I som har bygget træhuse og brugt asfaboard som "vindskive", har I på nogen måde tætnet samlinger, der opstår mellem pladerne.
Jeg mener de samlinger, man får, når man bygger opad med asfaboard, sidelæns sømmes (skrues?) de i regler.

Det jeg undrer mig over er altså, om det bliver forkert ikke at tætne samlingerne, der findes i asfaboarden, eller om det slet ikke er nødvendigt (isolationsmæssigt).

• Synes
Greyoso
  • Laddar…
Vi tænkte bruge sølvtape først i samlingerne men
havde svært ved at få det til at sidde fast, så vi klippede noget Icopal-"noget" op i smalle strimler og fastgjorde det med en hæftepistol. Føltes i øvrigt som overkurs.

mvh
David

Har tilbragt dagen med at ringe rundt til forskellige byggefirmaer og også producenter af asfaboard. Ingen havde overhovedet tænkt tanken på at tætne samlingerne. Muligvis, hvis man skulle få en samling, der var meget utæt, en eller et par centimeters sprække, kunne man tætne den med en tætningsbånd.

Så kan jeg altså være rolig.
Byggerne har jo allerede nået at beklæde væggen udvendigt med panel samt indvendigt med isolering.
Det ville være lidt besværligt at skulle rive en masse ned.

Tak for hurtig respons.

//Magnus

Man kan lægge to lag asfaboard med en halv plades forskydning.

Kørte med et system fra Gullfiber, hvor der var samlinger af plast. http://www.gullfiber.se/produkter/visa_produkt.asp?id=2180&typ=bygg

Ved ikke om det er muligt at få fat i disse samlinger separat. Eller hvor omhyggelig man skal være. Masonit kan skæres til uden at man behøver at lave samlinger. Med en hæftepistol med stort tryk kan den fastgøres uden at rode med sømning.

Hovedsagen er vel, at koldluften ikke blæser ind i isoleringen.

Sorry. var ude cykle lidt på vinden. Det går vel at sætte en strimmel vindpap over samling. Ellers så går det vel at trække over nogen form for tætningsmasse.

er det en god idé at sætte et stykke vindpapp på indersiden af asfalsamlingen? huset er allerede paneleret udvendigt.

er det bare at klemme det fast med isoleringen, eller hvordan fæstner jeg det stykke på asfaboarden?

H
Man kan forkæle sig med den dyre PE-folietape,

Hej ! Jeg troede asfaboarden var ude, hvem bruger denne ?ingen byggefirmaer så vidt jeg ved.UDV gips med plastlister. Hvor længe holder tape ?

H
Jeg troede asfaboarden var ude
Ja er det ikke sådan? Ved nogen hvorfor? Er gipsen meget bedre? sandsynligvis når det kommer til tæthed, for tæt?
Asfaboard eller gips?

Jeg synes asfaboarden er helt fin, stoler mere på den.
Hele vores hus er beklædt med asfa som vindskærm, huset er kernefriskt. Boarden ligeledes.

• Synes
Jan-Erik Lundqvist1
  • Laddar…
Asfaboarden måske var inde på den tid tråden blev skrevet?

;)

asfa eller gips, det får tiden vise.
men.
jeg valgte asfa fordi pladerne er meget lette og dermed lettere at sætte op (især hvis man bygger højere huse)

asfa siges at isolere noget.

asfa ånder bedre end gips.

arbejdede på en byggeplads engang med at skære ud til vinduer hvor gips blev brugt. fy hvad det støvede, fik dette støv i øjne og hår.

negativt med asfa er når det regner, en del mørk farve løber af og farver grundpuds plus at den bøjer sig noget, hvis man ikke har sømmet den tilstrækkeligt.

nogen der har statistik på hvor almindeligt det er med skimmel på asfa i vægge?

H
Er enig med Asfafortalere. Let materiale at arbejde med, især i højderne. Et problem er dog, hvis det ligger for længe før f.eks. bræddebeklædningen. Efterlader farve på vinduer osv.

En gipsplade på ydersiden stabiliserer huset godt inden indre plader monteres, så stommen ikke bevæger sig så meget, når man lægger råspont på taget. Hvordan er det med asfabord stabiliserer det også stommen? eller ? eller er der risiko for, at pladerne revner, hvis man ikke diagonalt stabiliserer væggene med midlertidige brædder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.