13,251 læst ·
51 svar
13k læst
51 svar
Bærende bjælkelag til badekar
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg

Ja, det bliver jo selvfølgelig en stor forskel i omkostning. Vores bliver 5 år til efteråret.D d0nnie sagde:
Jeg har faktisk fundet frem til en god og meget enkel løsning. To tværbjælker skruelimmet sammen med støtte af ydervæg (tagspær nærmest ydervæg) samt støtte af væggen mellem vaskerummet og badeværelset nede (tagspæren 240 cm ind fra ydervæg). Så fungerer den som en bærende bjælke. Så fastgør jeg alle gulvbjælker til den, så de bliver "hængende" i den.
Så reduceres spændvidden fra ca. 390 cm til kun 270.
Se billede.
Interessant og smart løsning! Men så hæver du med andre ord gulvet i badeværelset, da du egentlig bygger et eget bjælkelag ovenpå husets bjælkelag, korrekt?L Långbro Fridhem sagde:[billede] [billede] [billede]
Ja det bliver jo selvfølgelig en stor forskel i omkostning. Vores bliver 5 år til efteråret.
Jeg er faktisk kommet frem til en god og meget enkel løsning. To tværbjælker skrues og limes sammen med støtte fra ydervæg (tagspær nærmest ydervæg) samt støtte fra væggen mellem vaskerummet og badeværelset nede (tagspæren 240 cm ind fra ydervæg). Da virker den som bærelinje. Så fæster jeg alle gulvbjælkerne i den, så de bliver "hængende" i den.
Da reduceres spændvidden fra ca. 390 cm til kun 270.
Se billede.
Har du måske flere billeder (helst på lidt afstand), så man kan se hele løsningen?
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Nej, bjælkelaget bliver uændret. De bjælker, som jeg monterer, fungerer kun som bærebjælke inden for den kommende væg ud mod skunk. Så fastgør jeg hver gulvbjælke i den med beslag. På den måde er spændvidden reduceret. Jeg vender tilbage med flere billeder. Jeg har ikke monteret det endnu. Bliver elarbejde i dag.D d0nnie sagde:
Ja, spændt på at se, hvordan det bliver, da jeg ikke helt forstår, hvor den anden bærerende bjælke skal gå. Jeg er med på, at du sætter en (som består af 2 sammenlimede 220x45 bjælker) længst inde ved skunkbenene, men jeg er ikke med på, hvor den anden skal være...L Långbro Fridhem sagde:Nej, bjälkelaget bliver uforandret. De bjælker som jeg monterer, agerer bare bærende bjælker indenfor kommende væg ud mod skunken. Derefter fastgør jeg hver gulvbjælke til dem med beslag. På den måde er spændvidden reduceret. Vender tilbage med flere billeder. Jeg har ikke monteret dette endnu. Bliver elarbejde i dag.
Men, med lidt flere billeder ville man sikkert se det
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg

Nej, det er kun den ene. De andre er der allerede. Mellemvæggen og ydervæggen. Dette bliver bare en ekstra bærende bjælke. Det bedste ville have været en limtræsbjælke i stedet. Men jeg havde aldrig fået én derind i ét stykke, da jeg allerede har opbygget væggen. I fredags talte jeg med en sagkyndig hos SMV for at få det ”godkendt” som løsning. Han syntes, det virkede rigtig godt. Han nævnte, at de også burde bruge den i beskrivelsen for indretning af overetagen i stedet for det besværlige alternativ cc30.D d0nnie sagde:Ja, nysgerrig efter at se, hvordan det bliver, da jeg ikke helt forstår, hvor den anden bærende bjælke skal gå. Jeg er med på, at du sætter en (som består af 2 sammenlimede 220x45 bjælker) længst inde ved skunkvæggene, men jeg er ikke med på, hvor den anden skal være...
Men med lidt flere billeder, så havde man sikkert set detOvervejer selv at kopiere din løsning med en liggende bærende bjælke ved skunkvæggene. Det er nok en god måde at styrke konstruktionen yderligere, da den fordeler vægten på flere tværgående bjælker.
Aha, nu är jag med! Går denna nya bärlina från yttervägg till yttervägg eller sträcker den sig enbart där badrummet kommer att vara?L Långbro Fridhem sagde:[billede] [billede]
Nej, det är bara den. Dom andra finns ju redan. Hjärtväggen och ytterväggen. Den här blir bara en extra bärlina. Det bästa hade varit en limträbalk istället. Men jag hade aldrig fått dit en i ett stycke då jag redan reglat upp för väggen.
I fredags pratade jag med en sakkunnig på SMV för att få det ”godkänt” som lösning. Han tyckte det verkade jättebra. Han pratade om att dom också borde använda sig av den i beskrivningen för inredning av övervåning istället för der bökiga alternativet cc30.
Jag gillar enkelheten i den och hur lätt den blir att applicera. Är bara osäker på hur mycket den faktiskt gör om den inte sträcker sig längts hela huset. För att bli eller räknas som bärande så bör den ha stöd av ytterväggarna (tänker iaf jag...)
Men, jag tror däremot att lösningen hjälper som avväxling mellan de tvärliggande bjälkar som blir utsatta av badkarens tyngd vilket är egentligen det viktiga.
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Den strækker sig kun langs badeværelsets længde. Men jeg går ud fra, at du også har badeværelset samme sted som jeg. Da hviler gulvbjælken, som ligger 240cm ind fra gavlen, på væggen mellem vaskerum og badeværelse. Så går de resterende bjælker tværs over badeværelsesvæggen ud mod gangen nedenunder.D d0nnie sagde:Aha, nu er jeg med! Går denne nye bærende bjælke fra ydervæg til ydervæg eller strækker den sig kun, hvor badeværelset vil være?
Jeg kan godt lide enkelheden i den og hvor let den er at anvende. Er bare usikker på, hvor meget den faktisk gør, hvis den ikke strækker sig langs hele huset. For at blive eller betegnes som bærende, bør den have støtte fra ydervæggene (tænker jeg da...).
Men, jeg tror dog, at løsningen hjælper som afstivning mellem de tværlæggende bjælker, som bliver udsat for badekarrets vægt, hvilket egentlig er det vigtige.
Det er ikke bærende vægge, men de kan alligevel klare en del last. Det fordeles jo ud.
Jeg kan ikke give nogle garantier. Men både jeg og SMV tror på denne idé.
Jeg nåede som du så montere denne i går aftes. Så skal jeg op og test-hoppe lidt, når limet er tørret færdig.
Held og lykke og hop påL Långbro Fridhem sagde:Den strækker sig kun langs badeværelsets længde. Men jeg antager, at du også har badeværelset nede på samme sted som jeg. Så hviler gulvbjælken, som ligger 240cm ind fra gavlen på væggen mellem vaskerum og badeværelse. Så går de resterende bjælker tværs over badevæggens væg ud mod gangen nede.
Det er ingen bærende vægge, men de klarer jo en del last alligevel. Den fordeles jo ud.
Jeg kan jo ikke give nogen garantier. Men både jeg og SMV tror på denne idé.
Jeg nåede jo som du så at montere denne i går aftes. Så jeg skal op og testhoppe lidt senere, når limen har tørret helt.![]()
Et til spørgsmål, har du koblet på VA (afløbsrørene) selv? Tænker på brønden, man ser i gulvet f.eks... Overvejer at gøre det selv (det er jo bare rør, der kobles sammen til luftningen), men vil ikke tage nogen risici med at gøre det og så få at vide, at man ikke må gøre det....L Långbro Fridhem sagde:[billede] [billede]
Nej, det är bara den. De andre findes jo allerede. Hjertvæggen og ydervæggen. Denne her bliver bare en ekstra bærelinje. Det bedste havde været en limtræsbjælke i stedet. Men jeg havde aldrig fået den derhen i ét stykke, da jeg allerede har reglret op for væggen.
I fredags talte jeg med en sagkyndig på SMV for at få det „godkendt“ som løsning. Han syntes, det virkede rigtig godt. Han talte om, at de også burde bruge den i beskrivelsen for indretning af overetagen i stedet for det besværlige alternativ cc30.
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Må og må. Som jeg tolker det, skal det være fagmæssigt udført. Jeg tilsluttede selv. Og forberedte bjælkelaget til brøndene. Så kom en VVS'er og godkendte trækningen og monterede brøndene. Jeg følte, at jeg ville have kvittering for den del. Har du lyst til at tage et billede ved støttebenet længst ude mod gavlen i dit badeværelse? Lidt nysgerrig på dine forudsætninger for at få til et støttepunkt der.D d0nnie sagde:
Yes, her kommer de. Jeg har tænkt mig at bygge støttevæggen omkring 50cm foran de eksisterende støtteben, så badeværelset kommer til at blive ret smalt. En anden idé, som jeg går og overvejer, er at lave en vaske-skakt fra badeværelset ind til vaskerummet nedenunder.L Långbro Fridhem sagde:Får och får. Som jag tolkar det så måste det vara fagmannamæssigt gjort. Jeg koblede selv. Og forberedte bjælkelaget for brøndene. Så fik jeg en VVS'er til at komme og godkende installationen og monterede brøndene. Jeg følte, at jeg ville have kvittering på den del.
Har du lyst til at tage et billede ved støttebenet længst ud mod gavlen i dit badeværelse? Lidt nysgerrig på dine forudsætninger for at få et støttepunkt der.
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Jeg havde mere tænkt en nærmere billede på ydervæg, hvor du kan få støtte til bjælken.D d0nnie sagde:
Vasketøjsnedkast havde jeg også som forslag i byggestadiet, men blev afvist ret hurtigt...
Støtte kan jeg nemt få ved at skære en lille del af dampspærren op for derefter at få reglen ind i isoleringen.L Långbro Fridhem sagde: