Hej,
Jeg er ved at renovere osv. i mit 60'er hus, og jeg har allerede stødt på en del asbest i huset, og jo mere man læser op, desto mere bekymrer man sig. Save i en gammel vindueskarm i dag for at forkorte den uden at tænke mig om :confused: og bagefter gik det op for mig, at der måske også er asbest i den? Nogen der har nogen anelse? Vedhæfter billeder af elendigheden. Ser jo ud som almindelig spånplade, men tænkte mest på overfladerne.

Sort plade med marmoreret mønster og et hvidt mærke med teksten "En limmad produkt med". Mærket viser også logoet "TILLA PLATTAN".

Bræt af spånplade, set fra siden, med én synlig sort overflade og træstruktur på kanten. Det er støttet af en hånd med sort tøj.

Spånplade lamineret med plastplader (perstorpsplade eller lignende). Mønstret er trykt på papir, der ligger under det klare overfladelag.

Ok, så ingen risiko mao ? (har 3 til som skal forkortes) eller måske iaf skal tage det sikre og købe nye hyldeplan ?

Vindueskarme med asbest er normalt lavet af presset og poleret eternit (asbestcement), og er stenhårde som granit.
I dit tilfælde kunne vinylen (plasten) muligvis være vinylasbest (mønsteret ser typisk ud som det). Har dog aldrig hørt om, at man brugte det som laminat fx til vindueskarme. Tror dog ikke, jeg ville blive overrasket, hvis det var tilfældet.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.