2,270 læst ·
5 svar
2k læst
5 svar
Bærende konstruktion lige under kip på 1.5-plan?
Hej!
Skal man have en bærende konstruktion lige under rygningslinjen på et 1,5-planshus?
Vi er i gang med at bygge hus og har skitseret en planløsning, som vi sendte til A-hus. Huset er ca. 7 meter bredt, og i skitsen har vi tegnet en U-trappe midt i huset, som skærer centrumlinjen (lige under rygningslinjen). En forenklet skitse er vedhæftet (tynd linje markerer centrumlinjen). Arkitekten hos husteknikeren sagde dog, at man ikke kan bygge sådan, da der skal være en bærende konstruktion præcis i midten af huset, hvis man skal have 1,5-plan. Passer det generelt, eller er det bare en begrænsning hos A-hus?
Jeg er ikke godt inde i forskellige konstruktionsløsninger. Selvom jeg kan forstå, at det er lettere at få bæring, hvis man kan bære tagspærene lige under rygningslinjen, så forestillede jeg mig, at det skulle kunne løses, selvom man ikke har det. Når jeg har bladret i huskataloger, har jeg også set andre 1,5-planshuse, hvor det ikke ser ud til at være bærende vægge lige under rygningslinjen.
Venlig hilsen
Fredrik
PS. Jeg har stillet spørgsmålet direkte til A-hus, men synes ikke, at jeg har fået et klart svar, så derfor henvender jeg mig til forummet.
Skal man have en bærende konstruktion lige under rygningslinjen på et 1,5-planshus?
Vi er i gang med at bygge hus og har skitseret en planløsning, som vi sendte til A-hus. Huset er ca. 7 meter bredt, og i skitsen har vi tegnet en U-trappe midt i huset, som skærer centrumlinjen (lige under rygningslinjen). En forenklet skitse er vedhæftet (tynd linje markerer centrumlinjen). Arkitekten hos husteknikeren sagde dog, at man ikke kan bygge sådan, da der skal være en bærende konstruktion præcis i midten af huset, hvis man skal have 1,5-plan. Passer det generelt, eller er det bare en begrænsning hos A-hus?
Jeg er ikke godt inde i forskellige konstruktionsløsninger. Selvom jeg kan forstå, at det er lettere at få bæring, hvis man kan bære tagspærene lige under rygningslinjen, så forestillede jeg mig, at det skulle kunne løses, selvom man ikke har det. Når jeg har bladret i huskataloger, har jeg også set andre 1,5-planshuse, hvor det ikke ser ud til at være bærende vægge lige under rygningslinjen.
Venlig hilsen
Fredrik
PS. Jeg har stillet spørgsmålet direkte til A-hus, men synes ikke, at jeg har fået et klart svar, så derfor henvender jeg mig til forummet.
Alt kan løses, men det koster. Problemet er ikke kun spær, men også at gulvet på anden sal har brug for støtte. 7 m spændvidde kræver meget for, at det skal opfylde alle normer om svaj i gulvet m.m.F fsml2 sagde:Hej!
Måste man have en bærende konstruktion direkte under nocken på et 1.5-plans hus?
Vi er i færd med at bygge hus og har skitseret en planløsning, som vi sendte over til A-hus. Huset er ca. 7 meter bredt, og i skitsen har vi tegnet en U-trappe midt i huset, som skærer centrumlinjen (direkte under nocken). En forenklet skitse er vedlagt (tynd linje markerer centrumlinjen). Arkitekten hos hustillverkeren sagde dog, at man ikke kan bygge sådan, fordi der skal være en bærende konstruktion præcis i midten af huset, hvis man skal have 1,5-plan. Passer det generelt, eller er det kun en begrænsning hos A-hus?
Jeg har dårlig kontrol over de forskellige konstruktionsløsninger. Selv om jeg kan forstå, at det er lettere at få bæreevne, hvis man kan bære spær direkte under nocken, så forestillede jeg mig, at det skulle være muligt at løse, selvom man ikke har det. Når jeg har bladret i huskataloger, har jeg også set andre 1,5-plans huse, hvor det ikke ser ud til at være bærende vægge direkte under nocken.
Hilsen
Fredrik
PS. Jeg har stillet spørgsmålet direkte til A-hus, men synes ikke, jeg har fået et klart svar, derfor vender jeg mig til forumet.
Nu tænkte jeg jo ikke, at huset skulle være helt uden bærende indervægge (jeg har måske forenklet lidt for meget i skitsen jeg lagde op
), men at disse ikke nødvendigvis skulle ligge præcis i midten af huset. Jeg har egentlig nul idé om, hvordan man bygger huse, men tænkte mig noget i stil med billedet nedenfor (gråt er bærende vægge, rødt er bjælkelag mellem bærende vægge og blåt+orange er bjælker). Arkitekten jeg talte med hævdede (hvis jeg tolkede korrekt), at man skal have en bjælke, der løber langs hele huset lige under tagryggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med normale dimensioner på gulvbjælker i etageadskillelsen kræves bærende indervægge (hjertemur) i husets stueetage. Med en husbredde på 7 meter skal de placeres i midten. Ønsker man at undgå midten, kræves flere parallelle vægge. Anvender man limtræsbjælker i etageadskillelsen, kan man klare sig uden bærende indervægge, men det vil kræve ret grove dimensioner. Et sted mellem 90x315 - 90x360 afhængigt af gulvkonstruktionen. Hustilvirkeren kan have andre specifikke begrænsninger relateret til fremstillingsmetoderne. Uafhængigt af den bærende funktion er der brug for tværgående vægge til stabilisering, især hvis det drejer sig om et længere hus.
Klik her for at svare


