Denne tekst er tænkt som tips til dem, der skal rive en væg eller lignende af glasbeton. Hvis du ikke har dette behov, foreslår jeg, at du finder en anden tråd at læse - så spændende er dette ikke 
Da jeg stod overfor at skulle rive et trappestakit af glasbeton, forsøgte jeg at finde information på nettet om, hvordan man skulle gøre. Det gik ikke så godt - det eneste Google fandt var artikler, der påpegede, at en ulempe ved glasbeton er, at det er svært at rive... :S
Jeg stillede spørgsmålet til en importør af glasbeton. Deres tip var at bruge pianotråd. Glasbeton "mures" med en speciallim, og derefter fuges det med flise- eller klinkefuge. Efter at have skaffet pianotråd i en hobbybutik kunne jeg konstatere, at det ganske vist fungerede at med tråden "save" mellem limmet og glaspladerne - men pianotråden kom ikke igennem flisefugematerialet q(;^
p. Eftersom jeg syntes det var alt for besværligt først at pille al fugemasse væk (ikke helt enkelt, nogle steder kunne man pille det væk med skruetrækker, men andre steder krævede det mejsel) forsøgte jeg at finde en anden måde.
At hugge lidt i fugen med mejsel og derefter binde limmet løs med et koben fungerede ganske vist - men i bindeøjeblikket sprækkede glasbetonblokkene i kanten, og glasskår fløj rundt i rummet q(;^
p. Måske okay hvis man har et lukket rum, men ikke okay hvis man som i mit tilfælde har rivningsprojektet midt i et møbleret rum.
Til sidst indså jeg, at løsningen var at skaffe en bajonetsav (kan også lejes). Til bajonetsaven købte jeg en specialklinge til savning af mursten. Med den klinge kunne jeg save lige igennem hele fugen, både flisefugematerialet og limmet d^_^b. Jeg valgte at save blokke ud af 2x4 glasbetonruder - der er ingen grund til at save hver rude separat, men man vil jo have stykker, der ikke er alt for tunge at bære ud. Hvis man befinder sig i et møbleret rum, kan det være godt at have en hjælper på den anden side af den væg, man river, for at holde øje med, at man holder saven nogenlunde lige - fugerne er smalle, og det er nemt at komme i kanten af glasset, hvorved der opstår flyvende skår.
Endelig - kan man genbruge glasbetonblokkene? Det var ikke aktuelt i mit tilfælde, men jeg har set spørgsmålet blive stillet. Jeg tror, det er muligt, men man må regne med at have solide fuger i den nye væg for at få plads til den nye lim og skjule den gamle fugemasse (at fjerne al gammel lim og fuge er alt for besværligt). Desuden skal man ikke regne med at kunne genbruge alle glasbetonblokkene - der vil blive lidt spild ved rivningen, f.eks. når man kommer til at save lidt skævt.
Nå, det var vel det. Håber at beskrivelsen kan være til nytte for nogen.
Da jeg stod overfor at skulle rive et trappestakit af glasbeton, forsøgte jeg at finde information på nettet om, hvordan man skulle gøre. Det gik ikke så godt - det eneste Google fandt var artikler, der påpegede, at en ulempe ved glasbeton er, at det er svært at rive... :S
Jeg stillede spørgsmålet til en importør af glasbeton. Deres tip var at bruge pianotråd. Glasbeton "mures" med en speciallim, og derefter fuges det med flise- eller klinkefuge. Efter at have skaffet pianotråd i en hobbybutik kunne jeg konstatere, at det ganske vist fungerede at med tråden "save" mellem limmet og glaspladerne - men pianotråden kom ikke igennem flisefugematerialet q(;^
At hugge lidt i fugen med mejsel og derefter binde limmet løs med et koben fungerede ganske vist - men i bindeøjeblikket sprækkede glasbetonblokkene i kanten, og glasskår fløj rundt i rummet q(;^
Til sidst indså jeg, at løsningen var at skaffe en bajonetsav (kan også lejes). Til bajonetsaven købte jeg en specialklinge til savning af mursten. Med den klinge kunne jeg save lige igennem hele fugen, både flisefugematerialet og limmet d^_^b. Jeg valgte at save blokke ud af 2x4 glasbetonruder - der er ingen grund til at save hver rude separat, men man vil jo have stykker, der ikke er alt for tunge at bære ud. Hvis man befinder sig i et møbleret rum, kan det være godt at have en hjælper på den anden side af den væg, man river, for at holde øje med, at man holder saven nogenlunde lige - fugerne er smalle, og det er nemt at komme i kanten af glasset, hvorved der opstår flyvende skår.
Endelig - kan man genbruge glasbetonblokkene? Det var ikke aktuelt i mit tilfælde, men jeg har set spørgsmålet blive stillet. Jeg tror, det er muligt, men man må regne med at have solide fuger i den nye væg for at få plads til den nye lim og skjule den gamle fugemasse (at fjerne al gammel lim og fuge er alt for besværligt). Desuden skal man ikke regne med at kunne genbruge alle glasbetonblokkene - der vil blive lidt spild ved rivningen, f.eks. når man kommer til at save lidt skævt.
Nå, det var vel det. Håber at beskrivelsen kan være til nytte for nogen.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 indlæg
Tak for et strålende indlæg og gode tips!
Hvis nogen mod forventning finder dette sted, kan jeg også anbefale, at en flisesav fungerer rimeligt godt!
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel...kelredskap-och-tillbehor/Kakelsag-2000017327/
Jeg fjernede glasbeton i badeværelset og ville ikke sprætte glas, og bajonetsav virkede lidt brutalt...
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel...kelredskap-och-tillbehor/Kakelsag-2000017327/
Jeg fjernede glasbeton i badeværelset og ville ikke sprætte glas, og bajonetsav virkede lidt brutalt...
Hej Anders & stockholmM, gammel tråd men jeg gør et forsøg. Stod glasbetonen på klinker og lykkedes det dig evt. at tage det ned uden at beskadige gulvet?anders07 sagde:
Senest redigeret:
Ja, præcis, men sidste omgang stod i en metalprofil, der var silikoneret i gulvet, så jeg trak listen og sidste omgang væk på én gang.G Gorra_g sagde:
Hej Gorra, sjovt at du spørgerG Gorra_g sagde:
Ja, glasbetongen stod på klinkers. På samme måde som hos Anders var der en pladeliste i bunden. I mit tilfælde fastgjort med både silikone og skruer ned i klinkefugerne. Men jeg lykkedes med at få det hele væk, og gulvet ser pænt ud. Hvis man kigger meget nøje, kan man se, hvor skruerne har siddet - fugen er lidt "udvidet" lige der, selvom jeg selvfølgelig har fuget i hullerne. Og et sted gik der en tynd flis af klinkeoverfladen, selvom jeg var forsigtig, da jeg skrabede silikonefugen væk. Men det ses ikke, medmindre man kigger meget nøje.
Klik her for at svare