Nem at tætne, kontaktlim og strimler af "tjærepapir"

snubben11 sagde:
En gipsskiva på utsidan stabiliserar vel huset før inde plader bliver monteret, så ikke stommen bevæger sig så meget, når man er i gang med at lægge råspont på taget. Hvordan er det med asfabord stabiliserer det også stommen? eller ? eller er der risiko for, at pladerne revner, hvis man ikke diagonalstabiliserer væggene med midlertidige brædder.
Asfaltboarden stabiliserer også den, men måske i en lidt mindre grad end gipsen. Gipsen føles måske også mere solid gennem sin højere vægt; det dæmper bevægelserne i huset.
Men jeg supplerer alligevel altid med stålbånd som diagonalforstærkning. Og jeg lader de midlertidige diagonalstænger blive siddende så længe som muligt. Om ikke andet fordi det er ubehageligt at være på et tag, hvis man mærker, at det svajer.

Da vi fik materialspecen fra tømreren, der skal lave vores tilbygning, havde han skrevet asfa-board og ikke gips...

Balzary sagde:
I som har bygget træhuse og brugt asfaboard som "vindskede", har I på nogen måde tætnet fuger, der opstår mellem pladerne.
Jeg mener de fuger, man får, når man bygger opad med asfaboard. I siddeled sømmes (skrues?) de i regler.

Det, jeg undrer mig over, er altså, om det bliver skørt ikke at tætte fuger, der findes i asfaboarden, eller om det slet ikke er nødvendigt (isolationsmæssigt).
Jeg brugte sølvtape mellem pladesamlingerne (selvfølgelig forskudte samlinger) og "luftlægt" på langs over samlingen. Så almindelig løsfyldningspanel.

Trådhejs :-)

Hvis man vil få det tæt, når man sætter asfaboard op, kan man så ikke trække en streng monteringslim på vægprofilerne og derefter sømme pladen fast, så limstrengen kommer i klemme? Det burde vel tætne bedst?

Og hvad skal man bruge for monteringslim i så fald?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.