Er i gang med at rive en skillevæg, der skulle være bærende, men forstår ikke helt hvordan. En stålbjælke ligger på loftet over spærret, og den ene ende hviler mod ydervæggen. Den anden ligger derimod mod sidste spær mod murstocken, so far so good. Taget er desuden sømmet med fer og not.
Men nu til mit mysterium. Væggen består af to skrøbelige 45'er, der har fer og not på begge sider og føles ikke som om de bærer nogen last.
Den sidste regel ligger heller ikke under det sidste spær, så den tager ikke imod noget tryk fra dette. Så kan jeg rive det hele, eller hvad sker der?
Er det selvbærende spær, og i så fald hvorfor bjælke?
spændvidden er 810
Taknemmelig for klarhed fra jer kyndige derude om hvordan dette fungerer.
Men nu til mit mysterium. Væggen består af to skrøbelige 45'er, der har fer og not på begge sider og føles ikke som om de bærer nogen last.
Den sidste regel ligger heller ikke under det sidste spær, så den tager ikke imod noget tryk fra dette. Så kan jeg rive det hele, eller hvad sker der?
Er det selvbærende spær, og i så fald hvorfor bjælke?
spændvidden er 810
Taknemmelig for klarhed fra jer kyndige derude om hvordan dette fungerer.
Senest redigeret:
Virker bjælken til at være fra huset blev bygget, eller kan den være tilføjet senere?
Spær bør være selvbærende, men har nok hængt med årene, og for at støtte de midterste spær kan bjælken være tilføjet.
Sådan gjorde jeg nemlig, da jeg istandsatte taget, smed en bjælke ind og trak et par spær op, som havde ca. 5 cm hængbug efter 50 år.
Spær bør være selvbærende, men har nok hængt med årene, og for at støtte de midterste spær kan bjælken være tilføjet.
Sådan gjorde jeg nemlig, da jeg istandsatte taget, smed en bjælke ind og trak et par spær op, som havde ca. 5 cm hængbug efter 50 år.
Klik her for at svare


