Hej! Der er en risiko for lang tekst, men jeg forsøger at få med så meget info fra starten.

Her har man købt et hus. Lidt info om huset.

Det er bygget i 1966, og det er et jubel etplanshus 98 kvadratmeter med kælder. Loftet i kælderen er lavet af beton, og ovenpå det ligger der et træskelet med isolering og ovenpå det spånplader med parketgulv. Spærkonstruktionen er bygget med fagværk.

Har planlagt at fjerne vægge og skabe en åben planløsning med køkken og stue. Startede i går på overtagelsesdagen.

To af væggene er bærende vægge, som jeg skal fjerne. De er på linje med skorstenen. Den ene er ca. 3,7 m, men er afstivet i forebyggende øjemed ca. 3 m som ses på billederne med en rød stålbjælke, og den anden ca. 120. Den ser man på billedet med råspont.

Jeg vil gerne lave afstivningen om, så jeg får 3,7 m åbent, og søjlerne gemmes i ydervæg henholdsvis skorstenen. Skorstenen har en fløj, der stikker ud ca. 10 cm, så der ser jeg ikke større problemer. Og i ydervæg burde der heller ikke blive nogen problemer.

Væggen med råspont tænker jeg, at jeg kan skjule en søjle på den modsatte side af skorstenen, for der er også en fløj muret ud på ca. 10 cm. Og bruge den jernbjælke, der er der, og tilpasse den, så den passer.

Det jeg godt kunne tænke mig input på, er hvilken dimension jeg skal have på afstivningsbjælken og søjlerne. Skal jeg bruge limtræ eller stål? Nogle andre fremgangsmåder?

Plantegning af et hus med stue, køkken, tre soveværelser, badeværelse og garage. Skala og mål kan afvige fra virkeligheden.
Plantegning af en bolig med markering af værelser inklusive stue og soveværelse 1. Viser placering af køkken og strukturelle vægge. Planløsning før nedrivning. I Væggen mellem stue og soveværelse 1 er den røde jernbjælke.

Mellem skorstenen og køleskabet er væggen med råspont.

Billeder efter nedrivning

Stue under renovering med træbjælker, gulv i parket og åben væg med vindue. Plastiksække og en kost står mod væggen. Åben væg med synlig rød stålbjælke i stue under renovering, der viser en delvist fjernet væg, hvide vægge og et vindue med åbent gardin. Renovering af indendørs rum med fjernede vægge og synlige konstruktioner. Lysindfald fra vinduer. Person sidder på stol i hjørnet.
Væg med råspont, træpaneler og et metalrør i midten. Til højre står en hvid sektion med plader, muligvis en del af en murvæg.
Skorstenen er til højre på billedet med råspont.

Dimensionen på reglerne i væggen er ca. 70x50 mm. Søjlerne bjælken ligger på er 220x70 mm.

En trævæg med to tommestokke, der måler både højde og dybde. Værelset i baggrunden har trægulv og sorte sække.

Billeder af, hvordan tanken er, når det er færdigt.
Illustration af åben planløsning i stue med køkken, spisebord og sofa. Store vinduer langs væg, hvide skabe, og køkkenø i forgrund. 3D-plan af køkken og stue med åben planløsning. Der er sofaer, køkkenø, og spisebord. Bygningslayout til ombygning af hus fra 1966. Plantegning af hus med mål i millimeter for åbent køkken og stue, viser placering af møbler, køkkenø og skabe.

Mvh Kalle

• En tommestok måler bredden af en træplade imod en hvid væg.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.