Hej

Jeg overvejer at flytte en væg i et gammelt køkken. Som man kan se på billedet, har der sandsynligvis været en gammel jernkomfur eller lignende der før, og jeg antager, at den delvist har hvilet på skinnen.

Hvis jeg nu flytter væggen 0,5 m mod kameraet, ender skinnen midt i rummet.

Skorstenen ligger et stykke inde i den venstre væg. Kan skinnen have en anden funktion, som f.eks. at bære skorstenen opad på en eller anden måde, eller er det risikofrit at kappe den?

Huset er bygget i 1912, måske har nogen stødt på noget lignende.

Gulv med træ og betonplader, delvist dækket af jernskinne. Væg med hyldebeslag langs siden. Gammelt køkken fra hus bygget i 1912.

Jeg havde to tremeters skinner i bjælkelaget i et hus.
På skinnerne hvilede en udvidelse af skorstenen mellem to rum på hver sin side af trappen.

Så kig efter, hvad der er over skinnerne.
Dvs hvad den bærer af vægt.

Den der stump kan næppe være noget problem at save væk. Hvis den skulle bære noget tungt, ville der ligge en vægt ovenpå, hvilket der ikke gør.

Ja, hvad findes der mere til venstre for væggen, måske står der en kakelugn eller lignende og hviler på den anden ende af skinnerne? Så kan det nok blive lidt overvægt til den side, hvis du skærer den...

Tag ikke noget væk uden at vide, hvordan det ser ud! Pelpets løsning kan være farlig. Det kan jo se ud sådan her:
Tegning viser et tungt objekt på understøttelse ved en væg; advarslen om potentiel risikabel fjernelse er markeret med teksten "Tung!

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
Jeg ville ikke have kappet den uden at finde ud af præcis hvorfor den er der, ingen person slæber en tung og besværlig skinnestump ind i et hus uden grund.

HasseTeknik sagde:
Tag ikke noget væk uden at vide, hvordan det ser ud! Pelpets løsning kan være farlig. Det kan jo se ud sådan her:
[billede]
Rigtigt, jeg tænkte mere på, at den var indstøbt helt i murstokken og kun stak ud for at holde ovnen, men sådan behøver det jo ikke at være. Den ser ud til at ligge på et betonfundament.

• Synes
HasseTeknik
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.