4,470 læst ·
8 svar
4k læst
8 svar
Bære af eksisterende skorsten for ny indsats
Vi skal bygge ud vores villa og i den nye del kommer vores nuværende udendørs pejs til at stå. Udbygningen, som er ca 35 kvm i en rektangel udenfor udendørspejsen, kommer til at indeholde en spiseplads og nogle sofaer. Tanken er at renovere ydersiden af skorstenen (som nu kommer til at være indendørs) og skabe en flot ildsted i skorstenen. Den nuværende udendørspejs lukkes til. Vi vil helst have ildstedet op i højde og få det centreret.
Spørgsmål: ved nogen, om det er let eller svært for en dygtig murer at åbne skorstenen, bære vægten ovenover, for derefter at installere en indsats i hullet? Og i så fald, hvordan løser de dette teknisk?
Spørgsmål: ved nogen, om det er let eller svært for en dygtig murer at åbne skorstenen, bære vægten ovenover, for derefter at installere en indsats i hullet? Og i så fald, hvordan løser de dette teknisk?
Jeg tror din murstensstok er for lille til at kunne åbne den og montere en indsats i den. Den lille pejs, I har, tyder på, at røgrøret for udendørspejsen er ret lige over pejsen.
Normalt monterer man en ny ydre ramme/omfatning, som indsatsen står i. Den går så til loftet i det rum, der bygges.
Den omfatning kan være en murstensvæg, der er 20-30 cm udenfor den eksisterende skorsten, eller gips/mineritskiver.
Se gerne på billederne og måltegningen på en indsats til montering i eksisterende eller til fritstående montering.
https://jotul.com/se/produkter/murspisar-och-kassetter/i-620-serien/jotul-i-620-fr
https://eldabutiken.se/produkter/contura-i7/
Normalt monterer man en ny ydre ramme/omfatning, som indsatsen står i. Den går så til loftet i det rum, der bygges.
Den omfatning kan være en murstensvæg, der er 20-30 cm udenfor den eksisterende skorsten, eller gips/mineritskiver.
Se gerne på billederne og måltegningen på en indsats til montering i eksisterende eller til fritstående montering.
https://jotul.com/se/produkter/murspisar-och-kassetter/i-620-serien/jotul-i-620-fr
https://eldabutiken.se/produkter/contura-i7/
Enig, det positive er jo, at der ikke bliver så meget at bære af, så arbejdet bør være let for en god murer, og desuden burde det ikke være svært at få det pænere end i dag. 
Tak for svaret. Udfordringen jeg har er, at jeg ikke vil tage for meget plads i rummet, da det risikerer at komme for tæt på møblerne. 20 cm udenfor er helt ok, men hvis det stikker ud mod 40-50 cm, så bliver det lidt trangt. Jeg har kigget en del på tegningerne af indsatser, og det føles som om de fleste har en dybde på 40-50 cm. Eller tænker I, at man alligevel åbner/bærer af, så man kan "forsænke" den ind i den eksisterende murstykke? Det bliver så et relativt stort hul, der skal åbnes i murstykket (ca. 50x80 cm), eller tænker jeg forkert?

Typ så her?
Typ sådan, afbæringen behøver ikke være så kraftig, i princippet en vinkeljern 50*50 eller tilsvarende.
Det er eventuelt byggetilladelsespligtigt afhængigt af kommunen.
Men et firma der sælger og monterer brændeovne plejer at have al kompetence i deres tilbud.
Det er eventuelt byggetilladelsespligtigt afhængigt af kommunen.
Men et firma der sælger og monterer brændeovne plejer at have al kompetence i deres tilbud.
Mure til og sætte en brændeovn i stedet?
Brændeovn var ingen dum idé... Det er klart, synes nok det er pænere at få en integreret indsats, men det vil sikkert blive betydeligt mere rimelig omkostning med en fritstående brændeovn. Fik et indikativt tilbud på at forlænge skorstenen 1 meter i højde (ca. 10 skift muring) og tætne fire røgkanaler. Bare den del ville koste ca. 85.000 kr. Med omkostningen for en indsats og fidus og trick med at tage op, samt mure til, så går det sikkert løs på yderligere 60-70 tkr før man er færdig gætter jeg... Måske kan man skære bort 40-50 tkr ved at gå brændeovnsvejen...
I den situation ville jeg nok have valgt en brændeovn
.
Et tip, nu ved jeg ikke hvor du bor, men min lokale forhandler inden for ildsteder har brændeovnens dag nu den 5. oktober og han har rimelige kampagner på udvalgte brændeovne, ved dog ikke om det inkluderer alle forhandlere for contura.. har selv bestilt en contura 520T, men monterer selv, så jeg slipper ret billigt prismæssigt.
Et tip, nu ved jeg ikke hvor du bor, men min lokale forhandler inden for ildsteder har brændeovnens dag nu den 5. oktober og han har rimelige kampagner på udvalgte brændeovne, ved dog ikke om det inkluderer alle forhandlere for contura.. har selv bestilt en contura 520T, men monterer selv, så jeg slipper ret billigt prismæssigt.
Klik her for at svare

