i ét stykke, hvor man kan afsløre noget armeringsjern under.

Ellers så er trappen tom indeni. Og desværre så findes der ingen, der ved noget om denne.

Jeg ville nok resonere sådan her: HVIS trappen havde været bygget fritbærende fra starten, og nogen vil have vægge på den af udseende årsager. SÅ ville man nok have droppet den tanke, når man indser, at væggen ender midt i et vindue?

Jeg tror, at væggene er blevet bygget samtidig med trappen, hvilket sandsynligvis ikke er samtidig med huset.

Det ville være interessant at vide, hvordan taget på søjlerne ser ud, og hvad det kan tænkes at veje, og hvordan det er fastgjort i væggen. Du siger, at søjlerne ikke ser ud til at have været der fra begyndelsen, men hvad med taget? Søjlerne ser jo ret solide ud, som om de bærer et stort vægt til tag. Er de beton- eller træsøjler?
Da man må gætte, ville jeg gætte på, at nogen har ønsket at få disse tunge stærke søjler sat der, enten for at bære et tungt tag eller af æstetiske grunde. Denne nogen har tænkt, at trappen ikke var stærk nok til at tåle den nye belastning og derfor bygget væggene under den som støtte. At vinduet sad hvor det sad, bekymrede man sig ikke om, det kan jo alligevel ikke ses lige forfra.
Det sikreste ville nok i så fald være at simpelthen overveje, om man ønsker at ændre konstruktionen, når man alligevel risikerer at skade tag/søjle/trappe og simpelthen rive og bygge nyt, når dræneringsarbejdet er afsluttet. Hvis du ikke vil være så drastisk, kunne et andet alternativ måske være at afveksle taget/søjlerne på en eller anden måde ved at fastgøre liggende bjælker fra væggen under tag og til nogle stående støtte nogle meter fra væggen. Så kan man rive trappevæggene og få plads til at grave og dræne.

Motorkap og sav et hul på hver side nærmest væggen så man kan komme til......

Tak for alle svar!

Jeg formoder, at pillerne ikke har været der fra begyndelsen, da de ikke findes på tegningerne.

De er i beton og bærer et lille tag, der ikke er større end selve afsatsen. Taget er bygget i træ og dækket med pap, ingen direkte vægt at tale om, så de står der af æstetiske grunde.

Vi har tænkt os at rive trappen ned og bygge en ny med rigtigt tag og gelænder, der passer til huset, men det bliver en større opgave arbejdswise =)

Ellers lyder Enk Projektets forslag godt, at man fjerner stenene nærmest huset, så man kan komme igennem med gravkoen. Måske hele vejen frem til pillen, så pillen stadig har støtte under trappen? Hvad synes I?

gnuttisch sagde:
Ellers så lyder Enk Projektet forslag godt, at man fjerner stenene nærmest huset, så man kan komme igennem med gravemaskinen. Måske hele vejen frem til søjlen, så søjlen stadig har støtte under trappen? hvad synes I?
Det afhænger vel lidt af, hvor dybt og bredt du skal grave, og hvordan jorden ser ud under trappen, og hvor stærk trappen er. Hvis du graver to meter dybt og så bredt, at du havner lige inden for søjlerne i vertikal retning, så vil jorden under trappen ikke være nogen god støtte, da der ikke kræves meget tryk oppefra, for at jorden under trappen skal bevæge sig sidelæns og falde ned i grøften, du har gravet. Hvis uheldet er ude, vil trykket fra søjlerne knække trappen, og hele herligheden vil rasle ned i grøften... Worst case scenario måske, men at i den situation stå og nusse med drænrør i bunden af hullet, vil ende med sorg.... Ikke værd at tage risikoen, hvis du spørger mig.

Det er ca. 1m fra husvæg til stolpens begyndelse. Og hvad jeg har regnet ud, så bør hver stolpe veje ca. 180-200 kg. Derudover kommer der et tag i samme størrelse som afsatsen, som ikke burde veje mange kilo. Nu ved jeg ikke, hvor mange kg trappen tåler, men sandsynligvis var man usikker og murede siderne op, og siderne er muret i hvad jeg tror er hulstensbeton.

Nu ved jeg ikke, hvor bredt man skal have det for at skovlen kan komme igennem, men hvis man saver et hul op på ca. 80 cm fra væggen, så er der stadig materiale under stolpen, som kan hjælpe med at bære lidt.

Nogen flere ideer til, hvordan man kan aflaste trappen lidt?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.