Hej, har ledt og ledt, men kan ikke finde nogen info om bæreevne på stående formplyfa, eller almindelig plyfa for den sags skyld. Sandsynligvis fordi plyfa normalt ikke bruges i nogen form for bærende konstruktion.

Men, jeg har været og rode i min krybekælder igen, og fundet en interessant variant, hvor man har sømmet to bærebjælker 195x45 sammen, som ligger i lidt forskellig højde med et ca. 40x40cm stykke formplyfa imellem. Bemærk, bærebjælkerne ligger altså ikke sådan at den ene ligger ovenpå den anden, men de er lidt forskudt, deraf plyfastykket, antager jeg.

Uanset det måske, for mig i hvert fald, åbenlyse spørgsmål 'hvorfor', hvor meget vægt kan man forvente at en stående plyfa kan holde til på denne måde?

Diagram af to forskudte bærende bjælker (195x45) forbundet med en stående formplyfa (ca 40x40cm), der anvendes i en krybgrundskonstruktion.

Senest redigeret:
Antager at det grå så er plintar. Det afhænger selvfølgelig af, hvad du har for udhæng på den øvre regel uden for plinten. Er det mindre end 60 cm, så er bæreevnen der ikke dårligere.

Yes det grå ska forestille pullerter.

Selvfølgelig afhænger bæreevnen i den samlede konstruktion af udstikket, det forstår jeg. Hvad jeg grublede over var mere, hvor meget bæreevne krydsfineren giver til den øvre bærelinje, om den overhovedet giver nogen betydningsfuld bæreevne? Har jo set krydsfiner brugt på f.eks. spær før, men måske ikke til at bære last på denne måde.

Ja den giver bæreevne men umuligt at sige om den klarer 20 eller 200 kg/kvm med infoen vi får.

Ja, jeg har måske udtrykt mig klodset. Spørgsmålet var mere generelt ment med hensyn til potentiel bæreevne i krydsfiner, og dermed om det overhovedet er et materiale, man bør bruge i sådanne sammenhænge. Jeg var egentlig ikke ude efter at få at vide bæreevnen i netop min specifikke konstruktion. Ikke fra starten i hvert fald. :)

Derudover vildledte jeg sikkert endnu mere ved at tage billedet med i indlægget.

Jeg har ingen som helst forstand på, hvordan man beregner bæreevne, så det var måske et dumt spørgsmål fra starten af simpelthen. :o

Skal se om jeg ikke kan krybe ned og måle lidt en aften i løbet af ugen, så måske eftertiden alligevel kan få noget ud af denne tråd. :p

Det er meget stærkt. Der findes specielle gulvregler, som er lavet med en 45*45 eller 45*70 i bunden og toppen, derefter ligger der osb/masonit/plyfa stående imellem. Klarer spændvidder på 9 meter.

Masonite bjælker afbildet i forskellig længde, fremstillet med 45*45 eller 45*70 træoverflader og OSB/masonit/plywood imellem.

• Synes
mag00
  • Laddar…
mag00 sagde:
Ja, jeg har måske udtrykt mig klodset. Spørgsmålet var mere generelt ment hvad angår potentiel bæreevne i plywood, og dermed om det overhovedet er et materiale man bør anvende i sådanne sammenhænge. Jeg var egentlig ikke ude efter at få at vide bæreevnen i netop min specifikke konstruktion. Ikke fra starten i hvert fald. :)

Dertil vildledte jeg sikkert endnu mere ved at tage med billedet i indlægget.

Jeg har ingen som helst styr på hvordan man beregner bæreevne, så det var måske et dumt spørgsmål fra starten af simpelthen. :o

Skal se om jeg ikke kan tage og kravle ned og måle lidt en aften i ugen, så måske eftertiden alligevel kan få noget ud af denne tråd. :p
Jo, plyfa er stærkt som f-n, men i dit tilfælde er det jo fastgørelsen af plyfaen der er det svage led til den øvre bæreline.

• Synes
mag00
  • Laddar…
Krydsfineren må vel i dette tilfælde betragtes som en modstykke til spidsplade eller laskbricka, og da spiller foruden pladens dimensioner også antallet af søm og deres dimension en stor rolle.

• Synes
mag00
  • Laddar…
Fastgørelsen bestod af fem eller seks 4-tommer søm per bærende bjælke, så jeg benyttede lejligheden til at supplere med ca. ti skruer (5,0x60mm) per bærende bjælke, når jeg alligevel var nede og kravle. Krydsfiner var en formkrydsfiner 12mm tyk.

Men mange tak! Nu ved jeg mere om, at krydsfiner ikke er helt dumt at bruge i sådanne sammenhænge, og at jeg kan føle mig ret rolig over, at den konstruktion fungerer ret okay i mit tilfælde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.