Hej, jeg planlægger at sætte en boghylde op på en væg, der er 13 mm gips og 12 mm obs plade. Jeg vil bruge spax skruer, der vil være 25 mm (+ konsoldybde) og 4-5 mm i omkreds. Hylden er 200 cm lang, 19 mm tyk og bæres op af 4 stykker konsoller med 18 cm dybde samt 18 cm højde. Hver konsol bæres op af to skruer. Vil denne hylde kunne bruges som boghylde? Hvordan beregner jeg, hvor meget vægt den vil kunne klare? Se billedet. Tak for input! Billede af en 200 cm lang træhylde med 19 mm tykkelse, understøttet af fire beslag på 18 cm højde og længde, fordelt med 33 cm og 40 cm afstand.

F fivefootnine sagde:
Hej, jeg planlægger at sætte en bogreol op på en væg, der er 13 mm gips og 12 mm obs plade. Jeg vil bruge spax-skruer, der vil være 25 mm (+ konsoldybde) og 4-5 mm i omkreds. Hylden er 200 cm lang, 19 mm tyk og bæres af 4 stykker konsoller med 18 cm dybde samt 18 cm højde. Hver konsol bæres af to skruer. Vil denne hylde kunne bruges som bogreol? Hvordan beregner jeg, hvor meget vægt den vil kunne klare? Se billede. Tak for input! [billede]
Ja. Den vil kunne bære alle bøger, du kan få plads til.

Dimensionering for hylden kan du beregne med sagulatoren, men konsollerne sidder så tæt, så det burde gå uanset hvad. En m4 mollypløk i enkelgips tager 18kg, en træskrue med diameter 4-5mm klarer mere end det, en hyldemeter bøger vejer ca. 20kg.

For bedste fastgørelse, forbor med et bor 0,5 mm mindre end skruens kerne.
Når man skruer direkte i OSB, splintrer det gerne ud på bagsiden, og skruen trækker dårligere end den kan gøre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.