Har revet en væg ned i garagen som leder til et gammelt "tørrerum", med tanken om at gøre garagen større.

Tørrerummet havde plastgulv lidt rester ser I omkring afløbet..

Uden at tænke mig om og begyndte at google efter rengøring af limrester efter plastgulv på betonplade, så dukkede selvfølgelig masser af tråde om asbest op, og man begyndte straks at overanalysere..
Byggeår 1976.
Hvad tror I om limet, der er blevet brugt?
Kan det indeholde asbest?

• Stige i et garage med en grøn væg og betongulv med brun plet og gulvafløb. Rester af gammelt lim ses rundt om afløbet.
Magnus E K
Du kan være rolig. Der findes ikke og har aldrig eksisteret noget, der hedder "asbets".

Hvis det er elendighed med en anden stavemåde, du mener - den eneste måde at vide det sikkert på er at sende ind til test (eller investere i eget testudstyr).

Mikael_L
I 1976 fandtes der asbest i meget og forskelligt byggemateriale.
Så JA, klæbemidlet kan have indeholdt asbest...

Men havde du et andet spørgsmål, eller ville du bare vide det?
Arbejdet ser jo ud til at være færdigt, og nogen tidsmaskine findes vel ikke (andet end i julekalenderen).

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L sagde:
1976 fandtes der asbest i meget og forskelligt byggemateriale.
Så JA, limet kan have indeholdt asbest...

Men havde du et andet spørgsmål, eller ville du bare vide det?
Arbejdet ser ud til at være færdigt, og der findes vel ingen tidsmaskine (andet end i julekalenderen).
Tænkte også på hvordan jeg tør forsøge at fjerne limresterne på betonen.. da der er en del lugt af det.

Mikael_L
Det kommer nok mest an på, hvor bekymret du er. Jeg synes nok, at du som minimum skal købe et godt mundbind i den rigtige klasse. Derefter vådtørre og lufte ud.

Så kan du øge graden af beskyttelse helt afhængigt af, hvor urolig du er. Det er jo altid muligt at betale en masse penge og hyre et asbestsaneringsfirma.

Men inden du løber ud og gør noget værre og dyrere ud af det hele, kan det være en idé at sende en lille prøve til asbest-analyse.

Selv ville jeg nok undlade analysen. Bruge en ansigtsmaske af rimelig kvalitet, lidt gammelt slidstærkt tøj, som jeg kan smide bagefter, eller en engangsoverall. Og så rydde op bagefter, først med vådtørring. Men selvfølgelig, det afhænger jo lidt af, hvor støvet og beskidt arbejdet bliver, hvis det genererer ret lidt støv, så ville jeg måske sænke ambitionsniveauet lidt.

• Synes
Suomela og 1 anden
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L sagde:
Det afhænger nok mest af, hvor bekymret du er.
Jeg synes nok, at du som minimum skal købe et godt mundbind af den rigtige klasse. Så vådtørre og lufte ud.

Så kan du øge graden af beskyttelse helt afhængigt af, hvor bekymret du er.
Det er jo altid muligt at betale en masse penge og tage en asbestsaneringsfirma ind.

Men før du løber afsted og gør noget værre og dyrere, kan det være en idé at sende en lille prøve til asbest-analyse.

Selv ville jeg nok lade være med analysen. Bruge en ansigtsmaske af rimelig kvalitet, lidt gamle slidte tøj som jeg kan smide ud bagefter, evt. en engangsdragt. Og så gøre rent bagefter, først med vådtørring.
Men ja, det afhænger jo lidt af, hvor støvet og beskidt arbejdet bliver, hvis det skaber relativt lidt støv, så måske reducerer jeg ambitionsniveauet lidt,
Prøver mig frem lidt, så må vi se, tak for tipsene.

S Suomela sagde:
Provar mig fram lite så får vi se, tack för tipsen
Lim med asbest kaldes for sortlim og er sort i farven. Jeg synes ikke, det ligner sortlim på dit billede. Så det er nok antageligvis ikke asbest.

Selvom det er asbest, skal du ikke være for bekymret over det. Jeg vedlægger et link til dig om lidt, som måske er en beroligende læsning.

• Synes
Suomela
  • Laddar…
S Suomela sagde:
Har revet en væg i garagen som leder til et gammelt "tørre-rum", tanken er at gøre garagen større.

Tørrerummet havde plastikgulv, lidt rester ser I rundt om afløbet..

Uden at tænke mig om og begyndte at google efter rengøre limrester efter plastikgulv på betonplade så dukkede naturligvis masser af tråde om asbest op og man begyndte straks at overanalysere..
Byggeår 1976.
Hvad tror I om limet, der er brugt?
Kan det indeholde asbest?
Læsning om asbest:
http://www.amm.se/wp-content/uploads/2016/12/Faktablad_Asbest.pdf

tldr; hvis du ikke river asbest dagligt, behøver du ikke være særligt bekymret.

• Synes
M_Lind og 2 andre
  • Laddar…
S SomePenguin sagde:
Læsning om asbest:
[link]

tldr; hvis du ikke bryder asbest dagligt, behøver du ikke være særligt bekymret.
Tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.