Hej!

Min tur til at stille det klassiske spørgsmål om vægge i kælder: bærende eller ikke.

Huset er bygget i 1935 og ligger i Västmanland, nær Mälaren. Jeg overvejer at rive væggen, som ses på billederne. Den er ikke med i originaltegningernes plantegning, hvilket antyder, at den kan være tilføjet senere.

Samtidig stemmer tegningerne ikke helt med, hvordan huset faktisk ser ud i dag. Blandt andet er flere kældervinduer placeret andre steder end i tegningen, og ruminddelingen i tegningen og virkeligheden adskiller sig ganske markant. Det kan meget vel skyldes, at kælderen er blevet ombygget engang i tidens løb måske.

Bør jeg kontakte en bygningsingeniør eller anden fagmand, inden jeg eventuelt begynder at rive væggen? Eller er det nok, som en håndværker, der har set på væggen, sagde, at simpelthen stive op omkring væggen, inden nedrivningen påbegyndes?

Om mig: har boet i lejebolig hele livet indtil fornylig. Uerfaren men ivrig efter at lære om huse.

• Plantegning af kælder med stiplede linjer, der viser en væg, som ikke er med i den originale tegning. Tekstboks fremhæver væggen.
  • Kælder med betonvæg og synlige rør, blå dør til venstre og lysarmatur i loftet. En grøn væg er markeret som potentielt bærende.
  • Grønmalt kældervæg med lille vindue, kig ud mod hegn og bygning.
  • Et nærbillede af et kældervindue med grønmalet væg og trækning af kabel, udsigt til en stor bygning og indhegnet græsplæne udenfor.
  • Kælder med betonvægge, et lys i loftet, et vindue, bilhjul stablet, en kasse, en spand og en tagboks. Tekst: "Samme væg set fra andet rum.
Ser ikke ud til at være en bærende konstruktion med tanke på tegningen, eller placeringen (mellem vinduerne), så er det nok snarere den mellem fyringsrum og tvättstuga som er bærende.

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Det ser ikke ud til at være en bærende konstruktion med tanke på tegningen eller placeringen (mellem vinduerne), så er det nok snarere den mellem fyrerum og vaskerum, der er bærende
Nej, præcis, jeg er enig med dig. Jeg vil bare føle mig lidt mere sikker på sagen, før jeg begynder at rive væggen. Har en Einhell nedbrydningshammer på vej for at ffa brække gulvet op inden det kommende afløbsrørsudskiftning i kælderen. Kan jeg rive en del af væggen med den for at prøve lidt, eller bør jeg først være helt sikker på, at væggen ikke er bærende? Jeg vil helst undgå at få huset over mig.

L LexLux sagde:
Nej, præcis, jeg er enig med dig. Jeg vil bare føle mig lidt mere sikker på tingene, før jeg begynder at rive væggen ned. Har en Einhell nedbrydningshammer på vej for at primært bryde gulvet op før en kommende udskiftning af kloakrør i kælderen. Kan jeg rive en del af væggen med den for at prøve lidt, eller bør jeg først være helt sikker på, at væggen ikke er bærende? Jeg vil helst undgå at få huset over mig.
Selv hvis en sådan væg skulle have nogen bærende funktion, tror jeg ikke hele huset falder sammen, måske at du får sætninger over tid, men sæt et par stempler, hvis du er bekymret.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.