P
Almindelig trælim er nok bedst! Desuden meget billigere.

Tak til jer alle for hjælpen. Jeg opsummerer løsningen nedenfor.

• 45x70 lægter skrues og limes med almindelig trælim langs de eksisterende bjælker 1 og 3. Dette gøres på den ene side af bjælken både i over- og underkant.
  • 45x70 lægter skrues og limes med almindelig trælim langs den eksisterende bjælke 2. Dette gøres på begge sider af bjælken både i over- og underkant.

Selve fastgørelsen af 45x70 lægterne mod bærende ydervæg og skillevæg er ikke vigtig, men gøres så godt som muligt (svært at komme til så langt inde for at skrue). Forbedret stivhed opnås gennem forbedret tværsnit af de nye bjælker.

Byggeplan for forstærkning af bjælker med 45x70 reglar. Diagram viser placering af eksisterende bjælker og badekar.

Er der noget andet, jeg kan have overset, eller andre synspunkter, lytter jeg gerne. I må ellers også gerne tilslutte jer, hvis I tror, løsningen bliver god :)

• Synes
johel572 og 1 anden
  • Laddar…
D d0nnie sagde:
Her er et profilbillede af løsningen, spørgsmålet er, om det er nok som i figur 1? Jeg vil nemlig save op så lidt som muligt af gulvet. Men det er klart, at hvis det er nødvendigt, så er det bare at gøre...

[billede]
God faen, så skal jeg forstærke mine loftbjælker/gulv når jeg laver køkkenet om :-)
Har samme problem/mulighed med masser af elkabler.

J justusandersson sagde:
Bjælkerne kan du forstærke oppe og nede, så de bliver som I-bjælker. Hvis du kan skrueslime en 45x70 regel på begge sider oppe og nede, så kan du køre en kampvogn på gulvet.
Nye udfordringer :(

Jeg målte afstanden mellem hovedvæg og ydervæg, og det er præcis 3,90 meter (altså 10 cm kortere end jeg troede i starten). Da jeg fjernede hele spånpladen, fandt jeg endnu flere elkabler, hvilket betyder, at jeg kun kan skrueslime ca. 3 m af strækningen, i hvert fald i underkanten af bjælken. Langs overkanten tror jeg derimod, at jeg kan skrueslime hele længden...

Hvad gør jeg? Er det nok at skrueslime 3 m af totallængden 3,90 m?!

Spånskiva med synlige elkabler under konstruktionen, klart til skruvlimning af 3 meter længde nær hjärtvägg og ydervägg.

D d0nnie sagde:
Er det nok at skruesætte 3m af totallængden 3,90m?!
Det bliver ikke lige så godt, men bedre end ingenting. Kør hele længden på oversiden og så meget du kan på undersiden. Det nye tværsnit gør mest gavn på midten af spændvidden. Måden hullerne er lavet på får mig til at tvivle på kompetencen hos dem, der har været ansvarlige. Hullerne skal helst laves midt på både længden og højden og absolut ikke tæt på understøtningerne. Hullerne er desuden for mange og unødvendigt store.

J justusandersson sagde:
Det bliver ikke lige så godt, men bedre end ingenting. Kør hele længden på oversiden og så meget du kan på undersiden. Det nye tværsnit gør mest gavn på midten af spændvidden. Måden, hullerne er lavet på, får mig til at tvivle på kompetencen hos dem, der har haft ansvaret. Huller skal helst laves midt på både længden og højden og absolut ikke tæt på oplægget. Hullerne er desuden for mange og unødvendigt store.
Ja, er helt enig med dig. Hvorfor bore et 70mm hul til et lille 16mm flexrør?! :( Der er faktisk endnu et 70mm hul med endnu et 16mm flexrør, som er bagved billedet. Værdiløst udført af Smålandsvillan!!

Men men, endnu mere grund til at forstærke. Nu til lidt bedre nyheder...Jeg lykkedes faktisk med at få ind reglarne på undersiden, så de blev 3,40m! Oversiden kommer til at være fuld længde (dvs. 3,90m)

Når jeg skruelim, hvor tæt ville du have kørt skruerne? Havde tænkt mig ca. 30 cm mellemrum og i midten af den nye 70mm regel. Eller skal jeg have dem tættere? Kører 6mmx80 tråskruer.

Skruerne er jo blandt andet i stedet for tvingerne. Ved en perfekt limning skal man se, at limet presses ud i alle fuger. Hvad der er passende afstand, afhænger altså lidt af, hvor plane lægterne er. Større afstand end 30 cm føles tvivlsomt. Eventuelt skal du sætte dem i zig-zag.

• Synes
d0nnie
  • Laddar…
Jeg er med, ordentligt med lim med andre ord og sørg for, at limen presses ud langs hele strækningen. Tak for hjælpen indtil videre!

Jeg vender tilbage med billeder af resultatet.

• Synes
VillaAnna
  • Laddar…
Undskyld spørgsmålet, men kan nye huse i dag ikke klare, at man stiller et badekar i badeværelset? Eller er det sådan, at du selv "færdiggør" indvendigt?

S johd01 sagde:
Undskyld spørgsmålet, men kan nye huse ikke holde til, at man stiller et badekar i badeværelset i dag? Eller er det sådan, at du selv gør det færdigt indendørs?
Nej, Smålandsvillan Kalmar kan ikke holde til større badekar på overetagen uden at styrke bjælkelaget. De anbefaler at forstærke bjælkelaget, hvis den samlede vægt på badekarret overstiger 250 kg.

P
Hvorfor er der plastik i gulvet?

Erik_Hansson sagde:
Hvorfor er der plastik i gulvet?
Plastikken du ser er dampspærren, og da huset leveres uden indrettet første sal (kold loft), så er plastikken nødvendig, indtil man gør det færdigt. Den del har vi lavet/laver selv, og badeværelset er den sidste brik i puslespillet :)

Her er der masser af vores bygge-billeder, hvis du er nysgerrig.
https://photos.app.goo.gl/GUgQ0L4THi4Yty9i2

Det har været en lang rejse hertil :)

J justusandersson sagde:
Skruerne er jo blandt andet i stedet for tvangene. Ved en perfekt limning skal man se, at limen presses ud i alle samlinger. Hvad der er passende afstand, afhænger altså lidt af, hvor plane lægterne er. Større afstand end 30 cm føles tvivlsomt. Eventuelt kan du blive nødt til at sætte dem i zig-zag.
Sådan blev det til sidst... Fandt også et hul i den ene bjælke, der faktisk var større end 70mm :( Føles derfor endnu bedre at forstærke. Det blev nogle kortlingar med for at fordele vægten yderligere.

Fleksible plastslanger og rørføring under et gulv med synlige bjælker og huller til ledninger. Huller i bjælke med kabelrør og målebånd, der viser over 70mm i diameter. Træbjælker og rør i gulvkonstruktion, forstærket med ekstra kortlingar og klemmer for at stabilisere, kabler løber hen over gulvet. Trægulvkonstruktion med bjælker og kortling for ekstra støtte, metalbeslag og kabelrør synlige. Byggeprojekts gulvstruktur med isolering, trærammer og kabler. Orange værktøj og sav ses på gulvet.

• Synes
Bernieberg og 1 anden
  • Laddar…
Hej!
Hvordan går det med dig? Er selv i gang med badeværelset i en Nybro. Har samme problem som dig. Jeg ser ingen rørføring af VA i dit bjælkelag. Er du kommet dertil endnu?

L Långbro Fridhem sagde:
Hej!
Hvordan er det gået for dig? Er selv i gang med badeværelse i en Nybro. Har samme problem som dig. Jeg ser ingen føring af VA i dit bjælkelag. Er du kommet dertil endnu?
Intet mere er sket endnu. Vi planlægger at genoptage byggeriet først i begyndelsen af næste år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.