Ville åbne op åbningen til stuen en smule. Det er ca. 30 cm, jeg ville åbne op den væg, der går frem til muren pejsen. Men da jeg begyndte at rive dørkarmen ned, så jeg en ret så grov bjælke, så jeg turde ikke tage tigersaven frem.

Ligesom på den anden side af pejsen ville jeg fjerne hele væggen, der går fra stuen til køkkenet. Så rev jeg et indbygget skab ned, og så var det bare masonit sømmet fast, men pludselig, midt i væggen, var der en lignende bjælke som den, jeg ville save væk på den anden side. Denne væg er ca. 1,6 m bred og har så i midten en bjælke.

Huset er fra 1953, skulle jeg tro. Et plans med kælder.
 
  • Revnet tapet og synlig bjælke i væg under renovering af stue; gammelt mønstret tapet delvist fjernet, viser træstruktur i vægramme.
  • Træbjælke indlejret i væg med udsatte negle og skrællet træfiner, del af renoveringsprojekt i et hus fra 1953 med vægge åbnet til stuen.
  • Loftkonstruktion af træ med spåner på gulvet i et hus fra 1953, der viser tagbjælker og støttestruktur fra et byggeprojekt.
Hej og velkommen til Byggahus forum!

Du kan forvente, at vægge, der går midt i huset i ret vinkel mod tagspærene, er bærende. Findes der en åbning i en sådan væg, er den afvekslet med en bjælke ovenover. Stående regler plejer man at kalde for stolper eller søjler. Med vejledning af, hvordan tagkonstruktionen er lavet, kan man sige, at de bærende skillevægge får tage hånd om en betydelig del af taglastene. For at kunne vurdere passende foranstaltninger har man brug for en plantegning. Også oplysning om, hvor huset findes, er nødvendig for at afgøre snezone.
 
Tak tak.

Er i Göteborg, Lindome. Snözon ved jeg ej.
 
  • Vægbillede viser brudt gipsplade, afslører trælægte bagved.
  • Vægbrydning i gang med synlige træplader og ledninger, affaldspose i forgrund. Renovation pågår i rum med trægulv og pejs.
  • Synes
Rickard.
  • Laddar…
Lindome er snøzone 1,5. Det betyder, at snølastens værdi på jorden er ca. 150 kg/kvm. I Lindome har jeg været mange gange. Hvis jeg forstår dig korrekt, vil du gøre åbningerne større. Det indebærer, at de bjælker, der ligger over åbningerne i dag, skal gøres længere og højere, samtidig med at de søjler, som bjælkerne hviler på, skal flyttes til siden. For at du skal kunne gøre det på en sikker måde, må du frilægge vægåbningerne helt, så man kan se, hvilke dimensioner der anvendes i dag. Derudover behøves en plantegning, så man kan beregne de aktuelle laster. Skærer du på må og få med en tigersåg, er der en betydelig risiko for, at taget kollapser.
 
Tak så meget. Ja, jeg tænkte på at fjerne alt omkring bjælken. Eventuelt kan bjælken være bar, det bliver jo lidt mere åbent alligevel :) sender billede, hvordan det ser ud, når man har taget mere ned.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.