Har hus med facade mursten så jeg hverken kan eller vil skrue en bærelinje til taget i murstenene. Et alternativ er at finde reglar bagved, men da der er en luftspalte imellem, er det noget, jeg ikke føler mig tryg ved at gøre selv, så jeg vil finde en anden løsning.

Har gitterspær på CC 120, og jeg tænker på to alternativer og et tredje, som jeg helst undgår.

1. Balksko i tagfodbrættet (som er sømmet i spær) og lægge altantagets spær i

2. Fjerne tagfodbrættet og erstatte med en regel (120x45?) der skrues i spær, derefter balksko i den?

3. Hænge altantagets spær under husets, fastgjort med sømplade. Denne mulighed har jeg set på andre huse her på forumet, men jeg vil helst ikke have CC 120 for så skal jeg øge dimensionen på altantagets spær, og de kommer ikke præcis der, jeg vil have dem, og jeg får mindre hældning på taget.

Nogen der har gjort noget lignende eller kan komme med tips?

Kom på at jeg læste en anden tråd tidligere, hvor man havde fastgjort en bærelinje i enden på spær og limskruet en 45x45 regel i underkant for altantagets spær at hvile på, lød som en smidig løsning, men så skal jeg gå op i størrelse på bærelinjen, men det er ok.

Men med hvilken skrue fastgør man den så i enden på spær?

K
Før vi renovere og lavede om altan så sad de eksisterende altantak med 45x120 regler som var fæstet "på siden" af hver tagspær, altså næsten som alternativ 3 men ved siden af i stedet for under. På tværs af dem sad 45x45. I forkanten sad en 45x170 bærende bjælke på stolper som 120 reglerne hvilede på.

Var ret stejl hældning for at være et altantag, var kun 2,2 meter dybt og 15 meter bredt.

Var ude og kiggede lidt mere nu, og det bliver nok for stramt at skrue mod enderne desværre, blev narret af at fodbrættet er lidt højere, så det ser ud til at være mere at skrue i. Så det må nok blive alternativ 3 eller som du siger lægge dem ved siden af og skrue parallelt. Eller har du noget andet tip fra din renovering, hvis du fandt en bedre løsning? ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.