Fik desværre ikke svar på nedenstående spørgsmål, men jeg tror det skyldes, at jeg stillede spørgsmålet i det forkerte forum. Jeg tænkte på at prøve igen og håber, at nogen med lidt mere viden kan svare på spørgsmålet...

Vi er i gang med at indrette vores overetage i en Smålandsvilla (Kalmar) og vil bygge et badeværelse, hvor vi gerne vil sætte et badekar ind.

I husets dokumentation står der, at hvis man vil have et badekar med en totalvægt (bader + vand), der overstiger 250 kg, skal man forstærke med en ekstra bjælke, som man forankrer i ydervæg og skillevæg. På grund af diverse omstændigheder er det ret umuligt at lave en sådan forankring.

Det vi derimod kan gøre, er at sætte tværliggede lægter ca. 0,5 m fra de bærende dele for derefter at forankre den nye bjælke i dem. Spørgsmålet er - bliver dette tilstrækkeligt godt? Totalvægten på badekarret, som vi havde tænkt at sætte ind, er ca. 350 kg (altså 100 kg over grænsen for hustypens opfordring til at indsætte en ekstra bærende bjælke).

For at lette har jeg lavet en ret simpel men tydelig tegning af, hvordan vi har tænkt.

Alle lægter er C24 220x45, og de ligger i dag på cc 600. De nye røde mærkede lægter vil også have samme dimension. Afstanden mellem bærende vægge er 4 meter.

Hvad tror I? Er der nogle gode svar, synspunkter eller forslag til denne udfordring?

• Plan over bjælkekonstruktion med røde tværliggede bjælker vist mellem bærende vægge. Dimensioner og afstande angivet, 4 m mellem væggene, 0,5 m fra de bærende dele.
Hvis man forestiller sig, at badekarets totallast udelukkende havner på den nye røde midterbjælke, så er det OK i forhold til nedbøjningen, hvis bjælkens fæstninger i de korte røde bjælker kan klare lasten. De fire punktbelastninger på 87,5 kg, som havner på de omgivende bjælker, fører også til begrænsede nedbøjninger. Men, 4 meter er for lang spændvidde for dine 45x220 C 24 for at opfylde dagens svajkrav på bjælkelag, selv uden badekar. Med skruespåndplade bliver det bedre, men ikke perfekt. Hvad står der i anvisningerne? Er dette et nybygget hus?

• Synes
d0nnie
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Om man tänker sig att badkarets totallast udelukkende havner på den nye røde midterbjælke så er det OK fra nedbøjningssynspunktet, hvis bjælkens fastgørelser i de korte røde bjælker kan klare lasten. De fire punktbelastninger på 87,5 kg, som havner på de omgivende bjælker, fører også til begrænsede nedbøjninger. Men, 4 meter er for lang spændvidde for dine 45x220 C 24 for at opfylde nutidens svajkrav til bjælkelag, selv uden badekar. Med skruespånplade bliver det bedre, men ikke perfekt. Hvad står der i anvisningerne? Er dette et nybygget hus?
Tak for svar! Ja, det er et nybygget (2015) Smålandsvilla Kalmar. Det er en skrue-spånplade på, som jeg har måttet save op for at montere bjælkerne. I anvisningerne står der præcis som på det vedhæftede billede.
Instruktion fra SmålandsVillan om at forstærke bjælkelag ved tungt badekar over 250 kg, med illustration af en person i et badekar.

Jeg tolker den tekst som 1 stk. bjælke, midt under badekarret. At det er C24 bjælker formoder jeg blot, dog kan jeg måle, at dimensionen er 220x45.

Jeg har også opdateret skitsen, så badekarrets position er med. Du tror altså, denne løsning kan fungere?
Plan over gulvbjælker med indikeret badekarsposition og målene 4 meter og 0,5 meter vist. Bærende vægge markeret øverst og nederst.

Et andet forslag, som bør være endnu stærkere og som nemt kan gennemføres, er at jeg også limer/skruer fast 2 stk. længdegående bjælker af samme dimension (220x45) i de eksisterende bjælker. Igen, disse vil ikke gå hele vejen til bærende punkter, men vil derimod dække 3m af længden. Det bør vel hjælpe med svigten alligevel, ikke?!

Måske lidt overkill, jeg ved ikke. Det kan i hvert fald gøres... Se billedet af dette forslag nedenfor.
Byggeplan viser længdegående bjælker installeret i gulvstruktur, med placering af badekar markeret. Mål og bærende vægge er angivet.

Ja, det virker sikkert. (Kommentaren gælder indlæg #3)

Jeg synes det er en lidt besværlig placering af badekarret. Hvad er det, der styrer det? Havde jeg fået lov at bestemme, havde jeg forstærket samtlige gulvbjælker med skrue-limede 45x220, som gik hele vejen ud til hjertevæg henholdsvis ydervæg.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Jeg synes det er en lidt kringlet placering af badekarret. Hvad er det, der styrer det? Havde jeg fået lov at bestemme, havde jeg forstærket samtlige gulvbjælker med skruesamlede 45x220, der gik hele vejen ud til hjertevæg henholdsvis ydervæg.
Kan ikke sætte bjælker hele vejen p.g.a. elkabler, der er trukket vildt dumt :( Badekarrets placering styres af plads (skråvæg og vindue) og er derfor heller ikke mulig at ændre.

Se billedet af bjælkelaget så forstår du problemet med at sætte dem hele vejen.

Elkabler løber gennem bjælkelag, hvilket gør det umuligt at installere bjælker hele vejen.

Jeg har fået en mail om et nyt indlæg men kan ikke læse det på hjemmesiden. Prøv at poste det igen. Jo, nu kom det.

Bedste svar

Bjælkerne kan du forstærke både foroven og forneden, så de bliver som I-bjælker. Hvis du kan skrue-lime en 45x70 regel på begge sider foroven og forneden, så kan du køre en kampvogn på gulvet.

• Synes
Slarvpellen og 2 andre
  • Laddar…
Har også overvejet at sætte kortlingar i stedet, men det hjælper vel ikke med bæreevnen på samme måde...
J justusandersson sagde:
Bjælkerne kan du forstærke oppe og nede, så de bliver som I-bjælker. Hvis du kan skrue lime en 45x70 regel på begge sider oppe og nede, så kan du køre en kampvogn på gulvet.
Det vidste jeg ikke, så kan jeg med andre ord glemme indviklede konstruktioner og så bare skrue lime 45x95:surprised:r oppe og nede på eksisterende bjælker?! Jeg tror i hvert fald, at jeg får plads til 95ere...

To opfølgende spørgsmål - Skal det være på begge sider af de eksisterende 220 bjælker? Er det ikke nok med den ene side?

Og en ting til, hvor vigtig er fastgørelsen til bærende vægge? Spiller den en rolle, eller er det kun den langsgående skruelimning, der gør bjælken stærk, selvom den hviler på den eksisterende fastgørelse?

Her er et profilbillede af løsningen, spørgsmålet er, om det er nok som i figur 1? Jeg vil nemlig save så lidt som muligt af gulvet op. Men det er klart, at hvis det er nødvendigt, så er det bare at gøre det...

Diagram med to figurer, der viser konstruktioner med 95x45 regler og en bærende 220x45 regel. Figur 1 har en forskudt opsætning.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Kortlinge (ligesom kryds-skovling) kan reducere svingningsproblemer ved bedre at fordele punktbelastninger, men hjælper slet ikke mod for store belastninger eller for lang spændvidde. Ønsker man fuld effekt, skal det være på begge sider, men én side er meget bedre end ingen. Din figur 1 er tilstrækkelig, selvom den ikke er lige så elegant. Lim så langt ind det går, det er det nye tværsnit, der gør bjælken meget stivere. "Min" løsning er bedre end Smålandsvillans.

• Synes
Slarvpellen
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Kortlingar (ligesom krydskolvning) kan reducere svigtproblemer ved at fordele punktlaster bedre, men hjælper ikke overhovedet mod for store laster eller for lang spændvidde. Hvis man vil have fuld effekt, skal det være på begge sider, men én side er meget bedre end ingen. Din figur 1 er tilstrækkelig, selvom den ikke er lige så elegant. Lim så langt ind det går, det er det nye tværsnit, der gør bjælken meget stivere. "Min" løsning er bedre end Smålandsvillans.
Synes også din løsning er bedre end deres! Mere praktisk også desuden :)

Så jeg behøver ikke nogen form for bjælkesko eller beslag i enden for at fæstne i ydervæg, men jeg satser i stedet på at skrue lime så langt det bare går, korrekt?

Også, fungerer det med almindelig trælim, eller skal man gå efter noget i stil med PL400?

D d0nnie sagde:
Så jeg behøver ikke nogen form for bærende beslag eller beslag i enden for at fastgøre i ydervæggen, men jeg satser i stedet på at skrue lime så langt det overhovedet er muligt, korrekt?
Ja. PL400 er nok ikke forkert.

V
Fungerer det ikke med polyteranlim eller hvad det hedder?
Måske virker det med pl400, men har aldrig hørt, at man bruger det til at lime træ-træ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.