Hej på jer. Jeg skal bygge en altan mellem to søjler, som er under tag. Afstand mellem væg og søjle: 2200mm og afstand mellem søjler: 5100mm.

Jeg har tænkt, at have bærelinjen mellem søjlerne. Gulvbjælker tænkte jeg bruge C24 45x120 cc400 og limtræsbjælke som bærelinje. Nu til spørgsmålet:

Ifølge dimensioneringsprogrammet skal bærelinjen være 90x315, hvilket jeg synes er meget stort (havde tænkt mig 56x225). Jeg havde tænkt mig at have bærelinjen på ydersiden af søjlerne, men vil ikke have, at det stikker 90mm ud fra dem; det vil komme til at se mærkeligt ud, synes jeg. Kunne jeg lægge bærelinjen i bjælkesko mellem søjlerne og så beklæde en ramme omkring altanen? Hvilken er den mindste dimension, jeg tør vælge til bærelinjen?

Undskyld den dårlige grammatik og håber, I forstår, hvad jeg mener. Jeg er lidt træt efter 2 års nybyggeri og syn i overmorgen (dog behøver altanen ikke være færdig til da, heldigvis).

//Jonas

Bjælkesko kan ikke bære den belastning og vil løsne sig.

Du kan gå ned til din ønskede dimension, men så skal du skovle ved sne. Dette er selvfølgelig ikke godkendt i henhold til gældende regler.

K
Kan du ikke stille bæreren oven på stolperne? Vi har præcis den samme altankonstruktion, bare med 3400 mellem stolperne og tænkte på at bruge 315x66. Jeg er enig med dig i, at det ikke er pænt at fastgøre noget bredere end 66 mm uden for stolperne.

Kan du ikke have flere stolper da?

Har du virkelig indtastet alt korrekt i beregningsprogrammet? Du er vel klar over, at man skal regne med en nyttelast på 3,5 kN/m2 på altaner. Jeg synes også, at 315x90 lyder lidt spinkelt. Når jeg indtaster dine tal i mit beregningsprogram, får jeg, at du har brug for mindst 360x90 limtræ (Nedbøjning: L/315 udnyttelsesgrad: 60%) bjælker 145x45 cc400 (nedbøjning: l/303 udnyttelsesgrad 58%), dette for snelastzone 1...

PS: Har du konstrueret alt selv?

Jeg er ikke ingeniør og vil ikke skabe fornemmelsen af, at du skal have en... er bare generelt nysgerrig

Stolperne går helt op til loftet, og jeg vil helst ikke have flere stolper under, hvis det kan undgås. Da balkonen vil være under tag, kommer der ingen sne på den. Ifølge moelven beregningsprogram indendørs kan man klare sig med 56x270. Så måske kan man lave en oplægning i stolperne (stolperne er 160x160)?

P.S Jo, jeg har konstrueret det hele selv.

K
Jeg ved faktisk ikke, om man skal regne snebelastning på altanen med, man burde jo rimeligvis kunne antage, at man ikke er fuld bemanding (350 kg/m2) samtidig med, at der ligger flere cm sne på altanen...

Uanset hvad, så burde du sætte yderligere to stolper mellem de andre for at løse problemet. Sætter du stolperne 1400-2300-1400, så klarer du dig med den tænkte bjælke, du kan endda vælge en tyndere! 120x45 (C30 -> L/290 udnyttelsesgrad: 55%) lykkes det ikke for mig at få godkendt, selv hvis jeg sætter egenvægten til 0 og ser bort fra evt. snebelastning.

Edit: Nåede ikke at se dit svar. Måske kan en stolpe løse det?

Du kan absolut lave en opbakning i/på stolperne!

Senest redigeret:
Ifølge tabellen klarer 120x45 spændvidde på 1,9 m cc60, med cc40 10% mere, altså cirka 2,1 m. Forslag: Jeg laver en understøtning i stolperne og bruger 56x270, hvilket ville fungere indendørs. Derefter beklæder jeg kun siderne på altanen.

Er det for svagt synes I altså med 120x45?

Ok, ikke balksko til bærende bjælke, men oplag i stolperne.

Byggahus.se må være byggerens bedste ven. Få svar på stort set ethvert spørgsmål når som helst på året.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.