Vi har en diskussion derhjemme angående renovering af badeværelse. Min kone mener, at hendes veninde har fået sit gamle badeværelse renoveret med fibercement og dermed også fået udstedt en vådrumsattest. Dette er jeg meget i tvivl om... Men uanset hvad, er jeg interesseret i at forstå, hvordan fibercement påvirker alternativt ikke påvirker tætningslaget...? Bliver det et "bedre" (tættere) badeværelse af at blive beklædt med fibercement, eller er det kun kosmetik...?

I en periode var det ikke tilladt at bruge almindelig kartonbelagt gips ved badeværelsesrenovering. Der krævedes en anden form for plade, og initialt blev der anvendt fibercementplader, for senere at blive erstattet af andre vådrumsplader, bl.a. gipsplader med fiberoverflade.

Det har aldrig påvirket tætningslaget.

Mikrocement skulle det tilsyneladende være (ikke fibercement)....men overvejelsen er den samme, påvirkes tætningslaget (positivt)?

Microcement er et ytskikt og ikke et tætskikt og bør derfor ikke påvirke certificeringen overhovedet er min mavefornemmelse iaf...

Sandt. Men det ser ud til, at man lægger en vandtætningsmembran oven på gamle klinker og fliser og derefter bruger mikrocement. Og så bliver det godkendt som vandtætningsmembran.

• Synes
bifrost
  • Laddar…
S sepani sagde:
Sant. men det virker som om man lægger en tætningsmembran ovenpå gamle klinker og fliser og så fortsætter med mikrocement. Og så bliver det godkendt tætningsmembran.
Så bliver det dobbelte tætningsmembraner.

Lyder skørt med ny tætningsmembran på fliserne for derefter at sætte ny overfladebehandling

Men måske ikke hvis man har et "gammelt" badeværelse med dårligt tætningslag? Og uden vådrumsattest?

Nej, man sætter ikke nyt tætningslag på eksisterende fliser, mistænker man at tætningslaget er dårligt, river man alt ned først og starter forfra. Præcis som almindeligt i et gammelt badeværelse. Der er ingen forskelle mellem fliser eller microcement i den proces. Man tager ikke chancen med risikoen for at få dobbelt tætningslag. Som sagt ovenfor, microcement påvirker ikke vådrumscertifikatet hverken mere eller mindre sammenlignet med fliser/klinker.

• Synes
Bagarn1
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.