C
Hej

Bor på gavlen i et 2 plans rækkehus fra -68.

Har tænkt at flytte en del af en væg (ca 260 -290 cm) mellem garderoben og det store soveværelse på 1. sal (se billede). Har forsøgt at finde ud af, om den er bærende ved at læse rundt på nettet og tale med 2 tømrere jeg kender (Har undersøgt gennem grundejerforeningens kælder og med kommune, der findes ingen tegninger udover plantegninger) og er kommet frem til, at det sandsynligvis ikke er tilfældet da den:

1. Ikke går direkte igennem huset (der er slet ingen væg der på stueetagen)
2. Ikke går ud i gangen på 1. sal

Da jeg gik på den i dag, var det med lægter cc30 med 45*70, da blev jeg betænksom. Kiggede op mod loftet og fandt en solid bjælke 70* mindst 100 høj (se billede). Drager så konklusionen, at den bærer noget, vi er kommet frem til, at det er enten undertag eller tagspær. Der er ingen opgang til den lave loft (det er ikke en meter ved kip) (taget har kun 6 graders hældning), så jeg kommer ikke til at se tagspærrene uden at åbne undertaget og stikke hovedet ind,

Så jeg tænkte at afstive bjælken men har kun plads til søjler i de nye hjørner så det må blive med en bjælke på knap 3 m som kun hviler i hjørnerne. Kigger på limtræ og den mindste dimension jeg finder er 180 mm høj. Den nuværende bjælke går ned ca 100 mm fra loftliste, så det bliver et betydeligt fald på op mod 30 cm. Så meget vil jeg helst ikke have da det bliver svært at møblere (tænkte at have en hemseseng der), så jeg overvejer om limtræsøjler på 100*100 eller 120*120 ville klare jobbet?

Forstår at dette er svært at svare på og jeg burde måske kontakte en konstruktør men jeg har faktisk intet grundlag at give ham, jeg ved ikke om tagspærrene er selvbærende eller ej. Så jeg tænkte at høre om nogen her havde nogen fornuftig synspunkt inden jeg beslutter mig for hvordan jeg skal gøre.

//Calle Væg med hullet gipsplade afslørende træbjælke bagved, med loft i baggrunden. Plantegning af toplans rækkehus med markeret væg i rødt mellem klædeskab og stort soveværelse på overetagen.

C
Vante sagde:
Tjek dimensionen på bjælke på [link]
Skal jeg tjekke de eksisterende bjælkes dimensioner? Den er ikke limtræ det ser ud som om lommeregneren kun er til limtræ...

Hvordan er den anden væg i garderoben opbygget?

I det rækkehus jeg boede i tidligere, var stort set alle vægge at klassificere som bærende, med undtagelse af nogle kortere vægge, der var bygget med metalskinner i stedet.
Det så ud omtrent ligesådan som hos dig, med en liggende 120x45 oppe ved loftet og stående 75x45 med 60cc inde i væggene.
Jeg åbnede et hul på 180 cm i en væg, hvor jeg blot lagde en tværbjælke med skråstøtte som erstatning (efter diskussion med konstruktør). Jeg indsatte der skydedøre, så jeg havde 400 mm tilbage op til loftet...

Hvis du kan lade den liggende bjælke blive, er det jo meget enklere selvfølgelig...

Calle666 sagde:
Skal jeg kigge op den eksisterende bjælkes dimensioner? Den er ikke limtræ det ser ud som om, at kalkulatoren kun er for limtræ...
Kig op hvilken dimension du har brug for at erstatte den eksisterende bjælke.
I henhold til tegningen skal der være en loftslug i gangen?!

C
Tak for alle svar :)
Den anden væg ser ud til at være den samme. cc30 og en solid bjælke øverst (trak nogle søm for at tjekke). Vi renoverede badeværelset for et år siden, og på billederne fra dengang ser jeg, at der er tættere reglet i den væg, der går parallelt med denne (se billede).
Tog mere op og opdagede, at bjælken er delt...

Der er en tagkvist til ydersiden...

Jeg havde tænkt mig at lægge noget under den eksisterende bjælke for at stive den op, så det ikke skulle være så tæt med reglar. Men at erstatte den helt måske er en bedre løsning for at spare på højden... Vægkonstruktion med træ bjælker og delvis fjernet gipsplader, afslører byggearbejde og strukturelle detaljer i et renoveringsprojekt. Rivet værelse med dør og synlige trærammer, afslørende isolering og byggematerialer. Væggen er ikke færdigbygget og viser stængerne inden i.

C
Jeg tænkte køre på nu, når man har nogle dages fri, og bygge den nye væg op og lade den gamle stå med indstillingen, at det her løser sig! Havde først tænkt at bruge stålregel, men fik tippet at tage træregel i stedet, fordi det bærer mere. Vi har fået en udvidelse i familien, så vi har brug for det ekstra rum; alternativet er at flytte, og det vil vi ikke gøre...

Calle666 sagde:
Tak for alle svar :)
Den anden væg ser ud til at være den samme. cc30 og en kraftig bjælke øverst (trak i nogle søm for at tjekke). Vi lavede badeværelset om for et år siden, og på billederne fra dengang ser jeg, at der er tættere regnet i den væg, der løber parallelt med denne (se billede).
Åbnede mere op og opdagede, at bjælken er delt...

Der er en tag-karnap til ydersiden...

Jeg havde vel tænkt at lægge noget under den eksisterende bjælke for at stive den op, så det ikke skulle være så tæt med regler. Men at erstatte den helt, måske er en bedre løsning, for at spare på højden...[billede][billede]
Kan lægge den nye bjælke uden på den bef. og limskruve dem sammen?

C
Taget er ret fladt, 6 grader. Rygning i midten. Talte med en fyr, der troede, at det ikke var tagspær, men kun bjælker, og ikke i hele længden (8 m), men 4-5 meter. Han var konstruktør og skal beregne, hvilken last det skal kunne bære (beregnet på ydre taget med snelast osv.). Vi må se, hvad han kommer frem til – håber det ikke bliver en kæmpe bjælke, føler lidt der er risiko for det... Måske skulle den nye væg også bære taget i så fald, hvilket jeg ikke har planlagt for...

C
Vante sagde:
Kan lægge den nye bjælke udenpå den bef. og limskruve sammen dem?
Får man samme bæreevne/holdbarhed da?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.