Hej!
Vi er i gang med at udvide vores fritidshus og har et spørgsmål:

Det er en 1-plans tilbygning i træ, der står på søjler direkte på klippen.
På grund af at søjlerne allerede er sat og nogle sene ændringer, vil vi gerne flytte en ydervæg ca. 90mm udad.
Det betyder, at ydervæggen ikke kommer til at stå direkte over bærelinien, men 90mm udenfor. Er dette OK?

Bjælkelaget er 45x190mm, 600cc, c24.
Bærelinjerne er dobbelte 45x220mm, c24. Afstanden mellem bærelinjerne er ca. 2,5 m.
Diagram der viser en 1-plansudvidelse i træ med en ydervæg rykket 90 mm fra bærbjelke, der står på plint, bjælkelag og bærline markeres.

M MartinNe sagde:
Hej!
Vi er ved at bygge til vores fritidshus og har et spørgsmål:

Det er en 1-plans tilbygning i træ, der står på pæle direkte på klippen.
På grund af at pælene allerede er sat og lidt sene ændringer, vil vi gerne flytte en ydervæg ca. 90 mm udad.
Det gør, at ydervæggen ikke kommer til at stå direkte over bærelinjen, men 90 mm udenfor. Er dette OK?

Bjælkelaget er 45x190 mm, 600 cc, c24.
Bærelinjerne er dobbelte 45x220 mm, c24. Afstand mellem bærelinjerne er ca. 2,5 m.
[billede]
Vil fungere, men ikke ok. Det afhænger også af, hvor meget last du har på væggen.

Hej mickef!

Tak for svar, men jeg forstår ikke helt:

Hvad betyder 'men ikke ok"?

Hvad bliver det for tag på, og vil væggen tage op last fra tagstolene?
Jeg har et overhæng bevidst på mit etagedæk på ca. 90mm for at få plinterne under huset og ikke udenfor facaden.

Hej Maah,
Yttervæggen er bærende for tagspærerne, men har også 2 bærende indvendige vægge.
Pladetag i snelastzone 2.

Bygningsplan med taghældning 17°, ydre bærende væg og to indre bærende vægge vist. Plade på jorden og fackverk tagkonstruktion.

På din skitse så har du 90mm til stolpeskoen, altså burde det vel være 45mm til bæringen?

Jeg er ingen konstruktør, men jeg har ingen tvivl om, at 45-90mm udhæng på en 195mm regel ville have nogen påvirkning.
Kør på det! (y)

Kan tage et billede af mit senere, når jeg kommer ud.

M MartinNe sagde:
Hej mickef!

Tak for svar, men jeg forstår ikke helt:

Hvad betyder 'men ikke ok"?
Tanken er, at bærende bjælke skal tage lasten fra spærene, men som det er tegnet, er det etagen udenfor bærende bjælke, der gør det. Hvis du har en kvalitetsansvarlig, vil han sandsynligvis sige, at det ikke er ok.
Som du har beskrevet, så passer din tegning ikke, og væggen står vel næsten ind til bærende bjælke? Under alle omstændigheder vil det fungere.

M mickef sagde:
Tanken er, at bærbjælken skal optage lasten fra tagspærene, men som det er tegnet nu, er det bjælkelaget udenfor bærbjælken, der gør det. Hvis du har en kvalitetsansvarlig, vil han sandsynligvis sige, at det ikke er i orden. Som du har beskrevet det, stemmer din tegning ikke overens, og væggen står vel næsten ind til bærbjælken? Uanset hvad vil det fungere.
Tak, jeg tjekker med min KA. Du har ret, centerforskydningen er 90 mm, men på min tegning er afstanden overdrevet. Der, hvor bærbjælken slutter, begynder i princippet væggen.

Det der er helt ok og er ingen problem overhovedet. Det er dog vigtigt, at væg- og gulvregler havner over hinanden.

• Synes
maah
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.