Hej! Beklager, jeg tager det på engelsk, mit DIY-ordforråd er ikke helt tilstrækkeligt endnu, og jeg vil gerne sikre mig, at jeg forstår, hvad jeg har her :)

Jeg planlægger at fjerne en væg i min lejlighed, der adskiller køkkenet og stuen. Tidligere havde jeg tænkt mig at bruge en entreprenør for bekvemmelighedens skyld, men de blev ved med at udskyde datoerne, og da jeg er utålmodig og ret handy, vil jeg gøre det selv.

De sendte nogle tegninger og fastslog, at der ikke burde være problemer med at fjerne denne væg (og til sidst væggen, der adskiller køkkenet og gangen)

Jeg har fjernet det ydre lag af stråmåtter/gips, og nu står jeg tilbage med en tyk 6 cm massiv trævæg, hvilket får mig til at genoverveje entreprenørens tidligere vurdering. Er denne slags vægge bare måden, tingene blev lavet førhen? Det virker overdimensioneret til blot at være en skillevæg.

Nogle ting, der får mig til at tro, at den ikke er bærende, er, at mange af mine naboer (alle af samme størrelse og layout/spejlet layout) har fjernet denne væg. Også at de lodrette planker ikke er ét stykke i nogle tilfælde, hvilket ikke virker som det ville være strukturelt ideelt. Og endelig også, at en del af denne væg allerede er blevet fjernet.

Jeg har vedhæftet nogle tegninger og billeder af væggen. Jeg sætter pris på enhver hjælp og kan give mere info, hvis det er nødvendigt!

• Plantegning af lejlighed med køkken og hovedrum. Væg mellem køkken og hovedrum markeret, muligvis fjernet. Viser dør til badeværelse.
  • Plantegning af en lejlighed med køkken, hovedrum og badeværelse, viser vægge og tekniske symboler, muligvis for renovation eller bygningsplanlægning.
  • Væg af solide træplanker med ujævne mellemrum og søm. Plankerne er lodrette og har varieret tekstur og farve.
  • Væg af træplanker, delvis fjernet gipslag, viser tykke vertikale planker i en lejlighed, planlagt til ombygning mellem køkken og stue.
  • Groft tømrede træplanker med synlige søm og revner, typisk for en solid vægstruktur, udsat for renovering i et lejlighedskompleks.
  • Trævæg i et hjem under renovering, viser tykkelse på 6 cm med et målebånd. Væggen skiller køkken og stue. Del af væg fjernet tidligere.
T
Først og fremmest, har du en godkendelse fra bestyrelsen i BRF til at rive denne væg ned? Normalt skal du have tilladelse fra bestyrelsen for at ændre lejlighedens layout.

For virkelig at vide, om væggen er bærende eller ej, er et snit af bygningen nødvendigt. Der bør være en plan med et snit tegnet, hvor du kan se, hvordan gulvstrøerne er orienteret, hvad der er under og over væggen, du planlægger at fjerne, og om tagkonstruktionerne er bygget til at rumme det.

De ret tykke planker kan være et tegn på tidspunktet, huset blev bygget, og de kan være bærende trods at være skåret, da de stadig står "på linje" med bundstykkerne. De tyndere brædder vil holde dem sammen, så de ikke skævstilles.

Du bør virkelig få en "konstruktør" til at se på planerne og muligvis på selve konstruktionen for at finde ud af det.

Huset ser ikke ud til at være for bredt (der er ingen mål givet), så det er muligt, at gulvstrøerne og tagkonstruktionerne er frit hængende, men det er svært at sige ud fra de planer, du har inkluderet.

T Testarn sagde:
Først og fremmest, har du en godkendelse fra bestyrelsen i BRF til at rive denne væg ned? Normalt skal du have tilladelse fra bestyrelsen for at ændre lejlighedens layout.

For virkelig at vide, om væggen er bærende eller ej, kræves en sektion af bygningen. Der bør være en plan med en sektion tegnet, hvor du ser, hvordan gulvbjælkerne er orienteret, hvad der er under og over den væg, du planlægger at fjerne, og om spærkonstruktionen er bygget til at imødekomme det.

De ret tykke planker kunne være et tegn på den tid, huset blev bygget, og de kunne være bærende trods udskæringen, da de stadig står "på linje" med bundstykkerne. De tyndere brædder vil holde dem sammen, så de ikke misaligner.

Du bør virkelig få en "konstruktør" til at kigge på planerne og eventuelt på den faktiske konstruktion for at finde ud af det.

Huset ser ikke for bredt ud (der er ingen mål givet), så det er muligt, at gulvbjælkerne og spærkonstruktionen er frit hængende, men det er svært at sige ud fra de planer, du har inkluderet.
Tak for svaret!

Ja, jeg har tilladelse fra BRF, så alt er godt i den henseende. Jeg tror, du har ret, så jeg har kontaktet en konstruktør for at dobbelttjekke (jeg kan se, du er i Stockholm, hvis du kan anbefale andre, vil jeg være taknemmelig!). Jeg vil ikke kun bedømme det baseret på, hvad mine naboer har gjort, potentielt en dyr fejltagelse.

Væggen er ikke bærende. De tykke vægge, lavet af mursten, er bærende. Men hvis du vil være sikker, start med at tjekke med kommunen (eller bestyrelsen) for at få tegningerne.

1 16386 sagde:
Væggen er ikke bærende. De tykke vægge, lavet af mursten, er bærende. Men hvis du vil være sikker, start med at tjekke med kommunen (eller bestyrelsen) for tegningerne.
Tak for inputtet. Jeg er også ret sikker på, at den ikke er bærende, men da jeg selv skal udføre arbejdet, tror jeg, at jeg vil få en second opinion fra en konstruktør. Selvom dem, jeg har været i kontakt med, vil tage 5900kr for at tjekke...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.