D Derbyboy sagde:
Jeg ser kun en bekymring ved, at TS antager, at hans konstruktion vejer 1400 kg, men at den meget vel kan veje 5-6 gange mere i virkeligheden.

At regne sammen, hvad reglarne og trallen vejer tørt, er ikke et problem, men hvad vejer gennemblødt reglar efter 5-10 år. Rimeligvis bør en velmættet noget ældet veje mere end en ny gennemblødt regel.
Vi har jo kørt en sommer med, og der var ingen vægtmæssig forskel på flamingoen. Hvis man ser bort fra alger… på den anden side, hvis de vejer for meget, vil de falde ned i poolen.

D Derbyboy sagde:
Den opgave på vægt som efterspørges burde TS kunne arrangere ved hjælp af en feltstudie på stedet.

Fjern en plade EPS og vej den?

Fjern et stykke regel og vej den?

Eventuelt ville jeg som en ven af orden lægge både regelstykket og isoleringen i et vandbad nogle dage, inden jeg tog vægten frem.

Mareridtet må jo være at dimensionere og konstruere en konstruktion til en last på 1500 kg og så viser det sig, at konstruktionen i sin værste tilstand vejer 8000 kg. Læg dertil at konstruktionen sikkert kan lande på 50-60kkr.
Når man ser på Aqvisdeck eller almindelige pooltag, så føles det som om det er robåde, og nu skal man bygge et fragtskib. :rofl:

Træet vil nok suge fugt med tiden, men... 50-60ksek er alligevel bedre end 200Ksek.

Ja jeg har ingen synspunkt på, hvor meget sne man skal regne med. Men man må vælge noget, og det virker lidt dumt at regne med ingenting…

Violina Violina sagde:
En rustfri "bjælke" af den der type med kun kantsvejsning på én side vil blive som en banan og det i den forkerte retning, efter den er svejset..
Som den sande teoretiker jeg er, overvejede jeg lidt om bananen. Forstår at der bliver trækspændinger i svejsens længderetning. Så hævder jeg, at bjælken vil bukke sig i den rigtige retning (den som er gunstig i dette tilfælde), når man svejser under tværsnittets neutralplan.

Hvor meget tror du, den bukker sig? Har man rimelig styr på det på forhånd, eller "bliver det som det bliver"? I den verden jeg befinder mig i, kan man udregne det (muligvis på grænsen til prangende beregninger) med en kontrolleret svejseproces, men hvordan fungerer det, hvis du skulle fremstille det?

• Synes
Bjober
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg sagde:
Som den sande teoretiker jeg er, funderede jeg lidt på bananen. Forstår, at der bliver trækspændinger i svejsens længderetning. Så hævder jeg, at bjælken vil slå sig i den rigtige retning (det som er gunstigt i det aktuelle tilfælde), når man svejser under tværsnittets neutralplan.

Hvor meget tror du den slår sig? Har man rimelig kontrol over det på forhånd eller ”bliver det som det bliver”? I den verden jeg befinder mig i, kan man regne det ud (muligvis på grænsen til prangende beregninger) med en kontrolleret svejseproces, men hvordan fungerer det, hvis du skulle fremstille?
Jeg har et andet spørgsmål, som jeg stillede før (undskyld, hvis jeg har misset et muligt svar): Er der ikke stor risiko for, at din omvendte T-bjælke vil kollapse i overkanten p.g.a. bukling? At den krøller sammen, fordi den mangler flange. Eller tænker du, at træreglerne afstiver den? Bukling er jeg ikke vant til at regne på (og har forsøgt at undgå risikoen for, når jeg har svejset selv).

E Erik Lindroos sagde:
Jeg har et andet spørgsmål, som jeg stillede før (undskyld, hvis jeg har misset eventuelle svar): Er der ikke en stor risiko for, at din opadgående T-bjælke vil kollapse i overkanten pga. buckling? At den krøller sammen, fordi den mangler flænse. Eller tænker du, at træreglerne afstiver den? Buckling er jeg ikke vant til at beregne på (og har forsøgt at undgå risikoen for, når jeg selv har svejset).
Forsøgte at svare på det i indlæg #227. Er man usikker, kan man jo kigge nærmere på det, og skulle det være nødvendigt, så må man sætte livforstærkninger på et par steder. Da må man ofre stivhedsbidraget fra den indre træbjælke, da den må stykvis op. Men vurderer som sagt, at det ikke er nødvendigt.

Vil gerne understrege, at jeg ikke ser dette som nogen drømmeløsning bedre end andre. Men forsøgte at tænke på at få bjælken til at smelte ind og at den skulle være nem at bygge sammen med træstrukturen, og landede lidt på den. Det er vel fremstillingen og eventuelt prisen, hvis det bliver meget specielt, som er mulige problemer. Men måske lettere, hvis man opgiver rustfrit, hvilket jeg indser nok er rimeligt at gøre. Måske kan man også finde en færdig bjælke med fornuftige dimensioner, som kan fungere i en sådan konstruktion.

• Synes
Huggedugge1
  • Laddar…
Forsøgte at besvare det i indlæg #227. Er man usikker, kan man jo kigge nærmere på det, og skulle det være nødvendigt, så får man sætte livforstivninger et par steder. Så må man ofre stivhedsbidraget fra den indre træbjælke, da den må stykkes op. Men vurderer som sagt, at det ikke er nødvendigt.

Vil understrege, at jeg ikke ser dette som nogen drømmeløsning bedre end andre. Men forsøgte at tænke på at få bjælken til at smelte ind og at den skulle være let at bygge sammen med trækonstruktionen, og blev lidt fanget af den. Det er vel fremstillingen og eventuelt prisen, hvis det bliver meget specielt, som er mulige problemer. Men måske lettere, hvis man opgiver rustfrit stål, hvilket jeg indser nok er rimeligt at gøre. Måske kan man også få fat i en færdig bjælke med fornuftige dimensioner, som kan fungere i en sådan konstruktion.
Mistænkte, at jeg havde misset et svar... Tak!

Nej, det gælder vel om ikke at blive for fanget af sine favoritter. :D Jeg synes, din løsning er pæn, men følte mig ikke selv sikker på trykbelastningen uden flangeunderstøttelse. I øvrigt ingen indvendinger. Jeg selv er stadig lidt betaget af TP200, som, så at sige, møder udbredt last med udbredt stivhed, men jeg indser, at det ikke passer til TS i dette tilfælde (isolering, højde, m.m.).

Takker for en givende diskussion og håber, at alt ender i noget fornuftigt for TS.

• Synes
Huggedugge1 og 1 anden
  • Laddar…
Som den sanna teoretiker jeg er, overvejede jeg lidt omkring bananen. Forstår at der opstår trækspændinger i svejsningens længderetning. Så hævder jeg, at bjælken vil slå sig i den rigtige retning (som er gunstig i det aktuelle tilfælde), når man svejser under tværsnittets neutralplan.

Hvor meget tror du den slår sig? Har man nogenlunde styr på det på forhånd, eller ”bliver det som det bliver”? I den verden jeg bevæger mig i, kan man beregne det (muligvis på kanten til pralende beregninger) med en kontrolleret svejseproces, men hvordan fungerer det, hvis du skulle fremstille?
Præcis, du er teoretiker.

Jeg har både teoretisk OG praktisk erfaring..

(Svejser i cirka 15 år nu, uddannet inden for det maskintekniske område og læser nu en uddybende uddannelse inden for svejsning/materialepåvirkning)

Jeg KAN støtte cirka 95% af mine synspunkter og mavefornemmelser også med teori og beregninger, MEN som min mentor i mekanik/styrkelære/beregninger sagde til mig under min uddannelse "Du har noget som de fleste inden for denne branche desværre mangler, og det er evnen til direkte at se og afgøre rimeligheden i konstruktioner og belastningssituationer."
Hvorfor bruge tid på beregninger, når man ikke kender belastningen?

Jeg kan uden problem beregne og derefter lægge en plan for arbejdets udførelse for at opnå en slutkonstruktion uden resulterende nedbøjning, men IKKE UDEN AT VIDE BELASTNINGEN.

For dette tilfælde er den så usikker, så jeg ser ikke meningen, det bliver et tilfælde af "så overdimensioneret som det tillades bare for at være på den sikre side" typisk.

Og angående den rustfri konstruktion, nej, har man aldrig arbejdet med at svejse rustfrit, så kan jeg forstå, at man ikke begriber, hvordan det opfører sig, når det bliver varmt og derefter køler af.
Længdeudvidelseskoefficienten is a bitch

Violina Violina sagde:

(Svejsere sen typ 15 år tilbage, uddannelse inden for det maskintekniske område og læser nu en fordybende uddannelse inden for svejsning/materialepåvirkning)

Jeg KAN bakke typ 95% af mine standpunkter og mavefornemmelser også med teori og beregninger, MEN som min mentor hvad det angår mekanik/styrke/beregninger sagde til mig under min uddannelse "Du har noget som de fleste inden for denne branche desværre mangler, og det er evnen til direkte at se og vurdere rimeligheden i konstruktioner og belastningsfald"
Hvorfor bruge tid på beregninger når man ikke ved belastningen?

Jeg kan uden problemer beregne og derefter lægge en plan for arbejdets udførelse for at få en slutkonstruktion uden resulterende nedbøjning men IKKE UDEN AT VIDE BELASTNINGEN.

For dette tilfælde er den så usikker så jeg ser ikke meningen, uden da bliver det et tilfælde af "så overdimensioneret som det tillades bare for at være på den sikre side" typ.

Og angående den rustfrie konstruktion, næ, har man aldrig arbejdet med at svejse rustfrit så kan jeg forstå at man ikke begriber hvordan det opfører sig når det bliver varmt og derefter afkøles.
Ja alt det lyder rigtig godt som sagt. Men vi har allerede talt om at man ikke kan lave nogen endelig beregning uden at vide laster men komme ganske langt med skøn. I arbejdet med at konstruere indgår desuden rimeligvis at analysere hvilke laster der findes og finde ud af hvad der skal tages hensyn til.

Jeg sagde ikke at jeg ikke begriber den termiske udvidelse, tværtimod så forstår jeg det udmærket og modsatte mig hvilket retning du sagde at bananen skulle blive. Så svar venligst på det spørgsmål i stedet for at fremhæve alt du kan.

• Synes
AXS og 2 andre
  • Laddar…
Ja, jeg har ingen synspunkt på, hvor meget sne man skal regne med. Men man må vælge noget, og det virker lidt dumt at regne med ingenting…
Isoleringen er xps med, hvad jeg forstår, 1% fugtoptagelse.

Huggedugge1 Huggedugge1 sagde:
Isoleringen är xps med hvad jeg forstår 1% fuktupptagning.
Ja jeg har ingen videre kontrol på isolering og fuktupptagning men det er centralt at det ikke bliver en vaskesvamp af det hele.

Ja jag har ingen videre styr på isolering og fugtoptagelse, men det er centralt, at det ikke bliver en vaskesvamp af det hele.
Det var noget, vi tænkte på fra start. Bl.a. så havde vi byggplast under trallen, men den fjernede vi. Der blev søer i hvert rum, når det regnede. :crysmile: Bedre at evt. regnvand går ned i poolen.

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 sagde:
Det var noget, vi tænkte på fra start. Bl.a. så havde vi byggplast under terrassen, men den fjernede vi. Der blev søer i hvert rum, når det regnede. :crysmile: Bedre at evt. regnvand går ned i poolen.
Spørgsmålet er, hvad forskellen er på din XPS og den i tråden @Derbyboy linkede til, hvor det sugede op gevaldigt meget? Googlede hurtigt og endte i en undersøgelse, hvor XPS i jorden tog op 20 vol%.

Violina Violina sagde:

(Svejsers siden typ 15 år tilbage, uddannelse inden for det maskintekniske område og læser nu en videregående uddannelse inden for svejsning/materialepåvirkning)

Jeg KAN bakke typ 95% af mine holdninger og mavefornemmelser op med teori og beregninger, MEN som min mentor, når det gælder mekanik/styrkelære/beregninger, sagde til mig under min uddannelse "Du har noget, som de fleste inden for denne branche desværre mangler, og det er evnen til at se og vurdere rimeligheden af konstruktioner og belastningssituationer direkte."
Hvorfor bruge tid på beregninger, når man ikke kender belastningen?

Jeg kan uden problem beregne og derefter lægge en plan for arbejdets udførelse for at få en slutkonstruktion uden resulterende nedbøjning, men IKKE UDEN AT VIDE BELASTNINGEN.

For dette tilfælde er den så usikker, at jeg ikke ser meningen, og det bliver et tilfælde af "så overdimensioneret som det tillades bare for at være på den sikre side" typ.

Og angående den rustfri konstruktion, nej, har man aldrig arbejdet med at svejse rustfrit, kan jeg godt forstå, at man ikke begriber, hvordan det opfører sig, når det bliver varmt og derefter køler ned.
Jeg blev tilsyneladende opfattet som lidt arrogant i en kommentar, hvilket jeg undskyldte for. Meget, meget taknemmelig for alle indlæg og al hjælp, jeg har fået.

Men ven, skru lidt ned for dig. Jeg har haft fornøjelsen at arbejde med utroligt brillante personer på verdensniveau i mange år. Alle har været fantastisk ydmyge og hjælpsomme. Præcis som mange i dette forum/tråd.

Selv du kan garanteret komme op med nogle dårlige idéer og forslag. Typisk Aqvisdeck, som du idiotforklarede. Der burde jo din mavefornemmelse have slået ind? Tidligere kommenterede du, at du med fingerspidsfornemmelse kunne smække løsningen sammen, og nu efterlyser du mere fakta. Eftersom du desuden ikke kan lide pool, forstår jeg ikke, hvorfor du slår rekord i kommentarer? Fremstår ikke som en god personlig egenskab. Desværre. Kun Messerschmidt-attitude. Undskyld. Jeg håber, jeg tager fejl, hvis vi skulle mødes IRL.

Spørgsmålet er, hvad forskellen er på din XPS og den i tråden @Derbyboy linkede til, hvor den optog utrolig meget? Jeg googlede hurtigt og fandt en undersøgelse, hvor XPS i jord optog 20 vol%.
Ingen idé, men sådan opfatter jeg det. Den sælges som lavt fugtabsorberende. Præstationsdeklaration for Jackon isolering, viser produktinformation, egenskaber som lav vandabsorbering, varmeledningsevne og brandklasse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.