Hej!
Min tur til at stille det klassiske spørgsmål om vægge i kælder: bærende eller ikke.
Huset er bygget i 1935 og ligger i Västmanland, nær Mälaren. Jeg overvejer at rive væggen, som ses på billederne. Den er ikke med i originaltegningernes plantegning, hvilket antyder, at den kan være tilføjet senere.
Samtidig stemmer tegningerne ikke helt med, hvordan huset faktisk ser ud i dag. Blandt andet er flere kældervinduer placeret andre steder end i tegningen, og ruminddelingen i tegningen og virkeligheden adskiller sig ganske markant. Det kan meget vel skyldes, at kælderen er blevet ombygget engang i tidens løb måske.
Bør jeg kontakte en bygningsingeniør eller anden fagmand, inden jeg eventuelt begynder at rive væggen? Eller er det nok, som en håndværker, der har set på væggen, sagde, at simpelthen stive op omkring væggen, inden nedrivningen påbegyndes?
Om mig: har boet i lejebolig hele livet indtil fornylig. Uerfaren men ivrig efter at lære om huse.
Min tur til at stille det klassiske spørgsmål om vægge i kælder: bærende eller ikke.
Huset er bygget i 1935 og ligger i Västmanland, nær Mälaren. Jeg overvejer at rive væggen, som ses på billederne. Den er ikke med i originaltegningernes plantegning, hvilket antyder, at den kan være tilføjet senere.
Samtidig stemmer tegningerne ikke helt med, hvordan huset faktisk ser ud i dag. Blandt andet er flere kældervinduer placeret andre steder end i tegningen, og ruminddelingen i tegningen og virkeligheden adskiller sig ganske markant. Det kan meget vel skyldes, at kælderen er blevet ombygget engang i tidens løb måske.
Bør jeg kontakte en bygningsingeniør eller anden fagmand, inden jeg eventuelt begynder at rive væggen? Eller er det nok, som en håndværker, der har set på væggen, sagde, at simpelthen stive op omkring væggen, inden nedrivningen påbegyndes?
Om mig: har boet i lejebolig hele livet indtil fornylig. Uerfaren men ivrig efter at lære om huse.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Ser ikke ud til at være en bærende konstruktion med tanke på tegningen, eller placeringen (mellem vinduerne), så er det nok snarere den mellem fyringsrum og tvättstuga som er bærende.
Nej, præcis, jeg er enig med dig. Jeg vil bare føle mig lidt mere sikker på sagen, før jeg begynder at rive væggen. Har en Einhell nedbrydningshammer på vej for at ffa brække gulvet op inden det kommende afløbsrørsudskiftning i kælderen. Kan jeg rive en del af væggen med den for at prøve lidt, eller bør jeg først være helt sikker på, at væggen ikke er bærende? Jeg vil helst undgå at få huset over mig.klaskarlsson sagde:
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Selv hvis en sådan væg skulle have nogen bærende funktion, tror jeg ikke hele huset falder sammen, måske at du får sætninger over tid, men sæt et par stempler, hvis du er bekymret.L LexLux sagde:Nej, præcis, jeg er enig med dig. Jeg vil bare føle mig lidt mere sikker på tingene, før jeg begynder at rive væggen ned. Har en Einhell nedbrydningshammer på vej for at primært bryde gulvet op før en kommende udskiftning af kloakrør i kælderen. Kan jeg rive en del af væggen med den for at prøve lidt, eller bør jeg først være helt sikker på, at væggen ikke er bærende? Jeg vil helst undgå at få huset over mig.
Klik her for at svare




