Muligt i hvert fald, men hvis man skal bygge taget meget om og til en rimelig pris, skal man måske genoverveje.
Hvis man videreudvikler på ”støtte i midten”, er det egentlig kun i slutningen af bevægelsen, når langsiden skal op på kanten, at ekstra støtte er nødvendig. Måske kan man lave en mindre permanent støtte i form af en lille rampe, der løfter det nedbøjende punkt netop når det når kanten. Det kan være i kombination med at man forstærker siden for at reducere nedbøjningen.
Den enkleste løsning vil måske være at sætte en ekstra hjulbane i midten på overdækket og en demonterbar bjælke over poolens midte. Måske en aluminiumprofil for vejrbestandighed/lav vægt.
Et andet alternativ er at lade en modificeret donkraft med hjul (12v) løfte bærelinjen op, så den kommer over poolkanten.
Har lidt sådanne løsninger med lineære aktuatorer, men da 8,4M hænger i luften over poolen, vil det ikke fungere. Den begynder at svaje langt inden den når poolkanten.
Det der lyder jo som det absolut letteste…..men måske ikke den mere elegante løsning.
Inden taget skal trækkes over, lægger TS en profil (en rampe), som hjulene i midten kan rulle på.
Profilen bør være så stiv som muligt, men anvendes en liggende U-profil, vil den fjerne bærelinje blive trukket over poolkanten, hvor den i dag rører ved.
Men du kan jo sætte den højere op i konstruktionen på taget mod en terrassebræt for eksempel. På et tidspunkt rammer den jo, og hvis du 5 cm før kan bruge donkraft eller en aktuator.
altså den hænger i luften men kører mod kanten. Når den rammer kanten, støder den an, men på indersiden af bærbjælken sender du en aktuator ned med hjul, som løfter bærbjælken op.
Så ligger der 2 stk. 4M fladjern (8*1 cm som er kraftigt spændt for at løfte pooldækket over kanten. Plus 4 stk. 120*45 reglar som også er opspændt. Hjælper noget men har stadig cirka 3 cm at løfte op.
Tror mere på rustfri løsningen. Når jeg har fået styr på kalkylen… Rustfri eller syrefast. Stor prisforskel bare.
nej. Men at have noget over poolen når man bader er jo ikke noget man vil have direkte. Sidder dog små stykker på den frie del som hjulene skal hvile på. Når dækket først kommer op på poolsargen.
Jeg er helt sikker på, at det er et rent bæreevne-spørgsmål. Det har ikke været gratis direkte, så nu må jeg vide, hvordan jeg skal gøre det. Den formel, jeg fik, var virkelig fantastisk! Nu skal jeg bare lære den og se, om jeg kan øge tykkelsen eller højden på det rustfrie materiale for at få nedbøjningen fra 28 mm i midten til maksimalt 5 mm eller helst 0 mm. Måske fjerne rammen (195*45) og erstatte den med rustfrit.
jeg er ret skarp til virksomhedsledelse men totalt håbløs til konstruktionsberegninger for bæreevne.
Min tanke var, at med en hjulbase i midten, der går over poolen, så vil du kunne bruge det samme tag, som du har i dag. Hjulbanen skal du kunne løfte på plads og lægge over poolen, inden du trækker taget over. Jeg kan spontant tænke, at en u-bjælke ville være det bedste.
Den skal absolut ikke ligge der, når du bader. Naboerne behøver aldrig se den
…men hvis pris ikke er en faktor, kan det sikkert løses med en rustfri bjælke.
Her er en bjælke på omtrent en tredjedel af, hvad du har brug for:
Min tanke var, at med en hjulbasis i midten, som går over poolen, så vil du kunne bruge det samme tag, som du har i dag. Hjulbanen skal du jo kunne løfte på plads og lægge over poolen, inden du trækker taget over. Jeg kan spontant tænke, at en u-bjælke ville være det bedste.
Den skal jo absolut ikke ligge der, når du bader. Naboerne behøver aldrig se den
men hvis pris ikke er en faktor, så kan det sikkert løses med en rustfri bjælke.
Her er en bjælke på cirka en tredjedel af, hvad du har brug for:
[billede]
Eh… Undskyld, hvis jeg fremstod som flabet. Klart, pris er en faktor, men hvis det handler om ca. 30K, så er det bare at bide i det sure æble og køre videre.
Jeg styrer det meste via appen, så det at skulle gå ud og lægge en 4M bjælke over poolen, når dækket skal lukkes, føles lidt sådan. Vil helst løse det, så det fungerer, som det skal.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.