Jeg er i gang med at lægge ytpappen på vores Attefallsstuga, og prøvede første dag med en dåse asfaltklister.
Det var det mest seje klistrede jeg har arbejdet med, og det var nærmest umuligt at smøre ud med spartel, selvom jeg lod dåsen stå i kogende vand i en time og derefter forsøgte at røre rundt.

Nu - for at gøre mit liv lettere at leve - tænkte jeg at købe disse i stedet https://www.byggmax.se/asfaltklister#1252=55156

Mit spørgsmål er: kan man virkelig få klisteret ud af et endnu smallere rør end en åben dåse?
Der står desuden i brugsanvisningen for disse, at man skal brede massen ud med hård pensel eller spartel... præcis som der stod for dåsen?

Svar JA! Spande er ørken! Du kan forvarme lidt, hvis det er koldt udenfor.

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Svar JA! Hinkar er ørken! Du kan forvarme lidt, hvis det er køligt ude.
- Okey, så den er altså mere letflydende i tuben end i dåsen så?
(som jeg også forvarmede..med halvdant resultat)

K Kalmarkille sagde:
- Okey, så den er altså mere letflydende i tuben end i bøtten da?
(som jeg også forvarmede..med halvdant resultat)
Ja virkelig. Helt forskellig

• Synes
Kalmarkille
  • Laddar…
Og fæstner helt anderledes. Kletet i krukken griber fast med det samme, mens tubens "dritt" kan tage op til en uge.
Hvis papen ligger i en god skråning, er tub desværre ikke en god idé. Fungerer rimeligt på underlagspap, der sømmes fast.
Men slå ingen søm i overfladepap bare.... ;-)

J Jan_G sagde:
Ligger pappen i bra lutning er tub inget bra tips,
- Er det ikke bedste forudsætning for tubkletet, netop at der er en god hældning på pappen?
Eller du mener at den fungerer dårligere ved kraftig tagvinkel...i så fald hvorfor?

Tubklister er så fortyndet med opløsningsmiddel, at det tager et godt stykke tid, før det griber fat.
Overfladepapiret vil simpelthen glide væk for dig.
Jeg har lige brugt 8 tuber på mit tag på underlagsdug i rende-daler, og det hæfter næsten ikke. Jeg måtte lægge tryk på i flere dage.

J Jan_G sagde:
Tubeklæber er så fortyndet med opløsningsmiddel, at det tager et stykke tid, før det griber fast.
Overfladepappen vil simpelthen glide væk for dig.
Jeg har lige brugt 8 tuber på mit tag på underlagsdug i rendevaller, og det hæfter næsten ikke. Jeg måtte lægge tryk på i flere dage.
- Glide væk? Pappen sømmes vel i overkant og overlappes af den næste, som igen overlappes, osv. indtil rygpappen dækker endeligt.

Hmmm.
Overpap lægges fra rygningen og nedad, dvs. vertikalt på taget. Ikke horisontalt.
Vi sømmede altid enden på rullen, når vi limede overpappen fast. 3 søm, så den ikke skulle glide, mens limet kølede af. Men hvis man lader en bane hænge med den gojan/glidemiddel, som jeg købte hos Byggmax, vil pappen nok rives op og glide ned.
Nej, brug forlimet pap og brænd det fast med så få søm som muligt. Eller hvorfor ikke shingles?

J Jan_G sagde:
Hmmm.
Ytpapp lägges fra rygningen og nedad, dvs vertikalt på taget. Ikke horisontalt.
Vi spikede altid enden på rullen, når vi limede tagpappen. 3 søm så den ikke skulle glide, mens limet kølede ned. Men lader man en bane hænge med den gojan/glidecreme, som jeg købte på Byggmax, vil pappen blive revet op og glide nedad.
Nej, brug færdigklæbende papp og brænd den fast med så lidt søm som muligt. Eller hvorfor ikke shingel?
Nej/Nja. Man skal følge producentens instruktioner, intet andet.
I hvert fald hvis man ønsker at kunne påberåbe sig nogen form for garanti.

Mataki papp med færdig klisterstrimmel, som jeg lagde på garagen, skal lægges horisontalt. Med start med banen der går nærmest tagfoden og derefter overlap af næste bane, indtil man når rygningen.

S
Apropos lægning af overfladepap kan det bero på taghældningen. Klart man skal følge instruktionerne, men jeg vil mene, at Trebolit, eller var det Mataki, skriver, at det kan være svært at lægge overfladepappen horisontalt netop når taget har stor hældning, da banen så let kan glide ned i midten. Øger risikoen for, at du ikke får banerne lige og tætte.

Angående asfaltklister i spand, har jeg brugt varmepistol når det har været for koldt. Gætter på at et vandbad ikke er nok.

S stugfar sagde:
Angående lægning af overfladepap kan det afhænge af taghældningen. Klart man skal følge instruktionerne, men jeg vil mindes, at Trebolit, eller var det Mataki, skriver, at det kan være svært at lægge overfladepappen horisontalt netop, når taget har stor hældning, eftersom banelet da let kan skride ned i midten. Øger risikoen for, at du ikke får banerne lige og tætte.

Angående asfaltklister på spand har jeg brugt varmepistol, når det har været for koldt. Gætter på, at et vandbad ikke er nok.
- Jeg ruller tagpappen ud, justerer den lige og sætter et par søm i overkanten med måske en meters mellemrum. Så trækker/retter jeg den ud fra den ene ende og sætter et søm nærmest tagkanten. Så på samme måde på den anden side.
Sølgeligt og nemt at sømme resten fast.
At lægge tagpap vertikalt har jeg faktisk aldrig set.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.