1,989 læst ·
24 svar
2k læst
24 svar
Asbest spørgsmål igen
Bare en kort kommentar, for klarhedens skyld - det hedder ASBEST (ikke asbets eller asbests eller nogen anden variant)A Albin Johansson3 sagde:Det sorte lim var under de røde, ikke de orange. Det var det, firmaet sagde. De sagde, at limet næsten med garanti indeholdt asbest, men at det ikke var nogen fare, så længe det ikke blev slebet eller de røde fliser blev løftet op. I stedet ville de kontrollere cementen, som lå ovenpå de gamle røde asbestlimede fliser, den som blev brugt til at dække dem med de nyere orange fliser.
Ingen kan sige noget om asbestindhold uden at man analyserer en prøve. Jeg ville aldrig stole på, hvad nogen troede, er det vigtigt for dig, skal du sende en prøve til analyse.
Kan du forklare alder og rækkefølge igen? Som du sikkert ved, blev asbest totalforbudt i begyndelsen af 80'erne, men det blev forbudt i visse anvendelsesområder allerede før...
Præcis. Du tolkede det helt rigtigt. Firmaet analyserede ikke limet under de røde fliser, de slog bare et stykke løs, tape over hvor de slog, og derefter kiggede og sagde, at det næsten var garanteret, at det var asbestlim og derfor bare en ekstra omkostning for mig at sende det til analyse.P peroande sagde:Lidt rodet. Jeg tolker dig sådan her:
I dit køkken findes der to lag gulv. Det nederste består af røde fliser, der er fastgjort med sortlim. Analyse antyder, at dette indeholder asbest. Huset er fra 60- eller 70'erne (ved du ikke præcis?) så det er helt rimeligt, at gulvet er fastgjort med asbestholdigt materiale.
Fugen mellem de røde fliser er ikke analyseret. Den kan potentielt også indeholde asbest.
Ovenpå de røde fliser lå/ligger et andet lag med fliser, der er orange. Som andre har sagt, er de sandsynligvis nyere (stilmæssigt er det 90'erne) og dermed monteret uden asbestholdigt materiale. Har du lavet analyse på disse?
Hvis du kan nøjes med at fjerne det øverste lag og beholde de røde fliser under dit nye gulv, behøver du ikke bekymre dig. Ønsker du at fjerne de røde, bør du lade en asbestsanerer gøre det.
Men de sagde, at hvis det var tilfældet, at det kun var asbest i limet under de røde fliser, så var huset ikke forurenet, selvom nogle af dem var sprækket, da limet var på undersiden af fliserne.
Er ikke sikker, men tror de røde fliser var noget plastikagtigt?
De ville i stedet sende et stykke af cementen, der lå ovenpå de røde, og sagde, at det var den, der støvede og potentielt kunne sprede asbest.
De kiggede aldrig på fugen mellem de gamle røde fliser, det var ikke mig, der fjernede 90'er fliserne, det var min far (som er ligeglad med sikkerhed),
han gjorde det ved at slå dem løs med en skruetrækker og en hammer (mange af dem sprækkede),
de røde asbestfliser skal ikke rives op, men derimod skal der lægges nyt gulv over, men jeg var bekymret for, at det potentielt kunne have spredt asbest på grund af hans primitive måde at fjerne de gamle øverste fliser samt deres cement. Nogen, jeg talte med på reddit, beskrev det som når man river et plaster af og hår følger med, at det på den måde kunne have rykket noget af det under med.
Og hvor gammelt er huset og hvornår blev (sandsynligvis) de orange plader af ukendt materiale lagt?
At huset skulle være "kontamineret" behøver du ikke at bekymre dig om, men du kan jo vådtørre hele gulvet og væggene, hvis du er bekymret.
Så vidt jeg ved, lagde man ikke eternit som gulvfliser indendørs, men der kan være asbest i visse gulvfliser, der blev limet på gulvet, men det er tynde fliser, som man næppe kan slå et hjørne af.
Så hvis jeg forstår det rigtigt, har din far fjernet et lag røde fliser, der sad med grå fix ovenpå et lag af orange fliser, som (ifølge et firma) sandsynligvis er limet med sort lim?
Og du har ikke tænkt dig at fjerne det orange gulv, men blot lægge et nyt gulv ovenpå?
I så fald ville jeg slet ikke bekymre mig... Eventuel (intet er sikkert uden analyse) asbest er jo begravet under to gulve og i bundet form.
At huset skulle være "kontamineret" behøver du ikke at bekymre dig om, men du kan jo vådtørre hele gulvet og væggene, hvis du er bekymret.
Så vidt jeg ved, lagde man ikke eternit som gulvfliser indendørs, men der kan være asbest i visse gulvfliser, der blev limet på gulvet, men det er tynde fliser, som man næppe kan slå et hjørne af.
Så hvis jeg forstår det rigtigt, har din far fjernet et lag røde fliser, der sad med grå fix ovenpå et lag af orange fliser, som (ifølge et firma) sandsynligvis er limet med sort lim?
Og du har ikke tænkt dig at fjerne det orange gulv, men blot lægge et nyt gulv ovenpå?
I så fald ville jeg slet ikke bekymre mig... Eventuel (intet er sikkert uden analyse) asbest er jo begravet under to gulve og i bundet form.
Tak, skal prøve at forbedre mig med stavningen.Satsuki sagde:
Bare en kort kommentar, for tydelighedens skyld - det hedder ASBEST (ikke asbets eller asbests eller nogen anden variant)
Ingen kan sige noget om asbestindhold uden at man analyserer en prøve. Jeg havde aldrig stolet på, hvad nogen troede, er det vigtigt for dig, må du sende en prøve til analyse.
Kan du forklare alder og rækkefølge igen? Som du sikkert ved, blev asbest totalforbudt i begyndelsen af 80'erne, men man havde forbudt det i visse anvendelsesområder allerede før…
Angående det med prøve, mener du en luftpartikelprøve? De tog som sagt en bid af cementen, da de sagde, at det var den, der støvede, og hvis asbestlimet kun var på undersiden af de nederste plader, ville det ikke være nogen fare.
Angående husets alder ved jeg ikke præcis, men det er fra et sted mellem 60 og 70.
Skal se, om jeg kan forklare begivenhedsforløbet mere kronologisk.
1. De øverste orange plader blev fjernet med en hammer og skruetrækker.
2. Der var røde plader under, de virker noget plastagtige (men usikre da jeg ikke har turdet røre dem og kun gået efter, hvordan min far har beskrevet dem, da det var ham, der fik ideen om at fjerne de gamle)
3. Jeg ringede til et firma, som derefter slog en bid af de røde plader og tapeede over, hvor de slog væk.
4. De kiggede på biden, så, at der var sort lim under, sagde, at det næsten med sikkerhed var asbestlim og derfor ingen idé at sende ind.
5. I stedet mente de, at det var bedre at analysere en bid af cementen, da de sagde, at det var den, der kunne sprede mest.
6. De sagde, at det var ok, at nogle af de røde plader var lidt småskadede, da limet sad på undersiden. Er usikker på, om der var noget imellem de røde plader, eller om det kun var under.
Tak! Så forstår jeg lidt bedre!A Albin Johansson3 sagde:Tak, skal forsøge at forbedre mig med stavningen.
Angående det med prøven, mener du sådan en luft partikel prøve? De tog som sagt en del af cementen da de sagde at det var den der støvede og hvis asbestlimen kun var på undersiden af de nederste plader så ville det ikke være nogen fare.
Skal se om jeg kan forklare begivenhedsforløbet mere kronologisk.
1. De øverste orange plader blev fjernet med en hammer og skruetrækker.
2. Der var røde plader under, de virker som noget plastikagtigt (men usikker da jeg ikke har turdet røre dem og kun gået efter hvordan min far har beskrevet dem, da det var ham der fik for sig at fjerne de gamle)
3. Jeg ringede til et firma der derefter slog en del af de røde plader af og tape derefter hen hvor de slog væk.
4. De kiggede på delen, så at der var sort lim under, sagde at det næsten garanteret var asbestlim og derfor ingen idé at sende ind
5. I stedet syntes de det var bedre at analysere en del af cementen da de sagde at det var den der kunne sprede mest
6. De sagde det var ok at nogle af de røde plader var lidt småskadede da limen sad på undersiden. Er usikker på om der var noget imellem de røde plader eller om det bare var under.
Hvor gammelt er huset, er de nederste plader originale og hvor gamle er pladerne din far hakkede væk (du skrev 90'erne, da var asbest allerede længe forbudt)
Lidt usikker på det, men jeg tror, at de øverste fliser er ret sikre, mange både her og firmafolkene sagde, at de så for nye ud til at være originale fliser. Jeg tror, min far sagde, at de blev sat på lige inden vi købte huset, hvilket var omkring 2013. Dog forvirrer han ofte tingene, så det skal tages med et gran salt.Satsuki sagde:
Jeg ved ikke rigtig, om de nederste var de originale fliser, men jeg ville gætte på det.
Det, der bekymrer mig mest, er om de nederste er blevet beskadiget af hans forkerte fjernelsesmetode og på den måde har spredt asbest.
Desværre kan jeg ikke give en nøjagtig bygge dato for selve huset, jeg ved bare, at det blev bygget engang mellem 60 og 70.
Hvis de øverste fliser blev lagt efter 1982, indeholder hverken fliserne eller fugen de sidder i nogen asbest.
Resten er i så fald de nedre fliser, som kan være limet med sortlim, og afhængig af materiale/mærke/producent kan også selve flisen indeholde asbest. Nu er det øverste lag væk, og I skal lægge nyt over, i stedet for at fjerne de ældre fliser. Så er der jo ikke noget at bekymre sig for 👍
Held og lykke med renoveringen!
Resten er i så fald de nedre fliser, som kan være limet med sortlim, og afhængig af materiale/mærke/producent kan også selve flisen indeholde asbest. Nu er det øverste lag væk, og I skal lægge nyt over, i stedet for at fjerne de ældre fliser. Så er der jo ikke noget at bekymre sig for 👍
Held og lykke med renoveringen!
Farverne er omvendte men ellers korrekt 😅.Satsuki sagde:
Og hvor gammelt er huset og hvornår blev (formentlig) de orange plader af ukendt materiale lagt?
At huset skulle være "kontamineret" behøver du ikke bekymre dig for, men du kan jo vådtørre hele gulvet og væggene, hvis du er bekymret.
Så vidt jeg ved, lagde man ikke eternit som gulvplader inde, dog kan der være asbest i nogle gulvplader, der blev limet på gulvet, men det er tynde plader, som man næppe kan slå et hjørne af.
Så hvis jeg forstår det rigtigt, har din far fjernet et lag røde plader, der sad med grå fix ovenpå et lag orange plader, som (ifølge et firma) sandsynligvis er limet med sortlim?
Og du har ikke tænkt dig at fjerne det orange gulv men blot lægge nyt gulv ovenpå?
I så fald ville jeg slet ikke bekymre mig... Eventuel (intet er sikkert uden analyse) asbest er jo begravet under to gulve og i bundet form.
"...dog kan der være asbest i nogle gulvplader, der blev limet på gulvet, men det er tynde plader, som man næppe kan slå et hjørne af."
Pladen de slog en bit væk på var ret tynd, lidt tyndere end en flise men tykkere end et papir, måske som en flyttekartons væg?
Til at begynde med skulle den sendes ind, men når de så limet på undersiden, syntes de ikke det var nogen idé.
"Och du tænker ikke ta upp det orange golvet utan bara lägga nytt golv ovanpå?"
Præcis, jeg er som sagt blot bekymret for, at han har skadet dem nedenunder, mens han slog dem øverste væk, så selvom de lægges over, kan de måske allerede have spredt en del asbest, da han slog dem, der sad over.
Men hvis han ikke har revet op alle pladerne er det nok ikke meget som løsnet og huset er knappest asbestkontamineret. Derimod bliver det en del støv når man slår bort kakel+fix, det er ikke sundt at indånde det.A Albin Johansson3 sagde:Färgerna är bakvända men annars rätt 😅.
"...däremot ska det kunna finnas asbest i vissa golvplattor som klistrades på golvet, men det är tunna plattor som man knappast kan slå av ett hörn på."
Plattan dem slog bort en bit på var rätt tunn, lite tunnere end en kakel bit men tykkere end et paper, måske som en flyttekartons væg?
Fra begyndelsen var det meningen at den skulle sendes ind men når de så limmet på undersiden synes de ikke det var nogen idé.
"Och du tænker ikke at tage op det oranga gulv uden bare lægge nyt gulv ovenpå?"
Præcis, jeg er som sagt kun bekymret for at han har skadet dem under mens han slog bort dem øverste, så selvom de så lægges over så kanskje de allerede sprede en del asbest når han slog dem som sad over.
Hvis I nu har stærk mistanke om at det nedre lag indeholder asbest kan man jo skrive på dem eller klistre fast en seddel/brev med beskeden inden I lægger det nye gulv. Måske nogen i fremtiden som vil fjerne alt og så er det jo godt for dem at vide?
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 125 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,125 indlæg
Okay. Sort lim under det nederste lag fliser. Hvis det er sort lim, indeholder det asbest, det er ligesom hele pointen med sort lim. Men hvis du ikke skal bryde de fliser op, spiller det som sagt ingen rolle. Lad det være, sort lim er en utrolig god lim, så længe man lader det være.A Albin Johansson3 sagde:Det sorte lim var under de røde, ikke de orange. Det var det, virksomheden sagde. De sagde, at limet næsten garanteret indeholdt asbest, men at det ikke var nogen fare, så længe det ikke blev slebet, eller at de røde fliser blev løftet op. I stedet ville de kontrollere cementen, der lå ovenpå de gamle røde asbest-limede fliser, den som blev brugt til at dække dem med de nyere orange fliser.
Klik her for at svare