Tør jeg lægge fliser i badeværelset, eller er risikoen for sætningsskader for stor?

Jeg har bygget et Attefallshus, som jeg er i gang med at indrette.
Den del, hvor badeværelset skal være, har fundamentet støbte pæle. Ca. 1 m dybe huller med 10 cm singel i bunden, derefter en 40x40x4 cm haveflise og støbte 15 cm diameter stolper på det (dvs. ca. 90 cm lange stolper under jorden).
Jeg er i midtsverige, så det er ikke sikkert, at det er frostfrit.
Jorden består stort set af 100 % sand. Det er meget godt drænet, men konstruktionen ligger i en lavning på grunden.
Så i våde perioder, forår/efterår, stiger "grundvandet" til omtrent jordniveau (15 cm under trossbotten).

Badeværelset er godt fastskruet i hovedbygningen, som blev bygget for ca. 8 år siden og er sunket nogen centimeter. Den er dog kun placeret på lecablokke efter at have gravet omtrent 10-20 cm ud og tilføjet singel.

I badeværelset har jeg sat 12 mm osb, krydsfiner ved bruseområdet. Derefter har jeg skruet stålvinkler langs alle gulve og hjørnevinkler for at undgå bevægelser der. Derefter gips.
Spørgsmålet er, om der er risiko for, at bygningen synker, og om jeg derfor bør vælge vådrumsmåtte i stedet for fliser?

Jeg ville helst lægge fliser, dels fordi jeg kan lide det bedre. Jeg har allerede nogle materialer og kan derfor også selv udføre arbejdet.

• Elsker
  • Synes
Pierre Thomasson og 1 anden
  • Laddar…
Bygningen burde have sat sig på dette tidspunkt. Tætningslaget klarer en del bevægelser, så der skal meget til, for at væggene bevæger sig så meget, at fliserne bevæger sig/sprækker.

• Synes
Dave Lister
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Bygningen burde have sat sig på dette tidspunkt. Tætningslaget kan klare nogle bevægelser, så det skal meget til, at væggene bevæger sig så meget, at fliserne bevæger sig/sprækker.
Observer at det var kun hovedbygningen, der blev bygget for 8 år siden.
Den del med badeværelset blev bygget for ca. 1 år siden.

J J0naz1 sagde:
Observera att det var bara hovedbygningen som blev bygget for 8 år siden.
Den del med badeværelset blev bygget for ca. 1 år siden.
Jeg forstår, du skrev at de sidder sammenbyggede så den del burde ikke synke mere.

BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Jeg forstår, du skrev at de sidder sammenbygget så den del burde ikke synke mere.
Kan man ikke forestille sig, at badeværelset sidder godt fast langs en eller to vægge, men at støtten under forsvinder under et eller to hjørner, og der så bliver store bevægelser i vinklerne mellem forskellige vægge?
J J0naz1 sagde:
I badeværelset har jeg sat 12 mm osb, krydsfiner ved brusedelen. Derefter har jeg skruet stålvinkler langs alle gulve og hjørnevinkler for at undgå bevægelser der.
Hvor tæt er det reglade?

BirgitS BirgitS sagde:
Kan man ikke forestille sig, at badeværelset sidder godt fast langs en eller to vægge, men at støtten nedenunder forsvinder under et eller to hjørner, og der så bliver store bevægelser i vinklerne mellem forskellige vægge?

Hvor tæt er det reglet?
Javisst, det er muligt at kontrollere sagen og endda løfte en del af bygningen, hvis den har sat sig før flisearbejde, om det virkelig er nødvendigt.

BirgitS BirgitS sagde:
Kan man ikke forestille sig at badeværelset sidder godt fast langs en eller to vægge, men at støtten under forsvinder under et eller to hjørner og det så bliver store bevægelser i vinklerne mellem forskellige vægge?

Hvor tæt er det reglet?
Det er reglet med ca 30-40 cc.

Der er en væg, der er sammenbygget med den gamle del, så som du siger, burde den ikke synke, men måske den anden langside, to hjørner. Hvis det skulle synke meget, kunne der blive store bevægelser i de vinkler, du beskriver.

Lige nu er rummet fyldt med byggesager, men skal rydde op, når jeg skal begynde med arbejdet. Så ser jeg, om det allerede nu er sunket, kan jeg sandsynligvis løfte med donkraft og placere understøtning ved pillerne.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.