1,195 læst ·
3 svar
1k læst
3 svar
spiraltrappe rundt bærende stående bjælke/stav..?
Går med tanker om at åbne op midterdelen af huset, men det besværlige er, at der er en trappe der plus bærende vægge i kælderplan (tror jeg, markerede dem i vedhæftet billede, grøn farve)... Så som jeg forstår, hvis man skal åbne op bliver det ved hjælp af bjælke og måske forstærkning, men vi bliver stadig ikke af med trappen ned i midten, medmindre man laver en luge og det bliver alligevel ret upraktisk...
men.. hvis vi kan bygge forstærkningen fra grunden på kælderplan op til tagstol med hjælp af cylinder eller stående bjælke og forstærke, måske ville det være muligt i trin 2 at bygge en vindeltrappe rundt om den bærende bjælke. måske helt skør ide, men hvad synes du? er det gennemførligt?
men.. hvis vi kan bygge forstærkningen fra grunden på kælderplan op til tagstol med hjælp af cylinder eller stående bjælke og forstærke, måske ville det være muligt i trin 2 at bygge en vindeltrappe rundt om den bærende bjælke. måske helt skør ide, men hvad synes du? er det gennemførligt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvor vil du have den nye trappeudsparing? Hvad består etageadskillelsen af, træ eller beton?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Uanset om etagedækket er af træ eller beton, er en form for forstærkning omkring trappehullet nødvendig. At en forstærkning skulle hvile på trappespindlen er kreativt, men ikke praktisk. Det kan sikkert løses i dit tilfælde, men for at vide hvordan, må man komme meget tættere på detaljerne. I et forskudt hus fra 1956 ville jeg have svoret, at etagedækket var af beton, men træ er lettere at håndtere, så det er ingen ulempe.
Klik her for at svare