Hej,

Jeg skal installere en pejseindsats i den åbne pejs. Jeg er dog stødt på et problem. Tilsyneladende er min åbne pejs af mindre model, da den eneste pejseindsats, der ville passe, er Keddy 1001. Den er sikkert god, men dyr. Der er en grov vertikal jernstang, der er i vejen for at åbne dørene på alle andre modeller, jeg har kigget på.

Kan den fjernes? Eller er den bærende?

Den er svejset i en ramme foroven, forneden synes den delvis at stå på pladerne, delvis have en spids, der går ned gennem pladen. Jeg kan få et papir ind mellem pladen og jernstangen forneden, men ikke gennemgående. Det er nemt at rokke med stangen 1mm sidelæns nederst, så det får mig til at gætte på, at den ikke er bærende. Men jeg tør ikke fjerne den uden at spørge nogle med mere viden først.

Tak,
Justus

• En grov vertikal jernstang fastgjort i en murstenpejs. Stangen ser ud til at være delvist svejset til en overliggende ramme, med en revne i loftet.
  • Rustik metalstang ved siden af et papirark på gulvet, muligvis en del af en pejs konstruktion, der skaber pladsproblemer for spikassette installation.
  • En muret åben pejs med en vertikal jernstang i midten. Der er et hjerteformet ornament på marmorhylden ovenpå pejsen.
BirgitS
Det er nok almindeligt, at søjlen under hjørnet er bærende. Der bliver ret stor belastning derude i hjørnet.

• Synes
Brewtal
  • Laddar…
Frem for alt er murning, der lægges vandret på den måde, dårlig til at optage kræfter i retning nedad, det er derfor spiselkransen er placeret på en jernbjælke.

Som alternativ kunne man nok lave en form for skråstivere eller en bue i stedet for en central stolpe for at kunne have åbne døre i midten.
Eller mure om kappen, så den hviler på en selvbærende hvælving.

R Räknenisse sagde:
Fremfor alt er vel murning som lægges vandret på den måde dårlig til at optage kræfter i retning nedad, det er derfor pejsesimsén er placeret på en jernbjælke.

Som alternativ kunne man nok fikse en form for skråstivere alternativt bue i stedet for en central stolpe for at kunne have åbne døre i midten.
Eller mure om kappen så den hviler på en selvbærende hvælving.
Tak for svar. Overvejede også at erstatte med skråstivere. Måske det sikreste og enkleste alternativ. Jeg kender bedre til jern end murning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.