Denne tekst er tænkt som tips til dem, der skal rive en væg eller lignende af glasbeton. Hvis du ikke har dette behov, foreslår jeg, at du finder en anden tråd at læse - så spændende er dette ikke ;)

Da jeg stod overfor at skulle rive et trappestakit af glasbeton, forsøgte jeg at finde information på nettet om, hvordan man skulle gøre. Det gik ikke så godt - det eneste Google fandt var artikler, der påpegede, at en ulempe ved glasbeton er, at det er svært at rive... :S

Jeg stillede spørgsmålet til en importør af glasbeton. Deres tip var at bruge pianotråd. Glasbeton "mures" med en speciallim, og derefter fuges det med flise- eller klinkefuge. Efter at have skaffet pianotråd i en hobbybutik kunne jeg konstatere, at det ganske vist fungerede at med tråden "save" mellem limmet og glaspladerne - men pianotråden kom ikke igennem flisefugematerialet q(;^;)p. Eftersom jeg syntes det var alt for besværligt først at pille al fugemasse væk (ikke helt enkelt, nogle steder kunne man pille det væk med skruetrækker, men andre steder krævede det mejsel) forsøgte jeg at finde en anden måde.

At hugge lidt i fugen med mejsel og derefter binde limmet løs med et koben fungerede ganske vist - men i bindeøjeblikket sprækkede glasbetonblokkene i kanten, og glasskår fløj rundt i rummet q(;^;)p. Måske okay hvis man har et lukket rum, men ikke okay hvis man som i mit tilfælde har rivningsprojektet midt i et møbleret rum.

Til sidst indså jeg, at løsningen var at skaffe en bajonetsav (kan også lejes). Til bajonetsaven købte jeg en specialklinge til savning af mursten. Med den klinge kunne jeg save lige igennem hele fugen, både flisefugematerialet og limmet d^_^b. Jeg valgte at save blokke ud af 2x4 glasbetonruder - der er ingen grund til at save hver rude separat, men man vil jo have stykker, der ikke er alt for tunge at bære ud. Hvis man befinder sig i et møbleret rum, kan det være godt at have en hjælper på den anden side af den væg, man river, for at holde øje med, at man holder saven nogenlunde lige - fugerne er smalle, og det er nemt at komme i kanten af glasset, hvorved der opstår flyvende skår.

Endelig - kan man genbruge glasbetonblokkene? Det var ikke aktuelt i mit tilfælde, men jeg har set spørgsmålet blive stillet. Jeg tror, det er muligt, men man må regne med at have solide fuger i den nye væg for at få plads til den nye lim og skjule den gamle fugemasse (at fjerne al gammel lim og fuge er alt for besværligt). Desuden skal man ikke regne med at kunne genbruge alle glasbetonblokkene - der vil blive lidt spild ved rivningen, f.eks. når man kommer til at save lidt skævt.

Nå, det var vel det. Håber at beskrivelsen kan være til nytte for nogen.:)
 
  • Synes
Mimo55 og 2 andre
  • Laddar…
Tak for et strålende indlæg og gode tips!
 
  • Synes
WaldenWoods
  • Laddar…
anders07 anders07 sagde:
Om nogen imod forventning finder herind så kan jeg også tippe om at en kakelsav fungerer nogenlunde godt!
[link]
Jeg tog ned glasbeton i badeværelset og ville ikke sprætte glas og tigersav virkede lidt brutalt...
Hej Anders & stockholmM, gammel tråd men jeg gør et forsøg. Stod glasbetonen på klinker og lykkedes det dig evt. at tage det ned uden at beskadige gulvet?
 
Senest redigeret:
G Gorra_g sagde:
Hej Anders & stockholmM, gammel tråd men jeg gør et forsøg. Stod glasbetonen på klinker og lykkedes det dig i så fald at tage det ned uden at skade gulvet?
Ja, præcis, men sidste omgang stod i en metalprofil, der var silikoneret i gulvet, så jeg trak listen og sidste omgang væk på én gang.
 
  • Synes
Gorra_g
  • Laddar…
G Gorra_g sagde:
Hej Anders & stockholmM, gamal tråd men jeg gør et forsøg. Stod glasbetongen på klinkers og lykkedes det dig i så fald at tage det ned uden at skade gulvet?
Hej Gorra, sjovt at du spørger :-)

Ja, glasbetongen stod på klinkers. På samme måde som hos Anders var der en pladeliste i bunden. I mit tilfælde fastgjort med både silikone og skruer ned i klinkefugerne. Men jeg lykkedes med at få det hele væk, og gulvet ser pænt ud. Hvis man kigger meget nøje, kan man se, hvor skruerne har siddet - fugen er lidt "udvidet" lige der, selvom jeg selvfølgelig har fuget i hullerne. Og et sted gik der en tynd flis af klinkeoverfladen, selvom jeg var forsigtig, da jeg skrabede silikonefugen væk. Men det ses ikke, medmindre man kigger meget nøje.
 
Stor tak for hurtige svar fra jer begge :-) Det er stadig at finde ud af, om pladeprofil mod gulv/væg er standard ved montering, da det ikke kan ses andet end fugemasse. Men det lyder lovende.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.