Hej

Jeg sammen med min sambo og vores nyfødte søn bor i en flerfamiliesbygning fra 56- eller 58-, hvor der i øjeblikket udskiftes yderdøre til sikkerhedsdøre. I forbindelse med disse udskiftninger er vi begyndt at overveje, om der kan være nogen risiko for, at der er asbest omkring de gamle døre, f.eks. i den isolering mellem dørkarmen og væggen, der fjernes?

Er der nogen, der har erfaring med dette og måske ved noget mere?


Værktøj og gul isolering spredt på gangens terrazzo-gulv under udskiftning af døre i et ældre flerfamiliehus.


Billede af isoleringen der fjernes.

Tak på forhånd
Hans
 
Hvis du mener de gule strimler på billedet, er det almindelige gullfiberstrimler og har ingen asbest i sig.
 
  • Synes
thomas33
  • Laddar…
Tak for dit hurtige svar.

Ja, delvist mente jeg de gule strimler, men også om der kan være andre komponenter med asbest i forbindelse med en hoveddør?
 
Nej
Havde det fandtes, havde arbejdet, der foregår der, ikke set sådan ud.
Så havde det været sanering.
I kan være rolige
 
Ingen på et forum kan give svar på spørgsmålet om der er asbest i en bygning, men jeg tror, at du ikke skal begynde at bekymre dig om ting unødvendigt og i stedet antage, at håndværkerne vil påpege overfor deres arbejdsgiver eller bestiller, at der kan være asbest, hvis de mistænker dette, og så vil der blive foretaget en sanering. Der findes en arbejdsmiljølov, der gør, at en ansat ikke må arbejde med sådant uden at det foregår under kontrollerede former, og hvis det opdages under arbejdet, stopper man normalt arbejdet, og bestilleren må betale for en sanering, så der er ingen større grund til at forsøge at skjule det.

De har mindst samme interesse som dig og måske endda en større interesse i ikke at blive syge, da de arbejder med dette hele tiden, hvilket du ikke gør.

Hvis du skal bekymre dig om en tætningsliste omkring døren, kan du lige så godt begynde at bekymre dig om PCB eller kvarts i bygningen, for PCB fandtes i mange fugemasser i 50-70'erne, og dette er også kræftfremkaldende. Sådant findes i fugerne omkring prefab betonelementer, døre og vinduer. Kvarts findes i meget byggemateriale, hvor man har anvendt forskellige stenmaterialer på samme måde som fra støv fra fx en grusbunke med nyslået grus eller fra gadestøvning, som foretages i byerne.

Men det går ikke at bekymre sig hele tiden, for til sidst bliver bekymringen et større problem end risikoen for at blive ramt af en sygdom på grund af de materialer, der engang blev anset for ufarlige, og hvad ved vi om det, vi monterer i dag og som skal være ufarligt - de kan måske anses for farlige om 30 år.....

Men en kvalificeret gætning er, at der ikke findes noget i dørene eller omkring dem, der er af asbest, for det er normalt tætningsmateriale af typen glasuld, og i ældre bygninger var tætningsmaterialet mange gange lavet af hør, som kunne være tjæret eller rent uden tjære. Derefter murede man kanten med normalt mørtel, meget tidligt kalkmørtel med kohår i senere KC-mørtel. Intet af dette er farligt, så jeg tror, du kan være ret rolig..........
 
Atter tak til dem af jer, der har givet saglige svar. Det er venligt af jer at tage jer tid.

Hvad angår diskussionen om asbesthysteri, kan jeg informere jer om, at jeg som læge er temmelig godt indsat i, hvilke faktiske risici asbesteksponering indebærer. En risiko, som jeg tror mange groft undervurderer. Odjurets resonemang om, at man ikke behøver at bekymre sig om evt. asbesteksponering, fordi der findes farligere ting, er for mig helt ulogisk. Hvorfor vaccinere dig, når du rejser til udlandet, når der er meget større risiko for, at du dør af en hjerteinfarkt? Desuden kræver asbest ca. 150 liv om året (men såklart især ved erhvervsmæssig eksponering), mens ca. 250 dør i trafikken, så forskellene er ikke så store, som du synes at tro.
 
Satsuki
Hans_H sagde:
Endnu en gang tak til dem af jer, der har givet saglige svar. Det er venligt af jer at tage jer tid til det.

Hvad angår diskussionen om asbesthysteri, kan jeg informere jer om, at jeg som læge er ret velbevandret i de faktiske risici ved asbesteksponering. En risiko, som jeg tror mange undervurderer groft. Odjurets ræsonnement om, at man ikke behøver at bekymre sig om mulig asbesteksponering, fordi der findes farligere ting, er for mig helt ulogisk. Hvorfor blive vaccineret, når du rejser til udlandet, når der er meget større risiko for, at du dør af en hjertesygdom? Desuden kræver asbest ca. 150 liv om året (men selvfølgelig primært ved erhvervsmæssig eksponering), mens ca. 250 dør i trafikken, så forskellene er ikke så store, som du synes at tro.
Fandt denne meget interessante oversigt, en videnskabelig artikel fra december 2015. Ifølge denne bliver ca. 120 personer om året syge af mesoteliom. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4638313/#!po=46.8750

Selvfølgelig skal man tage risici alvorligt, men man bør samtidig være omhyggelig med at vurdere risiciene og være bevidst om, hvad en risikoforøgelse egentlig indebærer.

Selvfølgelig forstår jeg bekymringen i forhold til jeres søn, man vil jo absolut ikke udsætte sine børn for noget, der kan skade dem! Men der findes betydeligt farligere ting, han kommer til at blive udsat for. På den anden side, er du bekymret, så tag ind på et hotel, mens arbejdet står på, og gør rent, inden han kommer hjem igen. Hvis du stadig er bekymret, altså.

Bare som en sammenligning, relaterer vi antallet af personer, der dør af asbestrelateret sygdom, til antallet, der dør af COPD eller lungekræft? Ca. 5200 personer dør årligt af kræft forårsaget af rygning, og 3000 danskere dør af KOL/COPD (af dem, der rammes, er 80% rygere, hvilket betyder, at 600 personer dør af KOL/COPD uden at have røget, i stedet har de måske boet i områder med meget smog, røg eller anden luftforurening...). Bare som en lille sammenligning for at sætte ting i perspektiv....
 
Senest redigeret:
Jeg har slettet et usagligt indlæg.
 
Trafik kræver som du siger mere liv men ingen stopper jo med at køre bil for det men asbest er det nøje med....
 
Hans_H sagde:
Hej
Nogen der har nogen erfaring med dette og måske ved noget mere?
Hans
Om lejlighedsdørene i ejendommen er brandklassificerede og opsat før ~1970, så kan der være asbest i selve dørene. Ingen anelse dog hvor almindeligt det var at sætte brandsikre lejlighedsdøre før i tiden. Men ingen risiko hvis dørene tages ned hele, hvilket de nok vil gøre.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.