Hele kælderen i mit hus er i beton, og nu planlægger jeg at rive en væg ned, men nu er spørgsmålet bare, om man tør være der og rive ned, eller om det muligvis kan være en bærende væg. Hvordan ved man, om en kældervæg i beton er bærende? Jeg vedhæfter en tegning af huset og ved, at nogle siger, at de tykkere vægge på en tegning er bærende, og de tyndere ikke er.

Det er den væg, som jeg har indrammet, som jeg vil fjerne.

vagg.jpg

Den væg, som du har markeret, er ikke bærende.
Den bærende væg er den, der går hele vejen fra venstre til højre lidt længere oppe i billedet.

Troligtvis er denne væg ikke bærende. Derimod kan væggen til venstre (på billedet) om madkælderen være en bærende indvendig væg. Jeg har selv en kælder helt i beton, og der har jeg ligesom du en bærende væg langs med hele huset ligesom den, som raceman nævner, men også lidt tyndere bærende indvendige vægge, som krydser den anden bærende væg ligesom et plustegn, så man skal aldrig være så sikker.

Er enig med ovenstående, Væggen er ikke bærende. Derimod kan væggen til venstre for den, som du har indrammet, være en støtte, så væggen ikke skal trykkes ind på grund af jordtrykket udefra.

Milkshaken
Lidt kuriosa: En bærende væg, der går lige igennem en etage, kaldes for "Hjertvæg"....
Nå, men jeg har svært ved at tro, at der skulle være nogle problemer med at rive den, du ønsker. Hvad har I ovenover?
Som altid ved sådanne projekter foreslår jeg, at du stempler op lige ved siden af, hvis der er mulighed for det altså... er det træloft eller betonloft? Hvis beton, behøver du ikke at stemple.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.