Ville åbne op åbningen til stuen en smule. Det er ca. 30 cm, jeg ville åbne op den væg, der går frem til muren pejsen. Men da jeg begyndte at rive dørkarmen ned, så jeg en ret så grov bjælke, så jeg turde ikke tage tigersaven frem.
Ligesom på den anden side af pejsen ville jeg fjerne hele væggen, der går fra stuen til køkkenet. Så rev jeg et indbygget skab ned, og så var det bare masonit sømmet fast, men pludselig, midt i væggen, var der en lignende bjælke som den, jeg ville save væk på den anden side. Denne væg er ca. 1,6 m bred og har så i midten en bjælke.
Huset er fra 1953, skulle jeg tro. Et plans med kælder.
Ligesom på den anden side af pejsen ville jeg fjerne hele væggen, der går fra stuen til køkkenet. Så rev jeg et indbygget skab ned, og så var det bare masonit sømmet fast, men pludselig, midt i væggen, var der en lignende bjælke som den, jeg ville save væk på den anden side. Denne væg er ca. 1,6 m bred og har så i midten en bjælke.
Huset er fra 1953, skulle jeg tro. Et plans med kælder.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hej og velkommen til Byggahus forum!
Du kan forvente, at vægge, der går midt i huset i ret vinkel mod tagspærene, er bærende. Findes der en åbning i en sådan væg, er den afvekslet med en bjælke ovenover. Stående regler plejer man at kalde for stolper eller søjler. Med vejledning af, hvordan tagkonstruktionen er lavet, kan man sige, at de bærende skillevægge får tage hånd om en betydelig del af taglastene. For at kunne vurdere passende foranstaltninger har man brug for en plantegning. Også oplysning om, hvor huset findes, er nødvendig for at afgøre snezone.
Du kan forvente, at vægge, der går midt i huset i ret vinkel mod tagspærene, er bærende. Findes der en åbning i en sådan væg, er den afvekslet med en bjælke ovenover. Stående regler plejer man at kalde for stolper eller søjler. Med vejledning af, hvordan tagkonstruktionen er lavet, kan man sige, at de bærende skillevægge får tage hånd om en betydelig del af taglastene. For at kunne vurdere passende foranstaltninger har man brug for en plantegning. Også oplysning om, hvor huset findes, er nødvendig for at afgøre snezone.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Lindome er snøzone 1,5. Det betyder, at snølastens værdi på jorden er ca. 150 kg/kvm. I Lindome har jeg været mange gange. Hvis jeg forstår dig korrekt, vil du gøre åbningerne større. Det indebærer, at de bjælker, der ligger over åbningerne i dag, skal gøres længere og højere, samtidig med at de søjler, som bjælkerne hviler på, skal flyttes til siden. For at du skal kunne gøre det på en sikker måde, må du frilægge vægåbningerne helt, så man kan se, hvilke dimensioner der anvendes i dag. Derudover behøves en plantegning, så man kan beregne de aktuelle laster. Skærer du på må og få med en tigersåg, er der en betydelig risiko for, at taget kollapser.
Klik her for at svare





