Hej

Jeg er lige flyttet fra København og er flyttet sammen med min sambo (på forhånd undskyld mit dårlige dansk-svensk). Jeg har altid drømt om at bygge om og renovere, og muligheden er endelig her - hele 59 kvadratmeter i et landshøvdingehus fra 1943 :D

Jeg forsøger at få det bedste ud af de dyre Göteborg-kvadratmeter og ønsker at rive en væg mellem køkken og stue for at skabe en følelse af rummelighed. Vi har hyret et byggefirma til at gøre arbejdet, så vi kan være sikre på ikke at starte på det selv, hvis væggen er bærende!

De har åbnet det første lag af væggen og siger straks, at den er bærende og vil sætte en bærende limtræsbjælke som forstærkning. Men men... jeg har altid tvivlet på, at den væg er bærende (har selv studeret lidt til bygningskonstruktør for 10 år siden, men stoppede). Jeg tager derfor til bygningskontoret for at finde originale tegninger fra 1943 (og ombygningen i 1983 - sammenlægning af lejligheder) for at finde svaret. Plantegning fra et landshøvdingehus fra 1943. Detaljer om flere etager vises, med en lejlighed markeret i rødt. Sektionstegninger inkluderet.

Men må indrømme, at jeg måske ikke er så kyndig efter kun 1 år med studier som bygningskonstruktør for 10 år siden, og har brug for lidt hjælp til at kigge på tegningerne.
Hvis flertallet mener, at væggen er bærende, vil jeg lade håndværkerne sætte op bjælken, hvis mange tror, at den ikke er bærende, så vil jeg betale en bygningsingeniør for at komme og bekræfte dette på papir.

På forhånd tak for hjælpen, ser frem til svar, så jeg kan lære lidt om konstruktioner igen.

Flere tegninger:
View attachment Fasad 1942.pdf
View attachment Konstruktion bja?lklag over ka?llare.pdf
View attachment konstruktionsritning grundplan 1942.pdf
View attachment PLan 1. va?gning 1942.pdf
View attachment Plan 2. va?gning 1942.pdf
View attachment Plan av ka?llare.pdf
View attachment Plan av vinden 1942.pdf
View attachment Plan och section 1983.pdf
View attachment Planritning 1983.pdf

Mån

Senest redigeret:
Begynd med at tage kontakt med foreningen, er den bærende så skal du med al sikkerhed have godkendelse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.