Hej, jeg har lige købt mit første hus og er i gang med at renovere lidt på førstesalen.

Jeg rev 2 indbyggede garderobeskabe ned og blev derefter usikker på, om jeg kan rive væggen bagved ned. Det ser ud til at være en række med to gange fire med en spånplade foran, som går op over gipspladerne.
Jeg vedlægger tegningen og den tekniske beskrivelse samt, hvordan det ser ud.
Der er ingen væg på etagen nedenunder, jeg mistænker, at det er en gammel skunk, som er blevet revet ned, men en del er tilbage, kan jeg rive den, eller skal jeg gipse den ind igen? Eller er jeg nødt til at bygge hele væggen op igen (blev revet for mere end 28 år siden, da den tidligere ejer ikke havde revet den)?

Taknemmelig for al hjælp, da dette virkelig ikke er mit ekspertisområde.

• Gammel byggetegning fra 1952 med detaljer om grundforhold, vægmaterialer og konstruktion. Stemplet af myndighederne i Västernorrland.
  • Gammelt bygningsteknisk dokument med specifikationer for bjælkelag, tag og varmeisolering, stemplet med "Styrelsen for Byggeforsikring".
  • Tegning af husets ydre og plantegning af overetagen med værelser, trapper og døre.
  • Blåtryk af et hus med facadevisning og tværsnitsplan, der viser vægdimensioner og rumfordeling i en to-etagers bygning.
  • Overetage under renovering med delvist fjernet væg, afsløret træramme og spånplade mod gipsoverflade, trægulv og hvid stikkontakt.
  • Et loftsrum med træpaneler og en delvist fjernet væg. Der ligger en koben på det trægulv, og der er et hul ved bundpladen.
  • Gulvplanker er delvist fjernet for at afsløre en konstruktion med træbjælker og spånpladestumper under renovering af et hus.
  • Vægkonstruktion bag fjernet garderobe, der viser træstolper og gipsplader på loftet.
BirgitS
Det sædvanlige er nok, at de stående regler er en del af tagspærene og dermed bærende (de vægge, der ses på sektionsplanen). Pladerne, som sidder på, øger stabiliseringen af huset, så det ikke bliver så vindfølsomt.

• Synes
Jansson69
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Det almindelige er nok, at de stående stolper er en del af tagspærene og dermed bærende (de vægge, der ses på sektionsplanen). Pladerne, der sidder på, øger stabiliteten af huset, så det ikke bliver så vindfølsomt.
L Lunkan123 sagde:
Hej, jeg har lige købt mit første hus og er i gang med at renovere lidt på overetagen.

Jeg rev 2 stk. indbyggede skabe og blev så i tvivl om, jeg kan rive væggen bagved. Det ser ud til at være en række med to tomme fire med en spånplade foran, som går op over gipspladerne.
Jeg vedhæfter tegningen og den tekniske beskrivelse samt hvordan det ser ud.
Der er ingen væg på etagen nedenunder, mistænker at det er et gammelt katteloft, der er blevet revet ned, men en del er tilbage, kan jeg rive den, eller skal jeg gipse den ind igen? Eller skal jeg bygge hele væggen op igen (rev ned for mere end 28 år siden da den forrige ejer ikke havde revet den)?

Taknemmelig for al hjælp, da dette virkelig ikke er mit ekspertiseområde.
Ok.
Fandt en til tegning, lægger den også op (markerede væggene i spørgsmålet).

• Gulnet gammelt papir med bygningstegning, vægge markeret med røde pile og cirkler.
BirgitS
Spær bør man ikke røre, før en bygningskonstruktør har tjekket konstruktionen og set, om det går an, eller om det man vil gøre kræver en form for afløsning.

• Synes
Jansson69
  • Laddar…
Tak for svaret, har bestilt en vægutredning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.